2006-03-12, 10:28
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Bo
Hur länge räcker en burk (200-400ml)?

Jag har en visserligen en (riktig) kompressor - men datorn vill väl ha oljefri luft gissar jag?

Det ufnkar utmärkt med en vanlig kompressor. Se bara till att hålla fast fläktar med fingret om du blåser på dom..
Citera
2006-03-12, 11:23
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
Det ufnkar utmärkt med en vanlig kompressor. Se bara till att hålla fast fläktar med fingret om du blåser på dom..

Om Du har en som kan leverera REN (utan olja etc.) luft så är det naturligtvis OK om den inte är ställd på ett för högt tryck.

Annars finns det en stor risk att "skräpet" lägger sig på kretskorten och leder till krypströmmar som gör att datorn slutar fungera.

Så åk m.a.o. ord inte ner till den lokala macken med datorn i ett försök att spara pengar...
Citera
2006-03-12, 13:32
Medlem
Seagates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
kört på luft på två datorer nu.. känns som att det är hälften kvar i flaskan typ..

"non-flammable" tryckluft ska det nog vara iaf

Själv har jag en burk från Clas Ohlson. Räcker i omkring 10 omgångar i runda slängar, utan tvekan.

Sedan beror det på hur mycket man använder den per omgång med, man behöver ju inte överdriva.. Det damm som lägger sig på botten i chassit behöver man ju inte blåsa bort av ren lathet , bättre att plocka bort med händerna
Citera
2006-03-12, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seagate
Själv har jag en burk från Clas Ohlson. Räcker i omkring 10 omgångar i runda slängar, utan tvekan.

Sedan beror det på hur mycket man använder den per omgång med, man behöver ju inte överdriva.. Det damm som lägger sig på botten i chassit behöver man ju inte blåsa bort av ren lathet , bättre att plocka bort med händerna

Goda nyheter då, köpte min burk där också, den e blå va?
Citera
2006-03-12, 14:04
Medlem
Seagates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Goda nyheter då, köpte min burk där också, den e blå va?

Ah, ljusblå/grå, ungefär
Står "Tryckluftspray" på den på 4 olika språk, en rund bild och under den en BILTEMA-logotype.
Även viktiga instruktioner på baksidan, så som "OBS! Använd endast i upprätt position". Även om jag själv inte haft något problem med att använda den i andra positioner Men kan tänka mig att den fungerar bäst i upprätt position... eller något.
Citera
2006-03-12, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seagate
Ah, ljusblå/grå, ungefär
Står "Tryckluftspray" på den på 4 olika språk, en rund bild och under den en BILTEMA-logotype.
Även viktiga instruktioner på baksidan, så som "OBS! Använd endast i upprätt position". Även om jag själv inte haft något problem med att använda den i andra positioner Men kan tänka mig att den fungerar bäst i upprätt position... eller något.

precis den ja!
Citera
2006-03-12, 21:30
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollerBoySE
Om Du har en som kan leverera REN (utan olja etc.) luft så är det naturligtvis OK om den inte är ställd på ett för högt tryck.

Annars finns det en stor risk att "skräpet" lägger sig på kretskorten och leder till krypströmmar som gör att datorn slutar fungera.

Så åk m.a.o. ord inte ner till den lokala macken med datorn i ett försök att spara pengar...

Nja, jag skulle vilja påstå att den mängd luft som krävs för att blåsa bort lite damm, innehåller såpass lite olja att skillnaden är försumbar. Jag har själv blåst rent min dator massvis av gånger utan några som helst problem.
Citera
2006-03-12, 21:49
Bannlyst
Detta har ju inte med tryckluft att göra men det finns ett annat bra sett att rengöra komponenterna utan att skada dom: Det finns borstar avsedda för detta som inte blir statiskt laddade, andvänd detta och en damsugare bredvid .
Citera
2006-03-13, 18:21
Medlem
Seagates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp0rm
Detta har ju inte med tryckluft att göra men det finns ett annat bra sett att rengöra komponenterna utan att skada dom: Det finns borstar avsedda för detta som inte blir statiskt laddade, andvänd detta och en damsugare bredvid .

Ingen aning om detta finns eller inte, men fortfarande lär det vara flera gånger sämre än tryckluft. Tro mig, har själv (för länge sedan) använt dammsugare för att rengöra datorer, och det har då inte direkt plockat upp så mycket damm.. Åtminstonde inte i jämförelse med tryckluft på burk, flera gånger bättre - helt klart.
Citera
2006-03-15, 20:31
Medlem
Varnims avatar
Jag brukar använda en helt vanlig (för det mesta blå ) handpump som man använder till grillar och luftmadrasser till att blåsa ur datorer med. Fungerar jättebra även om man kanske inte får bort precis allt så är det mer än godkännt. Det man inte får bort sitter där om en dag iallafall.
Citera
2006-03-16, 10:43
Medlem
Går det bra att lufta en bärbar också? Tänkte man kunde spraya in i luftintagen eller kankse ta bort tangentbordet... Tror ni de funkar? Har en mac..
Citera
2006-03-16, 19:48
Medlem
Vobblers avatar
Har ni inga luftfilter? Visst, lite damm letar sig in, men man slipper det värsta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in