2019-07-11, 11:49
Medlem
Sorry för väldigt lång text men jag håller på att oroa ihjäl mig just nu.

Jag har under cirka 2 års tid haft problem med min mage i form av lös avföring (ej alltid diarré, utan mer som något mellanting mellan normal avföring och diarré). Avföringen är ibland väldigt blek också. Har även haft problem med förstoppningar och magont.
Problemen har inte alltid varit konstanta, utan det har gått i vågor. Dåligt i en månad, sedan bra i en månad. Dåligt i tre månader, bra i en vecka, osv.
Jag har experimenterat och tagit bort olika saker från min kost men kan aldrig finna någon koppling mellan det jag äter och när dessa magproblem uppstår.

Sökte läkarhjälp för detta tidigare i år och Inolaxol skrevs ut. Under tiden jag tog läkemedlet så blev avföringen något fastare och förstoppningarna upphörde totalt. Hade inte magont heller.
Sedan fick jag slut på medicinen och märkte att doktorn endast hade skrivit ut det receptet jag redan hämtat ut, så jag hade inget kvar att hämta ut. Men då märkte jag att avföringen var hård/normal och normal färg också, så jag tänkte att medicinen kanske fick ordning på min mage och jag inte behövde den mer (med tanke på att dessa magproblem uppstod för cirka 2 år sen och har sedan eskalerat, och jag aldrig hade problem före dess).
Så var det perfekt i ett par-tre veckor, sedan helt plötsligt blev det katastrof med lös blek avföring, förstoppning och magont så jag fick mer Inolaxol utskrivet och började ta det.
Nu är det inte förstoppat längre, men det har inte gått en enda dag när det inte gjort ont i magen.

Jag läste om magsår och märkte att flera symtom stämmer in på mig:
-Ont i mitten av magens översta del, den så kallade maggropen
-Magont (som lindras när jag äter något)
-Ibland övergår smärtan till något som bäst kan beskrivas som hungersugningar (men jag tror inte det är det egentligen).
-Problemen går i vågor, det kan vara bättre under perioder sedan bli värre igen.

Jag har även svårt att hålla vikten. Jag gick ned massa i vikt för några år sedan. Visserligen var denna viktnedgång självförvållad men sedan när jag slutade banta så fortsatte jag rasa i vikt och är nu på gränsen till underviktig. Kan ej gå upp i vikt hur mycket jag än äter trots att jag äter en bra bit över 2000 kalorier om dagen. Läkaren sa att så länge viktminskningen har avtagit och du inte tappar ännu mer så oroa dig inte.

Jag var hos samma läkare igår igen och berättade allt detta. Jag frågade om han trodde det kunde vara magsår men han trodde inte det pga han tog blodprov på mig vid första besöket och alla värden, inkl. lever och blod, var normala. Jag fick även lämna avföringsprov och det var inget blod i avföringen.
Han sa att enda sättet att se helt säkert om det är magsår eller något värre är att göra en gastroskopi men det tyckte han inte behövdes just nu utan jag ska vänta i ett par-tre veckor till och om magknipen inte ger med sig så kan vi diskutera huruvida vi ska vidare med en gastroskopi då.
Han skrev ut Omeprazol som jag ska ta vid behov. Jag har inte sura uppstötningar men tydligen ska det kunna dämpa magsyror som fräter på ett eventuellt magsår eller orsakar mag- och tarmbesvär.
Jag har testat att tagit Omeprazol men upplever inte att det hjälper alls.

Sedan stod det i bipacksedeln också att magsyror som orsakar magbesvär kan vara pga tumörer i bukspottkörteln och då blev jag livrädd. Sedan läste jag mer om bukspottkörtscancer och andra typer av cancer och nu är jag helt övertygad om att jag har cancer eller förstadie till cancer.

* Är det över huvudtaget möjligt att jag har en tumör eller förstadie till cancer även om mina lever- njur- och blodvärden var normala? Och inget blod i avföringen?
Är det möjligt att det är ett magsår om dessa värden var normala? Varför tror läkaren inte att det är magsår egentigen?

* Vad skulle det annars kunna vara? Har testats negativt för laktosintolerans / glutenintolerans. Läkaren säger att jag förmodligen lider av IBS men varför ger inte magsmärtorna med sig den här gången? Har aldrig haft ont så här pass länge.

* Vad är bästa sättet att ta reda på 100% vad problemen beror på? Vad ska jag be om när jag kontaktar läkaren igen om 2-3 veckor? Är gastroskopi det jag ska satsa på eller finns något annat jag bör efterfråga?

* Är det någon annan med IBS som upplevt dessa symtom jag just nu har? Blev ni av med dem och hur bar ni er åt?

