2025-05-15, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du ljuger och förnekar Jesus, som utvalde Paulus och profeterade om att han skulle förkunna evangeliet för nationerna, vilket är precis vad som har hänt. Du förnekar Jesus och föraktar profetior. Den som inte har Kristi ande tillhör inte honom (Rom 8:9).

Det framgår i klartext i bibeln att Jesus inte uppfyllde en endaste av guds messianska profetior och således omöjligt kan vara gudomlig. Vad han däremot uppfyllde var samtliga kriterier i 5 Mos 13:1–5 som beskriver hur man just avslöjar en falsk profet så vad är problemet med det menar du?
Citera
2025-05-26, 10:17
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du ljuger och förnekar Jesus, som utvalde Paulus och profeterade om att han skulle förkunna evangeliet för nationerna, vilket är precis vad som har hänt. Du förnekar Jesus och föraktar profetior. Den som inte har Kristi ande tillhör inte honom (Rom 8:9).
Jesus var bara sänd till israelerna och lärjungarna, hans kyrka, fick instruktionen att vandra runt i Israel till hans återkomst. Paulus var smulorna från barnens bord.

det var en grekisk kvinna av syrofenicisk härkomst. Och hon bad honom att han skulle driva ut den onde anden ur hennes dotter. Men han sade till henne: »Låt barnen först bliva mättade; det är ju otillbörligt att taga brödet från barnen och kasta det åt hundarna.» Hon svarade och sade till honom: »Ja, Herre; också äta hundarna under bordet allenast av barnens smulor.» Då sade han till henne: »För det ordets skull säger jag dig: Gå; den onde anden har farit ut ur din dotter.» — Markus 7:26-29

Paulus budskap var anpassat till människor som inte blivit undervisade i synagogerna varje sabbat. Så kom Jesus ord att så småningom spridas till våra hedniska förfäder i textform, tyvärr mestadels olästa ännu i våra dagar.
Citera
2025-05-26, 13:50
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jesus var bara sänd till israelerna och lärjungarna, hans kyrka, fick instruktionen att vandra runt i Israel till hans återkomst. Paulus var smulorna från barnens bord.

det var en grekisk kvinna av syrofenicisk härkomst. Och hon bad honom att han skulle driva ut den onde anden ur hennes dotter. Men han sade till henne: »Låt barnen först bliva mättade; det är ju otillbörligt att taga brödet från barnen och kasta det åt hundarna.» Hon svarade och sade till honom: »Ja, Herre; också äta hundarna under bordet allenast av barnens smulor.» Då sade han till henne: »För det ordets skull säger jag dig: Gå; den onde anden har farit ut ur din dotter.» — Markus 7:26-29

Paulus budskap var anpassat till människor som inte blivit undervisade i synagogerna varje sabbat. Så kom Jesus ord att så småningom spridas till våra hedniska förfäder i textform, tyvärr mestadels olästa ännu i våra dagar.
Gud verkar tron.
New Living Translation
The LORD says, “I was ready to respond, but no one asked for help. I was ready to be found, but no one was looking for me. I said, ‘Here I am, here I am!’ to a nation that did not call on my name.

Store Gud.
Senast redigerad av Traveller7 2025-05-26 kl. 14:00.
Citera
2025-05-26, 16:29
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller7
Gud verkar tron.
New Living Translation
The LORD says, “I was ready to respond, but no one asked for help. I was ready to be found, but no one was looking for me. I said, ‘Here I am, here I am!’ to a nation that did not call on my name.

Store Gud.
Det hade varit bättre om jag kallat mig PleaseReadTheGospels eftersom ingen ändå frågar mig något om Jesus utan blir provocerade.
Citera
2025-05-26, 20:58
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Det hade varit bättre om jag kallat mig PleaseReadTheGospels eftersom ingen ändå frågar mig något om Jesus utan blir provocerade.
Giv oss vårt dagliga bröd. Vårt dagliga bröd ge oss idag det vi behöver. Tack Fader.
Tack för ditt bidrag. Jag litar på dig A.m.a.J.
Ha det gott. Jag försöker samla med Jesus. Han håller och jag får växa bort. Herrens hus har många rum. Vad betyder det?
Citera
2025-05-26, 23:06
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Kristna älskar verkligen Paulus.

https://www.reddit.com/r/Christianity/s/1rVFPRFY43

Tänk om någon kristen studerade Jesus ord lika hängivet!

Det svåra är att Jesus levde bland oss för 2000 år sedan. Han skrev inte ner något. De vittnesmål som finns om Jesus, är ju sådant som andra har skrivit om honom.

Paulus lämnade en hel del skriftligt material efter sig.

