2019-07-09, 12:53
Bannlyst
Ni vet de människor som rotar i soptunnor och letar pant? De jobbar med detta dagligen cyklar runt och rotar. De skiter i utländska aluminium burkar. Tänkte ta ett snack med de och säga att de också ska plocka utländska aluminium burkar och jag köper de av dem.

Självklart vill jag göra vinst på affären så jag undrar finns det företag som köper utländska aluminium burkar?
Senast redigerad av oXAXo 2019-07-09 kl. 12:57.
Citera
2019-07-09, 13:01
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oXAXo
Ni vet de människor som rotar i soptunnor och letar pant? De jobbar med detta dagligen cyklar runt och rotar. De skiter i utländska aluminium burkar. Tänkte ta ett snack med de och säga att de också ska plocka utländska aluminium burkar och jag köper de av dem.

Självklart vill jag göra vinst på affären så jag undrar finns det företag som köper utländska aluminium burkar?

Priset för aluminium är typ 5 kr per kilo verkar det som, svårt att göra vinst på det: https://www.ws-skroten.se/metallpriser
Citera
2019-07-09, 13:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Priset för aluminium är typ 5 kr per kilo verkar det som, svårt att göra vinst på det: https://www.ws-skroten.se/metallpriser

Har du eller någon annan en våg? Hur mycket väger en burk? 15 - 20 gram kan det stämma? 5 kronor för 100 burkar? Det var inte mycket det.
Senast redigerad av oXAXo 2019-07-09 kl. 13:11.
Citera
2019-07-09, 13:17
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Har du eller någon annan en våg? Hur mycket väger en burk? 15 - 20 gram kan det stämma? 5 kronor för 100 burkar? Det var inte mycket det.

Det stämmer: https://sv.wikipedia.org/wiki/Dryckesburk

Så ett femtiotal burkar blir ett kilo. Spotpriset på aluminium är ca 1 783 USD per ton idag, eller eller knappt sjutton spänn per kilo. I form av aluminiumburkar är det garanterat avsevärt lägre. Fyra kr per kilo (som skrothandlaren, som Kausti länkade, erbjöd) är nog ganska nära sanningen. Det ger då ett ungefärligt värde på 4/50 = 0.08 = 8 öre per burk. Säg fem öre per burk för att du ska transportera och göra en vinst.
Citera
2019-07-09, 19:36
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:

Rommarna tar även de utländska burkarna har jag sett! Sedan klistrar de på ett klistermärke med en svensk returburksstreckkod och pantar sedan burken tillsammans med de andra svenska burkarna! Det grips flera personer varje år för detta brott.
Citera
2019-07-10, 23:04
Medlem
Men då har ju den burken som dom tar lappen ifrån utan +/- noll? 🤣
Citera
2019-07-10, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benk3
Men då har ju den burken som dom tar lappen ifrån utan +/- noll? 🤣
Nej, Läs vad Omaskeradmask skrev lite mer noggrant.

Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Sedan klistrar de på ett klistermärke med en svensk returburksstreckkod och pantar sedan burken tillsammans med de andra svenska burkarna!
Det är alltså ett skapat klistermärke med en godkänd kod från t.ex. en svensksåld ölburk.
Citera
2019-07-10, 23:39
Medlem
slush-puppies avatar
Citat:

Föreningar som anmäler sig till "pantamera" får 200:- för en säck med burkar och det spelar ingen roll om det är tyska fulburkar i säcken.

Så skapa en fejkad förening https://pantamera.nu/vara-tjanster/foreningar/sa-gar-det-till/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in