2019-07-16, 06:46
Medlem
Myrtens avatar
Det man KAN gra p djursjukhus r att ge intravenst dropp. Orsak: ffa fr att hva chock men ocks fr att giftet lmnar kroppen med urinen, och ju snabbare man fr ut giftet ur kroppen desto bttre.Sen smrtlindra med opiater, fr ormbett brukar gra djvulusiskt ont ven p katter.Om kraftigt pverkade kan man ven ge ormserum, kostar dock 10000lappen.
Men ormbitna katter brukar vara pverkade och ha ont. Det finns en mngd andra orsaker till svullnader p en katt. tex kattbett.Men om pverkad eller smrta s ilfart till djursjukhus. r man orolig och har stark misstanke orm (tex har sett ormen) s ilfart till djursjukhus fr kolla vad det r. Fr ven katter dr av ormbett. Inte alla, beror p mnga omstndigheter, tex mngd gift som sprutats in, kattens mende i vrigt mm. Och det kan g snabbt frn symtom kommer.
Citera
2019-07-16, 11:56
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Myrten vet vad hon pratar om, gr som hon sger och skit i de andra rden.

Katten r uppsvullen och har skerligen ont, du fr ju inte ta p henne. k in till djursjukhus och lt inte henne lida.

Tnk p att katter r ensamlevande djur och drfr experter p att maskera smrtor och skador.
Citera
2019-07-16, 17:40
Medlem
Djur tl! Vran hund blev ormbiten och vi kte aldrig in. Han visade aldrig att han hade ont, s det fick det vara.
Citera
2019-07-16, 17:55
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NivekOgre
Djur tl! Vran hund blev ormbiten och vi kte aldrig in. Han visade aldrig att han hade ont, s det fick det vara.

Vadd "djur tl"? Har man ett djur ska man skerstlla att det mr bra. Ormbett r allvarliga saker och det r bttre att ka in till veterinren en gng fr mycket n en gng fr litet. Du kan inte veta hur din hund knner sig.
Citera
2019-07-16, 19:24
Medlem
xmzs avatar
Citat:

"Reaktionen efter huggormsbett varierar dock kraftigt beroende p mngd injicerat gift. I 25-30% av fallen uteblir symtom, vilket beror p att inget gift sprutats in. "

https://giftinformation.se/djurregister/huggorm

Bsta r nog att ta sig en titt hos veterinren om kissen har ont och r svullen.
Citera
2019-07-16, 19:36
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:

Trodde den hr instllningen att djur fr s lov att tla smrta eller inte ens upplever den frsvann p 1900-talet, men det r tydligt den lever kvar hos vissa... Det som gr ont p en mnniska gr lika ont p en hund eller katt, det r vlknt och rutinerna fr smrtlindring av djur har ocks ndrats.

Vi opererade spdbarn utan bedvning, endast med muskelavslappnande, in p 70-talet eftersom man trodde det bara var reflexer nr de skrek av smrta. Detsamma gjorde vi med djur jag vet inte hur lnge. Numera ska inget djur behva ha ont i ondan p djursjukhus.
Citera
2019-07-17, 00:13
Medlem
Loeptiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fideli
Det var den rekommendation jag fick av veterinren jag pratade med i morse och det har jag gjort. ( men den lilla rackarn har nd lyckats slinka ut tre gnger)
Och tv av gngerna hon smet ut kunde jag se att hon grvde i jorden och troligen kissade, fr p kattldan har hon inte gtt. Men hon har tit och druckit och sovit och gnllt vid drren. Svullnaden har lagt sej ngot.
Dock sa veterinren att hon kan bli bttre fr att om ngra dagar bli smre Ormbett r luriga fr man vet inte om ormen hunnit spruta in gift eller hur mycket den sprutat in. Det kan de inte veta p ett djursjukhus heller.
Kan bara fortstta hoppas p att min lilla ormmrdare klarar detta.

Hur kan katten sticka ut TRE gnger?
Ha inte fnster o drrar ppna? Blir det s varmt att du mste ppna, stt fr myggnt eller annat lmpligt nt.

Hur gr det? Varfr inte ka in o f den underskt?
Citera
2019-07-17, 00:15
Medlem
Loeptiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Android2000
Vadd "djur tl"? Har man ett djur ska man skerstlla att det mr bra. Ormbett r allvarliga saker och det r bttre att ka in till veterinren en gng fr mycket n en gng fr litet. Du kan inte veta hur din hund knner sig.

Ja, frstr inte att det inte r ett frsta agerande, ven om den ftt sig ett bett eller ej, bara fr att kolla s allt r OK.
Citera
2019-07-17, 14:00
Medlem
Citat:

Sdana som du skulle egentligen ha djurfrbud.
Citera
2019-07-17, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loeptik
Hur kan katten sticka ut TRE gnger?
Ha inte fnster o drrar ppna? Blir det s varmt att du mste ppna, stt fr myggnt eller annat lmpligt nt.

Hur gr det? Varfr inte ka in o f den underskt?

Jag befinner mej i en sommarstuga, utan bil och lngt frn nrmaste djursjukhus.
Inget konstigt att en katt kan slinka ut genom drren tre gnger Jag tycker jag r snabb men hon r helt klart snabbare.
Nu ngra dagar senare r hon pigg och svullnaden har lagt sej helt.
Citera
2019-07-18, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CPAnnie
Sdana som du skulle egentligen ha djurfrbud.
Det r ltt att dma andra.
Men jag kan kontra med att mnniskor som du borde egentligen ha djurfrbud.
Detta baserar jag p att du inte kan avgra hur ditt djur mr.

O bara fr att frtydliga.
Att ka in till en veterinr beror p hur djuret mr. Kan man inte avgra detta utifrn den knnedom man har av sitt djur s ker man till veterinren.

I mitt fall med katt kontra huggorm s kte jag inte in fr att veterinren hade gett mig andra rd som gjorde att jag kunde ha koll p katten.

S, sluta dma andra s blir du inte bara bttre djurgare utan ven en bttre mnniska.
Citera
2019-07-18, 12:53
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fideli
Det var den rekommendation jag fick av veterinren jag pratade med i morse och det har jag gjort. ( men den lilla rackarn har nd lyckats slinka ut tre gnger)
Och tv av gngerna hon smet ut kunde jag se att hon grvde i jorden och troligen kissade, fr p kattldan har hon inte gtt. Men hon har tit och druckit och sovit och gnllt vid drren. Svullnaden har lagt sej ngot.
Dock sa veterinren att hon kan bli bttre fr att om ngra dagar bli smre Ormbett r luriga fr man vet inte om ormen hunnit spruta in gift eller hur mycket den sprutat in. Det kan de inte veta p ett djursjukhus heller.
Kan bara fortstta hoppas p att min lilla ormmrdare klarar detta.

Detta frstr jag inte, ni har kattlda s det br rra sig om en innekatt. Men den lyckas smita ut tre gnger? Det lter som en utekatt som ni inte lyckas hlla inne, s varfr har ni ver huvud taget en kattlda? Hur rkar man annars slppa ut en innekatt s mnga gnger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in