2019-07-11, 13:01
Medlem
Jag har inte varit nykter på 2 år, varje morgon dricker jag vin till frukost. Ett bottennapp nyss va att jag spydde blod på toaletten, men ändå gick och tog ett glas vin. Är detta ett alkolistbeteende?
Kul att nämna att jag går en mycket avancerad utbildning på universitetet och får höga betyg. Skulle dock inte vilja ha mig när det klämmer i riktiga livet. Känner mig värdelös, och förstår inte hur jag ska klara av mitt yrke i framtiden.
Citera
2019-07-11, 13:03
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Jag har inte varit nykter på 2 år, varje morgon dricker jag vin till frukost. Ett bottennapp nyss va att jag spydde blod på toaletten, men ändå gick och tog ett glas vin. Är detta ett alkolistbeteende?
Kul att nämna att jag går en mycket avancerad utbildning på universitetet och får höga betyg. Skulle dock inte vilja ha mig när det klämmer i riktiga livet. Känner mig värdelös, och förstår inte hur jag ska klara av mitt yrke i framtiden.
Du är uppebarligen beroende av alkohol.
Om du vill kalla dig alkoholist eller inte - är valfritt..

Kan du hålla upp en vecka t ex?
Citera
2019-07-11, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willy-45
Du är uppebarligen beroende av alkohol.
Om du vill kalla dig alkoholist eller inte - är valfritt..

Kan du hålla upp en vecka t ex?

Kan inte hålla upp i en vecka, försökt flera gånger. Behöver mitt rödvin. Vet jag har problem och detta är första steget för mig. Att erkänna, iofs på flashback men ändå, kan vara värt nåt.
Senast redigerad av bul-11-33 2019-07-11 kl. 13:07.
Citera
2019-07-11, 13:07
Medlem
SvartChilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Kan inte hålla upp i en vecka, försökt flera gånger. Behöver mitt rödvin.
Du är självklart beroende. Och aldrig nykter
Citera
2019-07-11, 13:12
Medlem
Att du spyr blod är rätt allvarligt, din kropp börjar säga ifrån på skarpen. Dom kroppsliga symptomen kommer inte bli trevligare om vi säger så

Du har tydliga alkoholproblem, men det finns hjälp. Kontakta vårdcentralen, kan vara farligt att sluta tvärt när man kört på så länge som du gjort.

Det finns ett liv utan giftet!
Citera
2019-07-11, 13:14
Medlem
Universitetets studenthälsa är väl Steg 1?
Du har tydliga alkoholproblem men hur det
skall definieras får utbildade diagnostisera.
Senast redigerad av Kalvstek 2019-07-11 kl. 13:16.
Citera
2019-07-11, 13:17
Medlem
Zaedrewss avatar
Bra att du inser själv att det är ett missbruk. Går du på universitetet så ta kontakt med Studenthälsan för ditt universitet alternativt boka ett läkarbesök. Om det är så att du inte kan ta tag i detta själv. Bara för råd hur du om du vill ska försöka sluta på egen hand. Har man druckit varje dag i några år är ju kroppen vad vid alkohol så det kan behövas tips.

Inget att skämmas för. Genom t.ex Studenthälsan bör du om du vill få kontakt med fler som lider av samma missbruk.
Citera
2019-07-11, 13:18
Medlem
TheKhurgans avatar
Ja du är alkoholist. Försök sluta så snart du kan, för ingenting gott kommer ur det där.

Vill du inte ta hjälp på vårdcentral så börja gå på AA eller NA möten. Där finns ingen som dömer dig och det känns inte lika dramatiskt som att gå till en läkare. Stöd på riktigt istället för förebrående och pekpinnar.
Citera
2019-07-11, 13:19
Medlem
jjujjus avatar
Du är en alkholist när ditt liv inte kan "levas" utan alkohol.

Det är skillnad på att välja att dricka en helg än att känna att man måste för att man annars mår dåligt.

Att inte dricka en droppe alkohol på en hel vecka är ett bra sätt att se om man är alkoholist eller inte. Klarar man inte det så har man stora problem. Att dricka alkohol som det första man gör när man vaknar är helt klart ett tydligt tecken på alkoholism. Det värsta och svåraste med alkoholism är att alkoholisten tror att han har allting under kontroll och att han tror att han kan sluta när han vill...men det vill han inte vilket = att han inte kan.
Senast redigerad av jjujju 2019-07-11 kl. 13:22.
Citera
2019-07-11, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalvstek
Universitetets studenthälsa är väl Steg 1?
Du har tydliga alkoholproblem men hur det
skall definieras får utbildade diagnostisera.

>Gå dit och erkänna sina problem är inte alltid lätt, inte minst om man inte vill erkänna sina problem, sitter alltid med ett glas vin och pluggar. Funkar bra men det är fan inte ok. Är ofta berusad på seminarier också, har tom haft med mig en termos med rödvin. Ska ut på praktik snart också, vilket gör mig väldigt nervös. Praktiken innefattar andra människor, jag hatar andra människor!
Senast redigerad av bul-11-33 2019-07-11 kl. 13:29.
Citera
2019-07-11, 13:29
Medlem
Heauxms avatar
Du är alkoholist. Enligt vården är man alkoholist om man dricker varje helg exempelvis. Drick typ 2 ggr i veckan, skippa vissa veckor.
Citera
2019-07-11, 13:32
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Du är väl alkoholist direkt du brukar alkohol?

Missbrukare är du när ditt liv enbart kretsar kring att få tag på mer alkohol.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in