Edit: glömde skriva min ålder/kön: man, 40 år gammal
Senast redigerad av dualdrum 2019-07-11 kl. 11:53.
Citera
2019-07-11, 12:18
Medlem
Magnituds avatar
Muskotnöt kan hjälpa vid diarré
Citera
2019-07-11, 12:19
Medlem
darksecrets avatar
Oroa dig inte så mycket. Jag har mer eller mindre samma problem med min mage som dig . Jag har haft problem med den sen tonåren, så ca 15år. Förmodligen har du en ibs mage!

Sluta noja upp dig själv och njut av livet istället!
Den dagen du får blod i avföringen kan du börja noja igen.
Citera
2019-07-11, 13:34
Medlem
lukaspro11s avatar
Jag har Ibs och en del av det du skriver stämmer in, tex så var det samma sak som hände mig att de inte hittade någonting på blodprov, bajsprov osv även fast jag ofta hade ont i magen, samma sak med bajset att det ibland är hårt och ibland löst
Symptom vid Ibs är att viss mat kan göra magen orolig och att vissa platser kan göra magen orolig så fråga din läkare om du kan utredas för IBS
Citera
2019-07-11, 13:58
Medlem
Ta dig till ett riktigt sjukhus med gastroenterologi.
Lämna avföringsprov (F-Kalprotektin) och alla blodvärden.
Gör en kolo- och gastroskopi (samt kapselendoskopi om det erbjuds), samt koll av gallblåsa, pankreas och lever.
Citera
2019-07-11, 14:09
Medlem
KhrystalCastless avatar
Får jag gissa att du går runt och oroar dig mycket för magen? Känner efter kanske? Att det upptar dina tankar till stor del under dagarna?

Det låter väldigt mycket som IBS. Jag går på Sertralin för min IBS vilket funkar helt okej eftersom de flesta av mina problem är orosbaserade.

Kan det vara så för dig också?
Citera
2019-07-11, 14:20
Medlem
MysticLampShades avatar
Skulle gissa på att du har ångestmage. Kolla upp psykiska problem som stress, ångest osv. Ganska osannolikt att du skulle ha cancer i alla fall.
Citera
2019-07-11, 14:40
Medlem
Enkelt, sluta är socker och kolhydrater. Ät enbart kött och lite grönsaker som du tål. Du får all näring du behöver och blir av med gaser och magsmärtor. Hade liknande problem som dig, gick till läkarna i 1-2 år, de hittade inget och hade inga svar och kom med usla råd. Nu äter jag nästan bara kött med lite grönsaker och mår bra tack och lov.
Citera
2019-07-11, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lukaspro11
Jag har Ibs och en del av det du skriver stämmer in, tex så var det samma sak som hände mig att de inte hittade någonting på blodprov, bajsprov osv även fast jag ofta hade ont i magen, samma sak med bajset att det ibland är hårt och ibland löst
Symptom vid Ibs är att viss mat kan göra magen orolig och att vissa platser kan göra magen orolig så fråga din läkare om du kan utredas för IBS

Hur sker utredningen för IBS? Hittills har läkaren bara känt på magen, ställt frågor och tagit blodprov.
Hur gammal var du när IBS drabbade dig? Dessa problem satte inte igång förrän jag var nästan 40 år gammal. Är inte det konstigt? Dessutom har de eskalerat.

Citat:
Ursprungligen postat av genuspedagogen
Ta dig till ett riktigt sjukhus med gastroenterologi.
Lämna avföringsprov (F-Kalprotektin) och alla blodvärden.
Gör en kolo- och gastroskopi (samt kapselendoskopi om det erbjuds), samt koll av gallblåsa, pankreas och lever.

Jag kommer få söka privat för det finns inte en chans att läkaren kommer gå med på allt. Kan allt detta du räknade upp, inklusive kontroll av gallblåsa/pankreas/lever, göras på en gastroenterologimottagning?

Citat:
Ursprungligen postat av KhrystalCastles
Får jag gissa att du går runt och oroar dig mycket för magen? Känner efter kanske? Att det upptar dina tankar till stor del under dagarna?

Det låter väldigt mycket som IBS. Jag går på Sertralin för min IBS vilket funkar helt okej eftersom de flesta av mina problem är orosbaserade.

Jag lider av stark ångest och självklart går jag runt och oroar mig just nu när jag har magproblemen, men när magen helt plötsligt eskalerade var min ångest ovanligt dämpad om man jämför med hur den tidigare varit. Visserligen gör ju ångesten inte saken bättre, men att magproblemen skulle ha en direkt koppling till just mina psykiska problem känns det inte riktigt som i mitt fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Investor1
Enkelt, sluta är socker och kolhydrater. Ät enbart kött och lite grönsaker som du tål. Du får all näring du behöver och blir av med gaser och magsmärtor. Hade liknande problem som dig, gick till läkarna i 1-2 år, de hittade inget och hade inga svar och kom med usla råd. Nu äter jag nästan bara kött med lite grönsaker och mår bra tack och lov.