Mitt intryck av Paulus var att han inte var någon direkt sympatisk person, men en stor tänkare och visionär. Det var han som ville sprida Jesu lära över världen, och lyckades i ett tidigt skede övertyga Petrus om detta.
Citera
Igår, 02:13
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Giv oss vårt dagliga bröd. Vårt dagliga bröd ge oss idag det vi behöver. Tack Fader.
Tack för ditt bidrag. Jag litar på dig A.m.a.J.
Ha det gott. Jag försöker samla med Jesus. Han håller och jag får växa bort. Herrens hus har många rum. Vad betyder det?
Att Guds rike är stort och inte saknar plats för rättfärdiga och barmhärtiga varelser hur många de än är. Gud och hans skapelse har alltid funnits och alltid växt.
Citera
Igår, 02:21
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Det svåra är att Jesus levde bland oss för 2000 år sedan. Han skrev inte ner något. De vittnesmål som finns om Jesus, är ju sådant som andra har skrivit om honom.

Mitt intryck av Paulus var att han inte var någon direkt sympatisk person, men en stor tänkare och visionär. Det var han som ville sprida Jesu lära över världen, och lyckades i ett tidigt skede övertyga Petrus om detta.
Paulus kristendom var lättare för hedningar att förstå än Jesus budskap och via kristendomen har budskapet spritts i världen. Men också israelerna hade svårt att förstå Guds vilja och valde krig och våld före profeterna, som deras ledare lät döda.

Vi människor kunde alla ha varit mer motiverade.
Citera
Igår, 08:34
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Att Guds rike är stort och inte saknar plats för rättfärdiga och barmhärtiga varelser hur många de än är. Gud och hans skapelse har alltid funnits och alltid växt.
Gud är barmhärtig. Jag har tänkt en del på Jesus saligprisningar, vilka typer av människor han berömmer. Jesus kan kanske bli en stötesten för många "rättfärdiga och barmhärtiga"? När han visar vad vi är "gjorda" av. Att det håller kanske inte måttet. Att gå genom honom "porten" kan bli avgörande för att se om de håller måttet. Eller kan man komma till Gud "utan Jesus"? Vill du förklara lite om det? Hur man har Gud utan Jesus.
Gud kanske inte ställer lika höga krav på alla. Vi ställde/ställer inte så höga krav?Vissa är bestämda att förintas? Jag tog allvarligt på det. Vissa kommer undan med mer och får hålla på grisa hur som helst. Bortbrända samveten.

Gud bevare mig väl.

Hur gick Jesus runt och botade och förlät folk? Jag förstår bättre nu hur det var de sjuka han kom till. De som behöver läkare. Såna som jag. Jag vet inte vad som har förvirrat och skrämt,. stört mig så. haft svårt att connecta. Få grepp. Obekväm i min blick. 1,25och ett halvt öga blir inget. Det blir en bra kristen. Ett trasigt kärl. En förbrytare.

Tro handlar inte så mycket om det utan att släppa taget och stilla sig. Förtrösta på Gud, Jesus. Det står inte bra/rätt till mellan mig och människorna. Det är svårare. Det är väl det vi har Gud och Jesus till. Tack Jesus.

Vad hände på pingstdagen? "Hedningarnas pingst" när de börjar tala i tungor? Betyder tungor" i samma anda/ande? Lite så.
Senast redigerad av Traveller7 Igår kl. 08:47.
Citera
Igår, 08:58
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Gud är barmhärtig. Jag har tänkt en del på Jesus saligprisningar, vilka typer av människor han berömmer. Jesus kan kanske bli en stötesten för många "rättfärdiga och barmhärtiga"? När han visar vad vi är "gjorda" av. Att det håller kanske inte måttet. Att gå genom honom "porten" kan bli avgörande för att se om de håller måttet. Eller kan man komma till Gud "utan Jesus"? Vill du förklara lite om det? Hur man har Gud utan Jesus.
Hur gick Jesus runt och botade och förlät folk? Jag förstår bättre nu hur det var de sjuka han kom till. De som behöver läkare. Såna som jag. Jag vet inte vad som har förvirrat och skrämt,. stört mig så. haft svårt att connecta. Få grepp. Obekväm i min blick. 1,25och ett halvt öga blir inget. Det blir en bra kristen. Ett trasigt kärl. En förbrytare.

Tro handlar inte så mycket om det utan att släppa taget och stilla sig. Förtrösta på Gud, Jesus. Det står inte bra/rätt till mellan mig och människorna. Det är svårare. Det är väl det vi har Gud och Jesus till. Tack Jesus.

Vad hände på pingstdagen? "Hedningarnas pingst" när de börjar tala i tungor? Betyder tungor" i samma anda/ande? Lite så.
Alla som har levt hörde inte talas om Jesus (eller Moses) men alla som har levt ska samlas på Domedagen.

