Hur hårt måste det bli?
Vad är det för fel på att smälta in 6-8% antimon i blyet och sedan härda det i vatten?
Det blir betydligt hårdare än vanligt bly men fortfarande i princip lika tungt, men det enkla kanske inte är tillräckligt exotiskt?
Bedydligt hårdare. Inte påstått att 6-8% antimon vore fel. Hur härda det i vatten? Låter intressant.
Citat:
Ursprungligen postat av Vincit-iustitia
Varför krångla till det någon så vansinnigt?
Du ska ha ett lod som i mannaminne har tillverkats av ren bly och fungerar utmärkt.
Vill du ha mer klang så kapa en hydraulstång i lämplig längd / vikt. Jag känner sten på 200m med en sådan på 800gr.
Därför att jag vill det! Detta framgår tydligt av trådstarten.
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Naturligtvis kan man fylla ett stål eller kopparrör med smält bly...men för den kemiintresserade som gillar att smälta metaller och experimentera är det alldeles för okomplicerat ?
Bedydligt hårdare. Inte påstått att 6-8% antimon vore fel. Hur härda det i vatten? Låter intressant.
Därför att jag vill det! Detta framgår tydligt av trådstarten.
När du fyllt formen låter du blyet stelna, när det precis stelnat tar du ut lodet ur formen och dränker det i kallvatten, då tjänar du kanske ca 8 brinell till.
Med 6-8% antimon och härdning borde du hamna över 22 brinell.
Frågan är vad det skall vara bra för på ett lod?
När du fyllt formen låter du blyet stelna, när det precis stelnat tar du ut lodet ur formen och dränker det i kallvatten, då tjänar du kanske ca 8 brinell till.
Med 6-8% antimon och härdning borde du hamna över 22 brinell. Frågan är vad det skall vara bra för på ett lod?
För att göra det så hårt som möjligt, vilket ger en helt annan fingertoppskännsla när man ska bedöma havsbottens hårdhet och beskaffenhet.