Socker äter jag typ inget alls förutom det jag får i mig från kolhydrater. Det skulle av praktiska skäl vara väldigt svårt för mig att sluta med kolhydrater, men jag har testat att dra in nästan helt på dem under perioder när jag experimenterat med hur min kost påverkar magen och jag märkte ingen skillnad.
Det enda jag märkt tidigare har gjort magen mer orolig är högt intag av fibrer... Fast sedan min mage blev väldigt dålig igen för ett par veckor sedan slutade jag helt med fiberrik kost men magknipen försvinner inte vad jag än gör.

Idag är själva värken inte lika stark som exempelvis igår, men det är hela tiden en konstant hemsk känsla som påminner om hungersug, som om jag inte ätit på 10-12 timmar. Det känns så även om jag äter något av någon anledning.
Citera
2019-07-11, 15:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dualdrum
Sorry för väldigt lång text men jag håller på att oroa ihjäl mig just nu.

Jag har under cirka 2 års tid haft problem med min mage i form av lös avföring (ej alltid diarré, utan mer som något mellanting mellan normal avföring och diarré). Avföringen är ibland väldigt blek också. Har även haft problem med förstoppningar och magont.
Problemen har inte alltid varit konstanta, utan det har gått i vågor. Dåligt i en månad, sedan bra i en månad. Dåligt i tre månader, bra i en vecka, osv.
Jag har experimenterat och tagit bort olika saker från min kost men kan aldrig finna någon koppling mellan det jag äter och när dessa magproblem uppstår.

Sökte läkarhjälp för detta tidigare i år och Inolaxol skrevs ut. Under tiden jag tog läkemedlet så blev avföringen något fastare och förstoppningarna upphörde totalt. Hade inte magont heller.
Sedan fick jag slut på medicinen och märkte att doktorn endast hade skrivit ut det receptet jag redan hämtat ut, så jag hade inget kvar att hämta ut. Men då märkte jag att avföringen var hård/normal och normal färg också, så jag tänkte att medicinen kanske fick ordning på min mage och jag inte behövde den mer (med tanke på att dessa magproblem uppstod för cirka 2 år sen och har sedan eskalerat, och jag aldrig hade problem före dess).
Så var det perfekt i ett par-tre veckor, sedan helt plötsligt blev det katastrof med lös blek avföring, förstoppning och magont så jag fick mer Inolaxol utskrivet och började ta det.
Nu är det inte förstoppat längre, men det har inte gått en enda dag när det inte gjort ont i magen.

Jag läste om magsår och märkte att flera symtom stämmer in på mig:
-Ont i mitten av magens översta del, den så kallade maggropen
-Magont (som lindras när jag äter något)
-Ibland övergår smärtan till något som bäst kan beskrivas som hungersugningar (men jag tror inte det är det egentligen).
-Problemen går i vågor, det kan vara bättre under perioder sedan bli värre igen.

Jag har även svårt att hålla vikten. Jag gick ned massa i vikt för några år sedan. Visserligen var denna viktnedgång självförvållad men sedan när jag slutade banta så fortsatte jag rasa i vikt och är nu på gränsen till underviktig. Kan ej gå upp i vikt hur mycket jag än äter trots att jag äter en bra bit över 2000 kalorier om dagen. Läkaren sa att så länge viktminskningen har avtagit och du inte tappar ännu mer så oroa dig inte.

Jag var hos samma läkare igår igen och berättade allt detta. Jag frågade om han trodde det kunde vara magsår men han trodde inte det pga han tog blodprov på mig vid första besöket och alla värden, inkl. lever och blod, var normala. Jag fick även lämna avföringsprov och det var inget blod i avföringen.
Han sa att enda sättet att se helt säkert om det är magsår eller något värre är att göra en gastroskopi men det tyckte han inte behövdes just nu utan jag ska vänta i ett par-tre veckor till och om magknipen inte ger med sig så kan vi diskutera huruvida vi ska vidare med en gastroskopi då.
Han skrev ut Omeprazol som jag ska ta vid behov. Jag har inte sura uppstötningar men tydligen ska det kunna dämpa magsyror som fräter på ett eventuellt magsår eller orsakar mag- och tarmbesvär.
Jag har testat att tagit Omeprazol men upplever inte att det hjälper alls.

Sedan stod det i bipacksedeln också att magsyror som orsakar magbesvär kan vara pga tumörer i bukspottkörteln och då blev jag livrädd. Sedan läste jag mer om bukspottkörtscancer och andra typer av cancer och nu är jag helt övertygad om att jag har cancer eller förstadie till cancer.

* Är det över huvudtaget möjligt att jag har en tumör eller förstadie till cancer även om mina lever- njur- och blodvärden var normala? Och inget blod i avföringen?
Är det möjligt att det är ett magsår om dessa värden var normala? Varför tror läkaren inte att det är magsår egentigen?

