2019-07-10, 14:26
Medlem
Hollywoodfruns avatar
Är det omöjligt att få låna en större summa pengar för att samla lån och krediter till ett lån?
Dumma val i livet, ett ex som tog krediter i mitt namn och sånt har gjort att jag betalar för dyra pengar varje månad, och vill gärna sänka månadskostnaden med x antal tusenlappar.
Är ensamstående och student, färdig nästa år inom en trygg bransch (spelar kanske ingen roll iofs).
Har barnbidrag, underhåll, bostadsbidrag, csn, barnpension och vissa månader lön från extrajobb. Kört?
Hur tar man reda på om det funkar att låna. Vill inte göra fler låneansökningar i onödan.
Citera
2019-07-10, 14:36
Medlem
Ta ett privat snack med banken så slipper du ev. kreditförfrågningar.
Beror mycket på om du är betrodd kund hos banken. Jag var själv i en tråkig sits med dyra lån men efter möte med banken tog ett samlingslån och löste bort alla fittlån och fick en rimlig räntenivå på nya lånet. Tungt fortfarande med flera tusen i månaden men klart bättre än gamla situationen.
Citera
2019-07-10, 14:39
Medlem
Du kan alltid höra med banken och se.

Brukar dock vara svårt med csn, då det inte räknas som en inkomst
Citera
2019-07-10, 15:57
Medlem
Hollywoodfruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Ta ett privat snack med banken så slipper du ev. kreditförfrågningar.
Beror mycket på om du är betrodd kund hos banken. Jag var själv i en tråkig sits med dyra lån men efter möte med banken tog ett samlingslån och löste bort alla fittlån och fick en rimlig räntenivå på nya lånet. Tungt fortfarande med flera tusen i månaden men klart bättre än gamla situationen.

Ja, det skulle bli cirka 2500-3000:-/mån med ett stort lån, men betalar cirka 11-12000 nu så det skulle bli en enorm skillnad! Skönt för dig att du kunde lösa det på ett sådant sätt!
Jag får nog kanske boka en tid med min rådgivare och höra, känns bara så jobbigt att sitta där och få ett NEJ rakt i ansiktet.
Citera
2019-07-10, 15:58
Medlem
Hollywoodfruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Du kan alltid höra med banken och se.

Brukar dock vara svårt med csn, då det inte räknas som en inkomst

Precis, det där med csn har jag också hört, att betala lån med ett lån känns väl kanske inte så okej.
Citera
2019-07-10, 16:00
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hollywoodfrun
Ja, det skulle bli cirka 2500-3000:-/mån med ett stort lån, men betalar cirka 11-12000 nu så det skulle bli en enorm skillnad! Skönt för dig att du kunde lösa det på ett sådant sätt!
Jag får nog kanske boka en tid med min rådgivare och höra, känns bara så jobbigt att sitta där och få ett NEJ rakt i ansiktet.

Bankerna brukar gå på mallar för absolut minimum vad man skall ha till leverne, se till att uppfylla det med lite marginal så *borde* utsikterna se bättre ut. Om möjligt se till att gå upp i arbetstid så att du kan visa "bättre siffror" än senaste taxerad inkomst.
Citera
2019-07-10, 16:02
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hollywoodfrun
Precis, det där med csn har jag också hört, att betala lån med ett lån känns väl kanske inte så okej.

Handlar det om att få bort 5 olika expeditionsavgifter á 75 kronor i månaden + sänka räntan från 15 till 7% så låter det tvärs om riktigt smart - förutsatt att man använder överskottet till att amortera ner skulden.
Citera
2019-07-10, 17:06
Medlem
Aigiss avatar
Kan nog bli svårt om du bara har CSN och lite extrajobb. Har du pratat med långivarna om att sänka eller frysa räntan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in