Flashback bygger pepparkakshus!
2019-07-14, 23:36
Medlem
bowlingjockes avatar
I Avesta vid Dalahästen finns det några som fäller ut sina stolar och sätter sig och vinkar dagen för midsommar, när många ska till Dalarna. De har till och med blivit omskrivna i lokala tidningen, hur de glatt sitter där i sina campingstolar.
Någon större intelligens lär de ju inte besitta.

https://www.avestatidning.com/artikel/de-vinkar-pa-midsommarbilisterna
Citera
2019-07-15, 00:21
Medlem
Newfields avatar
Utanför den lilla hålan Järbo finns fortfarande en Tant som kallas för vita damen som står och vinkar på bilar. Hon har alltid helvita kläder på sig i gammal stil. Såg henne själv för något år sedan när jag var på besök.

Berätta historien för min granne, som brukar vara där i trakterna ibland. Jodå, för bara några veckor sedan sa han: jag såg vita damen! Trodde du drev med mig först.
Citera
2019-07-15, 00:27
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Vi hade en i Tanum här på västkusten men han följde inte med när de byggde nya E6. Undrar om han dog av tristess när trafiken slutade komma på gamla vägen eller vad som blev av honom?

Just i Tanum fanns det ju en som cyklade för brinnande livet, och vinkade på alla som körde om honom, han fanns kvar ett kort tag efter dom öppnat den nya sträckningen.

Annars så finns det ju bilvinkare emellanåt.
Svagbegåvade av den typen föds ju emellanåt..

Fast idag sitter nog dom flesta inne och tittar på SVT.
Citera
2019-07-15, 00:42
Medlem
Livet måste varit tråkigare förr!

Kommer ihåg från min barndom en gubbe som varje dag satt och väntade på postbilen, han kunde sitta flera timmar vid vägen och vänta bara för att få utbyta några ord med brevbäraren.

En annan gubbe satt och rökte hela dagen i busskuren, han utbytte några ord med dom som steg av och på och även med busschauffören.

Jävligt tragiskt egentligen att människor kan bli så uttråkade och ensamma att detta ses som ett vettigt alternativ att lägga sin tid på.
Citera
2019-07-15, 00:44
Medlem
hesons avatar
Ute i Gårdstjärr så vinkar man åt alla bilar för man vill - som min mor sade - inte verka förnäm, så man vinkar åt alla oavsett om man ser vem som sitter i eller inte. Och i Gårdstjärr så är det troligt att man känner alla som kör förbi.
Citera
2019-07-15, 00:45
Medlem
Låter nästan som något man måste ta upp, så inte sådana här gamla klenodbeteenden dör ut.
Att man vinner lite idiotpoäng får enbart ses som ett stort plus, färre idioter som tilltalar en.
Citera
2019-07-15, 00:59
Medlem
kraftfoders avatar
Kom på sent på natten att jag också vinkar till vägtrafiken, normalt inte sett till random bil, utan följande fordon; bussar på hållplatser där risk finns att dessa kör förbi utan att stanna, samt till beställda droskor så de vet att det är jag som är passageraren som ska plockas upp.

Men de där allmänna bilvinkarna man såg förr, verkar ha försvunnit. Möjligen beror det på trafikökningen att dessa inte märks?
Citera
2019-07-15, 02:33
Medlem
JerryCottons avatar
Vet en aktiv vinkare. Han var dock ihärdigare förr när han bodde på vischan. Stod hela dagarna utmed vägen och viftade åt alla förbipasserande, han hade för det mesta en lång pinne i näven. Han är inte lika flitig efter att han flyttade in i tätorten på LSS-boende. Nu orkar han bara med ett par timmar om dagen. Kanske för många att hälsa på? Han har alltid en klappstol med sig. Tror att vårdarna på boendet har ett finger med i spelet också då grannarna till boendet tröttnade på att alla tutade.
Citera
2019-07-15, 08:22
Medlem
Mullrets avatar
Vinka är fint. Tänker på de som gör vågen på matcherna. Som säkerligen sitter och drömmer om att få vinka både enskilt och i grupp.

Kanske det kan återupplivas från gamla tider och bli en folkrörelse. Med egna grupper på Facebook. Tänk vad ensamma människor kan få uppleva med ny teknik
Citera
2019-07-15, 08:54
Medlem
bilvinkaren där jag bor gör även praktisk nytta han brukar skotta snö och sopa på busshållplatserna i centrum men hans gamla favorit busshållplats har blivit indragen så nu står han där och vinkar istället hm började nog med att nån bil tutade på honom när han fixade hållplatsen och han vinkade tillbaka sen blev han fast
Citera
2019-07-15, 08:59
Medlem
graFFes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svantevit
Satt ju en tjomme och vinkade till bilarna på E22 i Söderköping förr, men han försvann för sisådär 10 år sedan. Någon annan kan säkert specificera mer exakt.

Edit. Ev. "dirigerade" han trafiken mer än han vinkade till bilisterna, mitt minne är lite suddigt. Hoppas att någon annan kan klargöra.

Gasart

https://www.google.com/search?q=gasart+s%C3%B6derk%C3%B6ping&rlz=1C9BKJA_ enSE697SE697&oq=gasart+s%C3%B6derk%C3%B6ping&aqs=c hrome..69i57.8772j0j7&hl=sv&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8
Citera
2019-07-15, 09:13
Moderator
Siegfrids avatar
Ser att ett par av de mest kända bilvinkarna finns omnämnda här på Flashback:
Bengt-Olof "Gasart" Svensson, Söderköping; https://www.flashback.org/sok/gasart
Lennart "Sheriffen" Lundkvist, Övergran: (FB) Vem var han? (man som alltid stod vid Enköpingsvägen)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in