2019-07-15, 22:09
Medlem
Siffrorna fungerar i princip inte alls längre. Bokstäverna drar sina sista suck, man får nästan banka i vissa bokstavsknappar i nuläget. Vad kostar att åtgärda detta? Ungefärligen vill säga? Bör jag lägga ner tanken helt då det inte är pengavärt med åtgärd? Datorn överlag funkar prima. Vad hade ni övervägt om datorn (Mac air 2013) annars fungerade felfritt?
Senast redigerad av Frestadius 2019-07-15 kl. 22:15.
Citera
2019-07-16, 00:30
Medlem
Klart du ska reparera. Allt annat är hål i huvudet, tänk på Greta!
Analysera problemet. Är det tangentbordet? Vad kan det kosta hos Apple? Eller Ebay och en teknisk kompis? Datorn är bra i övrigt? Så vad tycker du den är värd? Sälj som renoveringsobjekt eller laga.
Jag sitter bl a på en MBP 2009 och gör många av mina uppdrag utan problem.
Använder forfarande en 20 år gammal Mac för ett program/funktion. Skulle kosta flera tusen om året att "uppgradera"!
Citera
2019-07-16, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d.eriksson
Klart du ska reparera. Allt annat är hål i huvudet, tänk på Greta!
Analysera problemet. Är det tangentbordet? Vad kan det kosta hos Apple? Eller Ebay och en teknisk kompis? Datorn är bra i övrigt? Så vad tycker du den är värd? Sälj som renoveringsobjekt eller laga.
Jag sitter bl a på en MBP 2009 och gör många av mina uppdrag utan problem.
Använder forfarande en 20 år gammal Mac för ett program/funktion. Skulle kosta flera tusen om året att "uppgradera"!

Enbart tangenterna, inget annat! Tips på ställe konkret som löser det hyfsat billigt?
Citera
2019-07-16, 07:50
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frestadius
Siffrorna fungerar i princip inte alls längre. Bokstäverna drar sina sista suck, man får nästan banka i vissa bokstavsknappar i nuläget. Vad kostar att åtgärda detta? Ungefärligen vill säga? Bör jag lägga ner tanken helt då det inte är pengavärt med åtgärd? Datorn överlag funkar prima. Vad hade ni övervägt om datorn (Mac air 2013) annars fungerade felfritt?

Det är ganska kostsamt, mest beroende på att allt (batteri, logikkort mm) måste plockas ur topcaset som tangentbordet är integrerat i. Jag skulle beställt ett topcase från ifixit för 1500 kr och testat att byta själv:

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook...lacement/15404
Citera
2019-07-16, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Det är ganska kostsamt, mest beroende på att allt (batteri, logikkort mm) måste plockas ur topcaset som tangentbordet är integrerat i. Jag skulle beställt ett topcase från ifixit för 1500 kr och testat att byta själv:

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook...lacement/15404

Det var rätt avancerat det där...

Så det är antingen och koppla till trådlös tangentbord eller så får man bara göra sig av med skiten i princip? Krävs ju ett proffs för att kunna hantera alla de stegen?
Citera
2019-07-16, 19:22
Medlem
Rassas avatar
Citat:

Så det är antingen och koppla till trådlös tangentbord eller så får man bara göra sig av med skiten i princip? Krävs ju ett proffs för att kunna hantera alla de stegen?

Om du inte har tummen mitt i handen är det inte så svårt att byta topcase. Det är pilligt och tar tid, men följer man guiden noga och dubbelkollar alla steg man gör är det inte så märkvärdigt.

Det viktiga är att kolla så att alla kablar är rätt anslutna och löper rätt, det är lägg att skada kontakter eller klämma kablar om man inte är uppmärksam. Jag skulle tycka det vore värt pengarna att ge det ett försök.
Citera
2019-07-21, 06:39
Avstängd
Citat:

Du ska absolut inte göra det själv, risken är stor att du pajar datorn. Låt Apple store eller en Apple-auktoriserad verkstad göra jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in