• 2
  • 3
2019-07-15, 19:59
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Om de till exempel köper en fastighet för 150 miljoner sek, varifrån kommer kontanterna? Har de så mycket pengar på sina bankkonton? Eller lyckas de sälja en massa grejer inom en viss tid?

Ja, man säljer ibland av en massa grejer.

Grejer som andra fastigheter, skog, aktier, obligationer etc.

Ibland tar man ett lån på banken.
Man har räknat ut att det går att höja hyrorna med 15-20% i just det huset man tänkt köpa. Likaså så är man övertygad om att fastigheten kommer öka i värde under de närmaste 10-15 åren samt vinsten med råge betalar både ränta o amortering.

Det är en lite konstig o pirrande känsla att gå runt i fastigheten eller skogen och tänka att allt det här äger jag. Det går dock snabbt över o man vänjer sig.
Citera
2019-07-15, 20:17
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Om de till exempel köper en fastighet för 150 miljoner sek, varifrån kommer kontanterna? Har de så mycket pengar på sina bankkonton? Eller lyckas de sälja en massa grejer inom en viss tid?

Frågan går som sagts inte att besvara.

Hur mycket pengar har du?
Vilket är det bästa upplägget?
Är det bättre att låna till det?

”Rika” bollar och räknar på samma sätt som du, men mer långsiktigt, deras ekonomiska beslut/handlingar är generellt stabilare.
Citera
2019-07-15, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Fast kontant betalning betyder ju oftast, framförallt i dessa sammanhang, inte att det är faktiskt fysiska kontanter som används.

Varför står det kort betalning på kvittot när jag handlar på mataffären då? Om jag nu betalar kontant med kort hehe..samt att det står kontant när jag betalar med sedlar. Jag vet vad du menar men det är lite skevt.
Citera
2019-07-15, 22:27
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Elektroniska pengar används för enkelhetens skull, inte kontanter.

Jag trodde att dom betalade med mynt. En hel lastbil lastad med mynt. Skämt åsido, elektroniska pengar direkt från kontot är nog det mest vanliga. I vissa fall kan det bli lån, vilka betalas av rätt så snabbt.
Citera
2019-07-16, 10:02
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Det finns väl ingen (utom en och annan rockstjärna) som cashar fastigheter idag.

Räntepolitik och kapitaltäckningsregler har gjort att "bolånekronor" och kronor inte är samma sak.

Det är helt irrationellt att byta surt förvärvade riktiga kronor mot en fastighet när den kan köpas för "bolånekronor" istället.

Gör gärna detta tankeexperiment:

Du har en ordinär LO-lön som t ex undersköterska eller tunnebaneförare. Jag ger dig 5 miljnoer kronor. Det enda kravet jag ställer är att du inte får ta några lån till något alls.

Vad skulle du göra med dessa 5 miljoner? Jag är ganska säker på att du inte skulle använda 5 miljoner till att casha en lägenhet i centrala Stockholm.

Boendet i city är inte värt 5 miljoner riktiga kronor. Du kan ha så mycket roligare i livet totalt genom att bo en bit utanför staden eller t o m investera på börsen och få en bra avkastning.

Lägenheten i City är bara värd 5 miljoner "bolånekronor" eftersom man får låna till negativ realränta med just bostäder som säkerhet.
Citera
2019-07-17, 22:21
Medlem
Puffes avatar
Av min erfarenhet har man möjligen 2-5% av sitt kapital på vanligt konto för oförutsedda utgifter.
Nu har jag inte hundra miljoner och ingen jag känner personligen heller.
Jag ligger strax över tio och ett par runt omkring mig ligger däromkring med, en i min omedelbara närhet är god för strax över tjugo.

Utöver medianlönen man inte utnyttjar fullt ut kanske majoriteten av oss har runt hundratusen på kontot, personen med mer kanske två till tre hundra.

Ingen av oss kan kallas storspenderare alls, pengarna ligger i investeringar och nya större investeringar kan det både lånas till då man får in pengar från flera håll än endast lönen och man betalar av på lånen medan investeringarna växer.

Skulle köpa bil för inte länge sedan då min skrothög dog på motorvägen, brukar köpa skrotbilar men nu tänkte jag spendera lite mer.
Gick in hos bilhandlaren och hittade en ok bil runt hundra tusen men min bank strulade just då och jag kunde inte föra över pengar till kortet...hade en person med mig som tog det på kortet och jag kunde swisha tillbaka dagen efter. Bilhandlaren var förvånad över att vi båda hade de summorna tillgängliga då det brukar vara en som har tagit lån eller fixat hit och dit inför köpet.

Som sagt inte riktigt de summorna du efterfrågar men tror det ser liknande ut där...2-5% tillgängligt för utgifter och egna pengar bundna i inkomstgivande investeringar, större investeringar genom lån och finansiärer som tar en del av risken.

Sett att de flesta storspelare inom poker världen kör samma upplägg med finansiering av startsummorna i turneringar exempelvis på youstake.com
Citera
2019-07-18, 07:50
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
När vi köpte huset, betalade vi det kontant. Pengarna kom från och olika konton och jag lade ca 100k i fysiska sedlar. Ingen lyfte ett ögonbryn på banken då, banktjänstemannen räknade snabbt av mäklarens arvode i cash och hon stoppade nöjt ner sedelbunten i handväskan. Tiderna förändras, det är inte mer än ca tjugo år sen.

Jag köpte också ett för nästan exakt 22 år sedan, då hade jag med kontantinsatsen i kontanter, var väl 10% så drygt 80000, mötet var på banken, och det var Sparbankens mäklarfirma, en kvinnlig banktjänsteman på banken hjälpte mäklaren... och hon suckade och stönade över att jag hade med kontanter, och hon krävde att jag själv ställde mig i kön och satte in dem...

Det var väl förmögenhetsskatt på den tiden, så det jag inte hade i aktier, fonder eller statsobligationer med ca 12% ränta, förvarade jag i bankfack som kontanter.

Huset jag köpte var då ca tio år gammalt, och säljarna som byggt det, var väl nyblivna arbetslösa och huslånen på fem års bindningstid hade ca 11% ränta... Alltså ca 100000 i ränta per år på lånen..

Köpet underlättades av att det bundna lånet (som jag övertog det mesta av)löpte ut ett par månader senare, men efter någon månad valde jag att förtidsinlösa det.
Citera
2019-07-21, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
Jag gissar på att TS menar likvida medel? Dvs har rika en massa pengar redo på kontot eller måste de sälja aktier eller andra tillgångar innan de kan köpa 150 miljoners villan?

Ja jag vet inte. Men jag gissar att rika personer inte skulle ha 150 mille på banken. De är väl rika av en anledning? Man blir inte rik av att ha pengarna på ett bankkonto.
sen är det ju så om du har 150 mille på kontot o banker konkar så har du förlorat 149 miljoner drygt.
Citera
2019-07-21, 21:40
Medlem
flashback är sig likt, en tråd som handlar om rika skapas och 95 %av dom som svarar hävdar att dom är rika o cashar bilar hus båtar osv och har 100000 mille på banken
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in