Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-07-17, 01:28
  #1
Medlem
Jannebigplays avatar
Hej Flashback,

Jag står inför ett litet dilemma och känner att jag skulle behöva lite råd. Jag har ett nytt jobb på gång som jag sökte bara för att se vad de hade att erbjuda. De erbjöd mig i princip exakt samma arbetsbelastning och arbetsuppgifter men mycket högre lön.

Varför jag är lite fundersam på att tacka ja är följande:

1. Jag har bytt jobb några gånger men på nuvarande har jag jobbat i några år och det är skönt att känna att man äntligen har stenkoll på allting, rutiner, datorprogram, litteratur, etc.
2. Det är jobbigt att sätta sig in i nya rutiner, datorprogram, litteratur, etc.
2. Trevliga kollegor som jag trivs med.
3. Det är jag som är big dog. Kollegorna kommer till mig om råd, jag kan göra min grej utan att någon lägger sig i.
4. Med högre lön kommer högre krav, något jag inte är sugen på.

Fördelarna med att byta jobb är:

1. Min lön är piss, nyexade glider in på 5000:- mer i månaden än vad jag har. Jag skulle öka min lön med runt 9000:- i månaden om jag får det jag krävde.
2. Ledningen har inte mitt förtroende. Har varit rörigt.
3. Personlig utveckling. När man har jobbat i sitt egna lilla vakuum så är det lätt att man stagnerar och blir bekväm. Jag är en lat jävel så det här är lite huvudorsaken varför jag inte är 100% sugen på att byta.

För att bryta ner det så kan man säga såhär. Om man trivs på jobbet. Hur mycket ska det krävas för att byta arbetsplats? Vilka faktorer är viktiga?
Citera
2019-07-17, 01:38
  #2
Moderator
tobess avatar
För egen del är min egen chef A och O.

Har antagligen redan stannat för länge på nuvarande arbetsplats vad gäller karriärsutveckling, men då jag har en jävligt bra chef så har jag förbannat svårt att se mig byta. Om det ändras kommer jag troligen att söka nytt.

I mitt fall gäller alltså i högsta grad "you don't quit your job, you quit your boss".

Med det sagt, om jag nu skulle springa på något ställe med en chef som jag verkligen klickar med, lika bra förmåner och en betydligt högre lön så varför inte.

Vad gäller #1 så tycker jag du ska ta upp det med din chef. Har dom något bakom pannbenet så borde dom komma emot.

#2 kan du inte göra mycket åt, men över tid byts personerna ut. Finns ingen garanti att det är bättre någon annanstans, om du inte konstant byter.

#3 är väl egentligen det viktigaste. Även det är något du givetvis delvis kan ta upp på nuvarande arbetsplats men till syvende och sist finns det alltid ett tak om man inte byter roll och/eller arbetsplats.
Citera
2019-07-17, 01:51
  #3
Medlem
Fotbollspucks avatar
Jag byter jobb om jag blir uttråkad eller känner att jag inte får den respekt jag förtjänar.
Citera
2019-07-17, 02:49
  #4
Medlem
Yllevantars avatar
Om man har kollegor som verkligen ogillar en så blir det svårt att arbeta på samma ställe. Chef är också väldigt viktigt. Lönen vill man naturligtvis ska spegla ens prestationer, om man tar på sig större ansvar så ska man självklart enligt min mening få se det i lönen också.

Sen ska man såklart trivas! Det finns väl inget jobb i världen som är "roligt" att gå till, jag sitter hellre hemma och ruttnar än att gå till jobbet så att säga. Men det ska inte vara ångest och sömnlöshet över arbetet.
Citera
2019-07-17, 03:07
  #5
Medlem
Pisslön kan man leva med men utan ok chef och bra kollegor, är det så vill man ej vara kvar
Citera
2019-07-17, 05:33
  #6
Medlem
Har ett ok avtal nu men skall förhandla nytt kontrakt nu inom det närmsta.
Kommer begära ett par tusen extra.

Jobbet är ganska enformigt men är viktigt för min arbetsgivare, ligger inne med stort kontaktnät och info. Även om jag är chef så gör jag mer än vad som är på mitt bord.

Har bra kollega/or och en bra chef.

De som får mig att kolla runt är det enformiga och att jag gör mer än vad som är sagt (men kommer ny förhandling så får se vad som sker). Annars har jag fått god utveckling med utbildningar osv.

Fast det sa jag redan i intervjuerna att jag mår ”sämst” när arbetet blir nåt man bara sitter av.
Citera
2019-07-17, 05:52
  #7
Medlem
Itons avatar
En kompromiss kan vara att du pratar med din befintliga chef på ett ödmjukt sätt och förklarar att du har ett erbjudande med en högre lön men att du föredrar att stanna kvar där du är nu. Sen hör du med dem om de är villiga att öka din lön.

