2019-07-12, 11:30
Medlem
HobbyHitlers avatar
Jag står i begrepp att gjuta ett lod som ska fästas i en tunn tamp för att mäta vattendjup vid fiske och liknande. Naturligtvis kan man fylla ett stål eller kopparrör med smält bly...men för den kemiintresserade som gillar att smälta metaller och experimentera är det alldeles för okomplicerat

Vad kan man knåpa ihop för roliga tunga legeringar själv med gasolbrännare, kastrull och gjutform?
Specifikationer:
Legeringen ska vara tung. Gärna 30-50% bly eller ännu mer.
Legeringen ska vara mycket hårdare än bly.
Metallenerna ska vara lätta att smälta hemma (max ca 8-900 grader C)
Vill helst undvika kadmium och andra riktigt giftiga ämnen.
Pluss i kanten för bra korosionsbeständighet.
Ytterligare pluss i kanten för originella ingredienser som inte kostar skjortan.

Har funderat lite kring eutektiska legeringar. Legeringar med en smältpunkt under 100 grader C, men där dom enskilda metallerna har en mycket högre smältpunkt.
Exempel:
Roses legering: 50% vismut, 30% bly, 20% tenn. Smältpunkt 91,6 grader C, densitet 9,32.

Vad har flashbackkemisterna för ideer?
Citera
2019-07-12, 11:36
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Jag står i begrepp att gjuta ett lod som ska fästas i en tunn tamp för att mäta vattendjup vid fiske och liknande. Naturligtvis kan man fylla ett stål eller kopparrör med smält bly...men för den kemiintresserade som gillar att smälta metaller och experimentera är det alldeles för okomplicerat

Vad kan man knåpa ihop för roliga tunga legeringar själv med gasolbrännare, kastrull och gjutform?
Specifikationer:
Legeringen ska vara tung. Gärna 30-50% bly eller ännu mer.
Legeringen ska vara mycket hårdare än bly.
Metallenerna ska vara lätta att smälta hemma (max ca 8-900 grader C)
Vill helst undvika kadmium och andra riktigt giftiga ämnen.
Pluss i kanten för bra korosionsbeständighet.
Ytterligare pluss i kanten för originella ingredienser som inte kostar skjortan.

Har funderat lite kring eutektiska legeringar. Legeringar med en smältpunkt under 100 grader C, men där dom enskilda metallerna har en mycket högre smältpunkt.
Exempel:
Roses legering: 50% vismut, 30% bly, 20% tenn. Smältpunkt 91,6 grader C, densitet 9,32.

Vad har flashbackkemisterna för ideer?

30-50% av bly är inte särskilt tungt. Skulle inte en sådan legering vara flytande? Okej, nu överdriver jag. Men järn och koppar är ju tyngre än så.
Citera
2019-07-12, 11:39
Medlem
Eutektiskt löd-tenn: tenn/bly 63%/37%. Smälttemperaturen 183 °C.
Citera
2019-07-12, 11:43
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
30-50% av bly är inte särskilt tungt. Skulle inte en sådan legering vara flytande? Okej, nu överdriver jag. Men järn och koppar är ju tyngre än så.
Nix.
Koppar 8,9 g/cm3
Järn 7,9 g/cm3
Roses legering 9,3 g/cm3

Tungt nog för att sjunka som en sten, mycket bättre än en sten tom.
Citera
2019-07-12, 11:46
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikBombadill
Eutektiskt löd-tenn: tenn/bly 63%/37%. Smälttemperaturen 183 °C.
Låter intressant. Men är det inte väldigt mjukt?
Vill ha den där lite hårda klangen för att känna stenar mm på botten när man lodar.
Citera
2019-07-12, 11:46
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Nix.
Koppar 8,9 g/cm3
Järn 7,9 g/cm3
Roses legering 9,3 g/cm3

Tungt nog för att sjunka som en sten, mycket bättre än en sten tom.

