2019-07-09, 18:52
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skruttolf
Jag anlitar ibland städerskor för att städa mitt kök. Det tar typ 2 timmar o man får dra av det på RUT-avdrag. Först kom en tjurig jävel, som först frågade vad jag hade sprutor o kanyler till som hon tydligen hittat bland mina mediciner fast jag sa åt henne att inte röra min medicinhög.
-Jag har ett helt apotek hemma, man kan behöva lokalbedövning! (Jag missbrukar inte nått). Vet inte om hon trodde på det... Sen hittade hon en burk med kattmynta, som såg ut som marijuana, så hon frågade: -Vad är detta!?
-Kattmynta som jag ger till mina katter. Så tjurig var hon.

Sen kom det en som var jättebra som jag kunde prata normalt med o då är det roligare att vara med o städa. Men hon fick efter ca 7-8 ggr ett nytt jobb.

Sen kom en till som tyckte jag var bortskämd, jag betalade henne för att städa mitt kök, medans jag själv typ satt vid datorn. Hon skyllde på allt möjligt för att slippa komma o städa hos mig!

Jag är sjuk o har svårt att städa själv, jag sköter hygienen, badrummet o katterna. Men jag har en bra sjukersättning, så jag har råd att anställa folk (kanske inte privata läkare eller advokater), men städerskor i.a.f.

Varför är de så tjuriga när de kommer hem till mig o vill städa?

Citat:
Städerskor vägrar städa hos mig, tycker jag är bortskämd...?

I din rubrik påstår du att de vägrar städa, men detta återfinns inte i ditt inlägg istället avslutar du med att de vill städa.

Vidare är din rad ”o då är det roligare att vara med o städa” något underlig. Varför i hela helvete är ”du med” och städar” för?

Svaret på din fråga är nog dels att du inte gör något vidare stabilt intryck på det motsatta könet i kombination med att de inte tycker att deras jobb ger någon vidare utdelning vid sidan av lite pengar på kontot, helt enkelt.

Om du möter upp dem lite, sätter ned foten och tydliggör vem som bestämmer så kommer de städa och hålla käften.

* När städerskan kommer så gör du några saker.
* Möt upp henne när hon kliver in i lägenheten.
* Gå igenom några punkter där du i vissa fall är mycket precis för hur arbetet ska genomföras.
* Förklara vilka saker hon inte behöver eller får röra.
* Säg till henne att inte störa dig, men heller inte låta bli att fråga om det är något hon inte klarar av/vill/vågar fatta egna beslut om. (Be henne berätta om de saker hon fattat egna beslut om innan hon lämnar lägenheten.)

(Själv är jag inte hemma under själva städningen. Frihet under ansvar har jag tyckt mig förstå funkar bäst.)
Citera
2019-07-09, 19:07
Medlem
Citat:
Jag anlitar ibland städerskor för att städa mitt kök. Det tar typ 2 timmar o man får dra av det på RUT-avdrag. Först kom en tjurig jävel, som först frågade vad jag hade sprutor o kanyler till som hon tydligen hittat bland mina mediciner fast jag sa åt henne att inte röra min medicinhög.
-Jag har ett helt apotek hemma, man kan behöva lokalbedövning! (Jag missbrukar inte nått). Vet inte om hon trodde på det... Sen hittade hon en burk med kattmynta, som såg ut som marijuana, så hon frågade: -Vad är detta!?
-Kattmynta som jag ger till mina katter. Så tjurig var hon.

Sen kom det en som var jättebra som jag kunde prata normalt med o då är det roligare att vara med o städa. Men hon fick efter ca 7-8 ggr ett nytt jobb.

Sen kom en till som tyckte jag var bortskämd, jag betalade henne för att städa mitt kök, medans jag själv typ satt vid datorn. Hon skyllde på allt möjligt för att slippa komma o städa hos mig!

Jag är sjuk o har svårt att städa själv, jag sköter hygienen, badrummet o katterna. Men jag har en bra sjukersättning, så jag har råd att anställa folk (kanske inte privata läkare eller advokater), men städerskor i.a.f.

Varför är de så tjuriga när de kommer hem till mig o vill städa?

Enklast är väl att se till att det inte går så långt att det behöver städas och inte i 2 h i så fall.

Du kan väl diska direkt efter att du har ätit eller är du en av dessa som kan sitta vid datorn men inte kan göra så mycket annat?
Citera
2019-07-09, 19:35
Medlem
Isnatts avatar
Lagar du mycket mat eller vad är det som stökar till så?
Citera
2019-07-09, 21:27
Medlem
FreeThinkers avatar
Vad är problemet? Du betalar deras lön. Be dem hålla käften o städa.

Om de frågar vad något är säger du att de har de inte att göra med och åter igen ber du de hålla käft o städa.
Citera
2019-07-09, 22:32
Medlem
Kefalonias avatar
Om du betalar någon för att städa, så är de inte där för att ställa frågor till dig eller ha synpunkter på att du är bortskämd. Det är inte det du betalar för. Klaga till deras chef eller byt firma.
Citera
2019-07-10, 01:13
Medlem
Custom_mades avatar
Haha det här låter sjukt konstigt. Om jag själv skulle anlitat en städerska.... ja.... då ska hon...städa??

Varför pratar du ens med dom utöver: "det här behöver göras"?

Låter ju sjukt konstigt, raggar du på dom?

Och vadå "vara med och städa"? Du betalar ju dom för att städa?

Nä det här får jag inte ihop. Märkligaste inlägget på länge, jag misstänker att det nog inte handlar om att de bara ska städa.
Sen vet jag att vissa tycker det är konstigt att man är hemma när de är där och städar då det vanliga är att man förlägger det när man INTE är hemma.

Vi hade en polska som kom och städade hos farsan, men hon fuskade så mycket så det var typ ingen mening att ta dit henne!
Citera
2019-07-10, 05:09
Medlem
Jag blir helt ärligt förbannad på såna som TS. Vad du ska göra? Ja öppna din käft nästa gång hon kommer "du har fått sparken, du är inte välkommen här längre".

Nånting säger mig att TS runkar i nyckelhålet från ett intilliggande rum och att dom har märkt det.
Senast redigerad av Ollebolle1g 2019-07-10 kl. 05:13.
Citera
2019-07-10, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Flytta till thailand, kambodja eller nån stans i närheten.

Min polare har en maid som kommer på morgonen och lagar frukost åt honom och sedan städar hela huset.

Kostar honom kanske någon tusenlapp eller två i månaden.

Och i det priset inkluderas garanterat även avsugningar.
Citera
2019-07-10, 13:02
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Antagligen är du väl äcklig?

Det spelar väl ingen roll när han betalat för tjänsten?

Hörde något liknande när jag lämnade in bilen och gubben där säger två dagar att han egentligen inte vill jobba på såna bilar och att det är skitjobb men i själva verket är det en skitmekaniker som ska vara glad att jag betalar hans lön , samma med städare.

Vad som finns i burkar är också helt irrelevant, oavsett om det är kattmynta eller marijuana, då personen är där för att städa , inte göra husrannsakan.
Citera
2019-07-10, 14:03
Medlem
Som fd städare och arbetsledare inom städ säger jag:
- De ska städa, inte ha synpunkter. Trivs de inte får de ta det med sin chef. De ska inte kommentera något alls.
- Om du är missnöjd med bemötande eller städning, kontakta firman och klaga. Det är tuff konkurrens inom städ och kunder livsviktiga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in