Om de ger mer pengar till nyexade lär du säkert kunna få en löneökning. Kanske inte lika mycket som på det andra jobbet men säkerligen mer än idag.
Citera
2019-07-17, 06:38
  #8
Medlem
Var i exakt samma situasjon som du ts för några år sen. Hadde en chef jag gilla, bra kollegor, kunde mitt arbete utan å innan osv. Men var också underbetald... gjorde precis som du, startade en tråd på fb (blev dock inge klokare).

Jag bytte till slut och har inte ångrat det. Chefen visade seg vara bättre, fortfarande bra kollegor osv.
Mitt råd är byt, du kommer må bra av lite nya utmaningar och hatar arbetsgivare som snålar med lönnen. Om du inte byter kommer du att ångra det sen.
__________________
Senast redigerad av Sabakamedvet 2019-07-17 kl. 06:41.
Citera
2019-07-17, 06:52
  #9
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Hej Flashback,

Jag står inför ett litet dilemma och känner att jag skulle behöva lite råd. Jag har ett nytt jobb på gång som jag sökte bara för att se vad de hade att erbjuda. De erbjöd mig i princip exakt samma arbetsbelastning och arbetsuppgifter men mycket högre lön.

Varför jag är lite fundersam på att tacka ja är följande:

1. Jag har bytt jobb några gånger men på nuvarande har jag jobbat i några år och det är skönt att känna att man äntligen har stenkoll på allting, rutiner, datorprogram, litteratur, etc.
2. Det är jobbigt att sätta sig in i nya rutiner, datorprogram, litteratur, etc.
2. Trevliga kollegor som jag trivs med.
3. Det är jag som är big dog. Kollegorna kommer till mig om råd, jag kan göra min grej utan att någon lägger sig i.
4. Med högre lön kommer högre krav, något jag inte är sugen på.

Fördelarna med att byta jobb är:

1. Min lön är piss, nyexade glider in på 5000:- mer i månaden än vad jag har. Jag skulle öka min lön med runt 9000:- i månaden om jag får det jag krävde.
2. Ledningen har inte mitt förtroende. Har varit rörigt.
3. Personlig utveckling. När man har jobbat i sitt egna lilla vakuum så är det lätt att man stagnerar och blir bekväm. Jag är en lat jävel så det här är lite huvudorsaken varför jag inte är 100% sugen på att byta.

För att bryta ner det så kan man säga såhär. Om man trivs på jobbet. Hur mycket ska det krävas för att byta arbetsplats? Vilka faktorer är viktiga?
Eftersom du är inne på spåret att byta jobb, kommer du fortsätta att mala runt det i huvudet om du fortsätter på samma arbetsplats som du är nu. Personligen hade jag aldrig kunnat sluta tänka på, och känna en del bitterhet över 9000 kr i månaden. På ett helt år är det 108 000 mer i bruttolön. Om vi räknar på att du har ungefär rikssnittet i skatt, 32%, ger det 73440 kronor per år i nettolön(6120 kronor per månad). Om du överlever på din nuvarande lön, skulle du kunna sätta undan dessa 73440 i ett sparande. Jag vet inte hur länge du har till pensionen, men om vi räknar på 30 år och en avkastning på 7% per år (ungefär snitt på börsen, så blir det med ränta-på-ränta-effekten 2203200 kronor och fått 4994317 kronor i avkastning, och sammantaget ha 7197514 kronor mer än vad du skulle ha från ditt nuvarande jobb.

Varför skriver jag om ovanstående...jo för att visa att 9000 kronor per månad på sikt är en fruktansvärt stor summa pengar som din nuvarande arbetsgivare behåller för sig själv istället för att ge dig i lön. Mitt förslag är att ta ett snack med din nuvarande chef, och säga att du har fått ett jobberbjudande som du kommer att acceptera om inte din nuvarande arbetsgivare matchar lönen.

Lycka till, och glöm inte att uppdatera tråden med information om hur du valde att göra!

Edit: Jag har inte räknat på skatt under tiden du sparar (30 år i exemplet), men antingen blir det kapitalskatt när du säljer eller avkastningsskatt om du sparar i ISK eller KF). Sen vet vi naturligtvis inte hur skatter, avgifter m.m. ändras under de närmaste 30 åren.
__________________
Senast redigerad av Bunny 2019-07-17 kl. 06:56.
Citera
2019-07-17, 10:33
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Hej Flashback,

Jag står inför ett litet dilemma och känner att jag skulle behöva lite råd. Jag har ett nytt jobb på gång som jag sökte bara för att se vad de hade att erbjuda. De erbjöd mig i princip exakt samma arbetsbelastning och arbetsuppgifter men mycket högre lön.