Men när Människosonen kommer i sin härlighet, och alla änglar med honom, då skall han sätta sig på sin härlighets tron. Och inför honom skola församlas alla folk och han skall skilja dem från varandra, såsom en herde skiljer fåren ifrån getterna. Och fåren skall han ställa på sin högra sida, och getterna på den vänstra. Därefter skall Konungen säga till dem som stå på hans högra sida: 'Kommen, I min Faders välsignade, och tagen i besittning det rike som är tillrett åt eder från världens begynnelse. Ty jag var hungrig, och I gåven mig att äta; jag var törstig, och I gåven mig att dricka; jag var husvill, och I gåven mig härbärge, — Matteus 25:31-35

Men de som förkastar budskapet blir dömda av budskapet.

Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet. — Johannes 5:24

Om någon hör mina ord, men icke håller dem, så dömer icke jag honom; ty jag har icke kommit för att döma världen, utan för att frälsa världen. Den som förkastar mig och icke tager emot mina ord, han har dock en domare över sig; det ord som jag har talat, det skall döma honom på den yttersta dagen. — Johannes 12:47-48

Jesus budskap är som ett reningsbad där fåfängan hårdhänt blir bortskrubbad. Vi lortgrisar med ömtåligt skinn får ta ett steg i taget.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus Igår kl. 09:00.
Citera
Igår, 09:04
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar

Varför tror du inte han var sympatisk? Han hade sin begåvningsprofil. Han säger att störst av allt är kärleken. Kärlekens lov. Han säger själv att han är den mindre av apostlarna och annat mycket ödmjukt. Mycket stor tilltro på Gud.

Han hade så mycket att göra så hade inte tid att verka sympatisk.
Han var "tvungen att vara" effektiv. Rak. Det gillar jag.

Det fattades honom en liten liten bit som har så stor avgörande betydelse. Jesus.
Önskar och ber jag kunde få klarare/bättre insyn i det hur avgörande Jesus är har varit och kan vara. Han ställer allt på ända. Vilken kontrast för honom det måste inneburit. Woah!
Han Paulus räknade allt som tidigare varit som förlust hans personliga meriter". Han lärde sig mycket genom sitt liv och sina stora förfäder. Fick en blick genom kunskapen om Gud som inte gick av för hackor.

Han om någon hade förståelse för människors tillstånd innan och efter. Jesus hittade rätt man där. Eller Gud. Gud drog honom till Jesus på nåt sätt. Vi Vet väl inte helt hur det gick till.
Det måste väl varit en process. Inte bara att Jesus fysiskt visa sig för honom och sa "varför förföljer du mig"? Önskar jag hade bättre förmåga to discern/urskilja. Discernment.
Citera
Igår, 09:15
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Alla som har levt hörde inte talas om Jesus (eller Moses) men alla som har levt ska samlas på Domedagen.

Men när Människosonen kommer i sin härlighet, och alla änglar med honom, då skall han sätta sig på sin härlighets tron. Och inför honom skola församlas alla folk och han skall skilja dem från varandra, såsom en herde skiljer fåren ifrån getterna. Och fåren skall han ställa på sin högra sida, och getterna på den vänstra. Därefter skall Konungen säga till dem som stå på hans högra sida: 'Kommen, I min Faders välsignade, och tagen i besittning det rike som är tillrett åt eder från världens begynnelse. Ty jag var hungrig, och I gåven mig att äta; jag var törstig, och I gåven mig att dricka; jag var husvill, och I gåven mig härbärge, — Matteus 25:31-35

Men de som förkastar budskapet blir dömda av budskapet.

Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet. — Johannes 5:24

Om någon hör mina ord, men icke håller dem, så dömer icke jag honom; ty jag har icke kommit för att döma världen, utan för att frälsa världen. Den som förkastar mig och icke tager emot mina ord, han har dock en domare över sig; det ord som jag har talat, det skall döma honom på den yttersta dagen. — Johannes 12:47-48

Jesus budskap är som ett reningsbad där fåfängan hårdhänt blir bortskrubbad. Vi lortgrisar med ömtåligt skinn får ta ett steg i taget.

Hehe, jo. Vi är olika kärl. Vad vi valde för stance. Som en boxare/ mma artist som tar på sig en rustning. Och måste bli krossad.

Det är emot naturen som jag "uppfattade den" eller fick den till mig pga fallet. Domen.

Jag tänker på spelet Ghosts and goblins där han förlorar sin rustning.

Jesus är min glädje och sång. Över allt. Under allt.
Hebrews 1:8-9
But about the Son He says: “Your throne, O God, endures forever and ever, and justice is the scepter of Your kingdom. / You have loved righteousness and hated wickedness; therefore God, Your God, has anointed You above Your companions with the oil of joy.”

Aramaic Bible in Plain English
Whoever does not love our Lord Yeshua The Messiah, let him be damned. our Lord has come.

Jag får vara. En bristfällig människa. Om jag kunde acceptera och förtrösta bättre på vad Gud har för mig. Ge efter mer. Det är en förbannelse. Denna kropp. Dessa tyglar.

1 John 4:15
Whoever confesses that Jesus is the Son of God, God abides in him, and he in God.

Senast redigerad av Traveller7 Igår kl. 09:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in