* Vad skulle det annars kunna vara? Har testats negativt för laktosintolerans / glutenintolerans. Läkaren säger att jag förmodligen lider av IBS men varför ger inte magsmärtorna med sig den här gången? Har aldrig haft ont så här pass länge.

* Vad är bästa sättet att ta reda på 100% vad problemen beror på? Vad ska jag be om när jag kontaktar läkaren igen om 2-3 veckor? Är gastroskopi det jag ska satsa på eller finns något annat jag bör efterfråga?

* Är det någon annan med IBS som upplevt dessa symtom jag just nu har? Blev ni av med dem och hur bar ni er åt?

Edit: glömde skriva min ålder/kön: man, 40 år gammal

Symptomen du beskriver låter som bukspottkörtelcancer faktiskt. Då är du fucked oavsett.

Du skulle gått till doktorn för länge sen. Men ser att du gjort det. Nu kan det vara för sent. Tror det är svårt att upptäcka om man inte gör röntgen, men det borde läkaren fått ordnat med de symptomen.

Han verkar helt kass ärligt talat. Detta kan vara på liv och död.

Hoppas det är nåt annat, men tror inte det.
Senast redigerad av redlineoffside 2019-07-11 kl. 15:10.
Citera
2019-07-11, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Symptomen du beskriver låter som bukspottkörtelcancer faktiskt. Då är du fucked oavsett.

Du skulle gått till doktorn för länge sen. Men ser att du gjort det. Nu kan det vara för sent. Tror det är svårt att upptäcka om man inte gör röntgen, men det borde läkaren fått ordnat med de symptomen.

Han verkar helt kass ärligt talat. Detta kan vara på liv och död.

Hoppas det är nåt annat, men tror inte det.

Dels är din gissning galen i sig- du kan ingenting om vare sig kroppen eller sannolikhetslära. Sen att skriva denna gissning på ett forum kan ju sätta igång skräck hos vederbörande. Finns ingen frisk människa som skriver så här, det finns inte. Du är psykiskt sjuk- tyvärr- sök hjälp.

Till Ts, risken för cancer i pancreas är mycket liten. Delvis så är det en ovanlig sjukdom i din ålder och när den väl är symtomgivande så brukar det vara snabb progression av symtom och försämring. Mycket liten risk.

Risken för tarm cancer är mycket liten. Den kan dock vara lurig. Nu vet inte jag vad du har lämnat för prover. Blod i avföringen- vilket du inte har är ett vanligt symtom. Har du dessutom lämnat prov F.kalkprotektin? ( är även detta normalt så kan i princip utesluta cancer)
SR kan indikera en coloncancer- inte fel att lägga till det här. För övrigt är coloncancer ovanligt i din ålder. Jag hade inte varit särskilt orolig för det. Att man går ner i vikt av attacker med IBS är inget konstigt.
Citera
2019-07-11, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KhrystalCastles

Dummaste jag hört. Anledningen till att ssri fungerar för vissa är för att det minskar "tight junctions" i tarmen och gör den mindre genomsläpplig. Likadant med metformin, ändrar tarmfloran radikalt i tarmen.
Citat:
Ursprungligen postat av MysticLampShade
Skulle gissa på att du har ångestmage. Kolla upp psykiska problem som stress, ångest osv. Ganska osannolikt att du skulle ha cancer i alla fall.
Trams.

Psykiska problem är för 80talet. Som tur är börjar vetenskapen komma ifatt och snart kommer inte läkare kunna dra ångestkortet för varenda jävla "sjukdom". Problemet är att de inte tjänar pengar om folk förstår att alla sjukdomar börjar i tarmen. Därför kommer det nog dröja 30 år innan det börjar tas seriöst.

Ångest och depression, magproblem osv kommer av att man äter mat som kommer i kontakt med immunförsvaret i tarmen. Vissa typer av bakterier eller brist på bakterier/ lektiner osv kan skapa rejäla inflamatoriska processer. I regel bildas endotoxiner som tas om hand om av bla kolesterol. Så har man problem med höga kolesterolhalter är det för kroppen bildar dem för att hämma inflammation.

Ts behöver sluta äta den maten som skadar tarmarna. Det svåra är att veta vilken mat man ska äta och vilken man inte ska äta. För alla experter man lyssnar på säger olika. Vissa blir bättre på en vegansk kost för att bygga upp tarmfloran, andra gör det bättre med kött och lite grönsaker.

Skulle jag rekomendera dig det enklaste så är det att äta fermenterade grönsaker till varje måltid. Det skulle kunna fixa dina problem på 1 år om du har tur och inte utvecklar andra autoimmuna problem. Gör helst egna inlagda med en 2% salthalt. Eller köp opasturiserade medan du gör egna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in