Varför jag är lite fundersam på att tacka ja är följande:

1. Jag har bytt jobb några gånger men på nuvarande har jag jobbat i några år och det är skönt att känna att man äntligen har stenkoll på allting, rutiner, datorprogram, litteratur, etc.
2. Det är jobbigt att sätta sig in i nya rutiner, datorprogram, litteratur, etc.
2. Trevliga kollegor som jag trivs med.
3. Det är jag som är big dog. Kollegorna kommer till mig om råd, jag kan göra min grej utan att någon lägger sig i.
4. Med högre lön kommer högre krav, något jag inte är sugen på.

Fördelarna med att byta jobb är:

1. Min lön är piss, nyexade glider in på 5000:- mer i månaden än vad jag har. Jag skulle öka min lön med runt 9000:- i månaden om jag får det jag krävde.
2. Ledningen har inte mitt förtroende. Har varit rörigt.
3. Personlig utveckling. När man har jobbat i sitt egna lilla vakuum så är det lätt att man stagnerar och blir bekväm. Jag är en lat jävel så det här är lite huvudorsaken varför jag inte är 100% sugen på att byta.

För att bryta ner det så kan man säga såhär. Om man trivs på jobbet. Hur mycket ska det krävas för att byta arbetsplats? Vilka faktorer är viktiga?

Shit. Sjukt svår fråga. Jag har direkt bytt när jag känt att det saknas struktur, om jag fått dålig chef eller om jag anser att jag kan få högre lön. Lön har faktiskt betytt ganska mycket och jag har sett på arbete att det kanske känns mer motiverat om man får mer betalt, oavsett vad man egentligen gör.

Med facit i hand hade jag nog gjort andra val i livet och inte bytt jobb som en galning och försökt ta mig högre och högre. Mer ansvar är inte alltid särskilt roligt. Speciellt inte om det innebär att du förväntas vara mer tillgänglig o.s.v.
Citera
2019-07-17, 12:03
  #11
Medlem
Jannebigplays avatar
Tack för svar. Tanken är lite att hitta en arbetsplats som jag trivs på och kan stanna på. Jag vet tyvärr att om jag stannar så kommer jag vara enormt bitter över min lön och ständigt titta efter nya jobb, samtidigt som det medför extra arbete att sätta sig in i nya rutiner.
Citera
2019-07-17, 12:10
  #12
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Hej Flashback,

Jag står inför ett litet dilemma och känner att jag skulle behöva lite råd. Jag har ett nytt jobb på gång som jag sökte bara för att se vad de hade att erbjuda. De erbjöd mig i princip exakt samma arbetsbelastning och arbetsuppgifter men mycket högre lön.

Varför jag är lite fundersam på att tacka ja är följande:

1. Jag har bytt jobb några gånger men på nuvarande har jag jobbat i några år och det är skönt att känna att man äntligen har stenkoll på allting, rutiner, datorprogram, litteratur, etc.
2. Det är jobbigt att sätta sig in i nya rutiner, datorprogram, litteratur, etc.
2. Trevliga kollegor som jag trivs med.
3. Det är jag som är big dog. Kollegorna kommer till mig om råd, jag kan göra min grej utan att någon lägger sig i.
4. Med högre lön kommer högre krav, något jag inte är sugen på.

Fördelarna med att byta jobb är:

1. Min lön är piss, nyexade glider in på 5000:- mer i månaden än vad jag har. Jag skulle öka min lön med runt 9000:- i månaden om jag får det jag krävde.
2. Ledningen har inte mitt förtroende. Har varit rörigt.
3. Personlig utveckling. När man har jobbat i sitt egna lilla vakuum så är det lätt att man stagnerar och blir bekväm. Jag är en lat jävel så det här är lite huvudorsaken varför jag inte är 100% sugen på att byta.

För att bryta ner det så kan man säga såhär. Om man trivs på jobbet. Hur mycket ska det krävas för att byta arbetsplats? Vilka faktorer är viktiga?
Har bytt ett antal gånger, det här är några av anledningarna:

1: Dåliga chefer
2: Dålig ledning
3: Noll feedback
4: Kass lön
5: Obefintliga förutsättningar att klara av arbetsuppgifterna i tid
6: För tungt fysiskt
7: Egen sjukdom som kräver andra förutsättningar
8: Nattjobb

Om jag trivs, och klarar jobbet fint, så stannar jag tills något argument för att byta överväger.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback