Citat:
Ursprungligen postat av
godzillla
När vi köpte huset, betalade vi det kontant. Pengarna kom från och olika konton och jag lade ca 100k i fysiska sedlar. Ingen lyfte ett ögonbryn på banken då, banktjänstemannen räknade snabbt av mäklarens arvode i cash och hon stoppade nöjt ner sedelbunten i handväskan. Tiderna förändras, det är inte mer än ca tjugo år sen.
Jag köpte också ett för nästan exakt 22 år sedan, då hade jag med kontantinsatsen i kontanter, var väl 10% så drygt 80000, mötet var på banken, och det var Sparbankens mäklarfirma, en kvinnlig banktjänsteman på banken hjälpte mäklaren... och hon suckade och stönade över att jag hade med kontanter, och hon krävde att jag själv ställde mig i kön och satte in dem...
Det var väl förmögenhetsskatt på den tiden, så det jag inte hade i aktier, fonder eller statsobligationer med ca 12% ränta, förvarade jag i bankfack som kontanter.
Huset jag köpte var då ca tio år gammalt, och säljarna som byggt det, var väl nyblivna arbetslösa och huslånen på fem års bindningstid hade ca 11% ränta... Alltså ca 100000 i ränta per år på lånen..
Köpet underlättades av att det bundna lånet (som jag övertog det mesta av)löpte ut ett par månader senare, men efter någon månad valde jag att förtidsinlösa det.