Såklart det inte skulle flyta, jag överdrev för att dra det till sin spets som sagt. Men bly ligger på 11,3 g/cm3. Ditt spann ligger alltså mellan 3,39 g/cm3 och 5,65 g/cm3. Såklart är det så att det inte flyter, men järn och koppar är långt tyngre än så.
Citera
2019-07-12, 11:52
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Roses ska enligt en gammal bok bestå av 20 tenn 50 vismut 30 bly och 2 kvicksilver och smälter då vid 55 grader. Nu är ju kvicksilver utfasat så det verkar vara haram.

Ditt exempel verkar i min bok kallas Newtons metall och här står det 80 vismut 30 bly 20 tenn och 92 grader

Lipowitz 150 vismut 40 tenn 80 bly 30 kadmium 66 grader
Stilmetall 82 bly 3 tenn 15 antimon Okänd smältpunkt men är en väldigt hård legering

Plusset med stilmetall är att du kan hitta det begagnat på loppisar och i antikhandlar. Det är det man gjöt sättbokstäver för tidningar och böcker med.

Edit: min bok behöver inte ha rätt, kan vara värt att nämna
Citera
2019-07-12, 11:55
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Såklart det inte skulle flyta, jag överdrev för att dra det till sin spets som sagt. Men bly ligger på 11,3 g/cm3. Ditt spann ligger alltså mellan 3,39 g/cm3 och 5,65 g/cm3. Såklart är det så att det inte flyter, men järn och koppar är långt tyngre än så.
Förstod detta
Nu har jag inga exakta specifikationer, men var får du 3,39 och 5,65 ifrån? Det är ju inte så att de 50-70% av legeringen som inte är bly ska bestå av luft (?)
30-50% bly var för övrigt bara en siffra jag höftade till med. Gärna 90-99% bly om legeringen kan bli ganska hård ändå.
Citera
2019-07-12, 12:03
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Roses ska enligt en gammal bok bestå av 20 tenn 50 vismut 30 bly och 2 kvicksilver och smälter då vid 55 grader. Nu är ju kvicksilver utfasat så det verkar vara haram.

Ditt exempel verkar i min bok kallas Newtons metall och här står det 80 vismut 30 bly 20 tenn och 92 grader

Lipowitz 150 vismut 40 tenn 80 bly 30 kadmium 66 grader
Stilmetall 82 bly 3 tenn 15 antimon Okänd smältpunkt men är en väldigt hård legering

Plusset med stilmetall är att du kan hitta det begagnat på loppisar och i antikhandlar. Det är det man gjöt sättbokstäver för tidningar och böcker med.

Edit: min bok behöver inte ha rätt, kan vara värt att nämna
Stilmetall låter intressant. och antimon smälter vid beskedliga 630.6 °C. Ska utforskas
Newtons metall inehåller enligt wikipedia ca 19% kadmium, men det finns säkert otaliga varianter.
Citera
2019-07-12, 12:05
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Förstod detta
Nu har jag inga exakta specifikationer, men var får du 3,39 och 5,65 ifrån? Det är ju inte så att de 50-70% av legeringen som inte är bly ska bestå av luft (?)
30-50% bly var för övrigt bara en siffra jag höftade till med. Gärna 90-99% bly om legeringen kan bli ganska hård ändå.

Ursäkta, jag läste det som att legeringen skulle väga 30-50% av bly.
Citera
2019-07-12, 13:38
Medlem
Hur hårt måste det bli?
Vad är det för fel på att smälta in 6-8% antimon i blyet och sedan härda det i vatten?
Det blir betydligt hårdare än vanligt bly men fortfarande i princip lika tungt, men det enkla kanske inte är tillräckligt exotiskt?
Citera
2019-07-12, 15:23
Medlem
Varför krångla till det någon så vansinnigt?

Du ska ha ett lod som i mannaminne har tillverkats av ren bly och fungerar utmärkt.

Vill du ha mer klang så kapa en hydraulstång i lämplig längd / vikt. Jag känner sten på 200m med en sådan på 800gr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in