2019-07-14, 22:42
Medlem
köpte en påse frysta kycklingben för 20spänn/kg .. slängde ner det i en gryta med morötter,selleri, lök och lät det sjuda med lock i 2½ timme. Resultatet blev helt okej .. problemet är det inte smakar kyckling alls .. mest grönsaker .. haha ..
Har jag missat något steg? Hjälper det om man grillar kycklingen i ugnen tills dom får lite färg?
Citera
2019-07-14, 22:48
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Beror extremt mycket på vilken kyckling du använt. Majskyckling och svensk smakar ofta annorlunda än icke.

Sen bör du nog dubla koktiden. Jag gör buljong oftast på överbliven kyckling och slänger även med skinnet till viss del. Bara sila sedan. Jag har ofta i kryddpeppar, svartpeppar och lagerblad. Justerar med ev. extra kycklingfond (Hädelse!) samt soja.

Edit: antar att dina kycklingben var sådana med kött+skinn? Jag äter upp köttet innan och kör enbart ben.
Citera
2019-07-14, 23:04
Medlem
dwgs avatar
Fond görs på resterna som man inte använder och skall reduceras länge

Att bara göra typ en gryta som du gjorde så behöver man slänga en buljong eller låta grytan stå över natten i kylen.
Alltid godare med mer smak
Citera
2019-07-15, 01:53
Medlem
Prova 5 timmar istället för futtiga 2,5.
Citera
2019-07-15, 09:34
Medlem
något fel kanske jag gjorde. Resultatet ska bli en lätt gulaktig gelé med ett stelnat fettlager ovanpå efter en natt i kylen. Så blir det för andra på youtube
För mig såg det bara ut som nån jävel med könssjukdomar pissat i skålen ..och lättflytande. Smakade fan dessutom .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in