2019-07-08, 09:25
Medlem
Jag tänker på alla Brfer i innerstaden som har låsta innergårdar, där man i princip måste gå igenom två eller tre låsta dörrar för att komma in till "inre gården" eller var det nu är personen x bor.

Vidare så sitter det en massa gubbar och kärringar i dessa brf styrelser och nerkar andrahandsuthyring för att det kan bli "för mycket spring i portarna" och att man inte vill ha in "hyresfolket" i området.

Detta gäller ju även många övriga brfer där det är riktigt svårt att få tillstånd till att hyra ut.
Man är rädda för att inte veta villka grannarna är, att någon skall stöka till i tvättstugan, eller betee sig dåligt och spela hög musik precis som allt "hyresfolk" gör.

Är vi inte redan där?
Citera
2019-07-08, 09:32
Medlem
Ja, och med all rätt finns det fog för att det behövs.
Citera
2019-07-08, 10:05
Medlem
Ryggradsluss avatar
Jo pretty Much.
Det är som ett lapptäcke med lite olika sorters kibbutzer här och var.

Inte mig emot.
Verkar trevligt och häftigt är det.
Senast redigerad av Ryggradslus 2019-07-08 kl. 10:07.
Citera
2019-07-08, 10:48
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Jag tänker på alla Brfer i innerstaden som har låsta innergårdar, där man i princip måste gå igenom två eller tre låsta dörrar för att komma in till "inre gården" eller var det nu är personen x bor.

Vidare så sitter det en massa gubbar och kärringar i dessa brf styrelser och nerkar andrahandsuthyring för att det kan bli "för mycket spring i portarna" och att man inte vill ha in "hyresfolket" i området.

Detta gäller ju även många övriga brfer där det är riktigt svårt att få tillstånd till att hyra ut.
Man är rädda för att inte veta villka grannarna är, att någon skall stöka till i tvättstugan, eller betee sig dåligt och spela hög musik precis som allt "hyresfolk" gör.

Är vi inte redan där?

Jodå, visst finns det. Ta alla Bovieranbyggen som exempel. Eller alla fastigheter med porttelefon egentligen. Du kommer inte in utan att ha ringt upp en boende. Det finns alltså hur många tusen som helst.
Citera
2019-07-08, 10:50
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel

Är vi inte redan där?

Jo, man kan nog få in en BRF med gemensam innergård i definitionen av grindsamhälle.

För mig ska ett "riktigt" grindsamhälle dock ha en större omfattning, d.v.s grinden ska gå utanför fastigheten (fastigheten ska alltså inte utgöra en stor del av muren), man ska kunna köra in med bil och det ska gärna finnas ett antal hyreshus eller ganska många villor, gärna med mer ambitiösa gemenskapsanläggningar än en innergård.
Citera
2019-07-08, 10:58
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jo, man kan nog få in en BRF med gemensam innergård i definitionen av grindsamhälle.

För mig ska ett "riktigt" grindsamhälle dock ha en större omfattning, d.v.s grinden ska gå utanför fastigheten (fastigheten ska alltså inte utgöra en stor del av muren), man ska kunna köra in med bil och det ska gärna finnas ett antal hyreshus eller ganska många villor, gärna med mer ambitiösa gemenskapsanläggningar än en innergård.

Intressant aspekt. Det är alltså så begreppet gated community ska tolkas. Typ att det är ett instängt samhälle.

Egentligen är det ju det redan i begreppet community. Det borde finnas en närbutik och en mack, kanske kombinerad. Där är vi inte än idag i Sverige, och då faller mitt Bovieranexempel.
Citera
2019-07-08, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Intressant aspekt. Det är alltså så begreppet gated community ska tolkas. Typ att det är ett instängt samhälle.

Egentligen är det ju det redan i begreppet community. Det borde finnas en närbutik och en mack, kanske kombinerad. Där är vi inte än idag i Sverige, och då faller mitt Bovieranexempel.

Nu har jag ju dock bott i grindsamhälle i Thailand. Och där finns ingen mack, utöver att nån tant har en improviserad kiosk i sin lägenhet.

Gatan som jag bodde på var egentligen bara vanliga radhus på en gata, men med bom vid infarten.

Kändes som att bevakningen var allmänt slapp, typ ”blinka med ljuset” så öppnas grinden.

Det är dock en billig försäkring mot brott att ha en vakt i thailand. Personal kostar ju ingenting där, och vakten kan hålla koll så att inget hus blir länsat när någon är på semester.

Dessa samhällen kallas för ”villages” i thailand och är typ likställda med byar på landet. Folk bor i byar, även i städerna.
Senast redigerad av krakelibrankel 2019-07-08 kl. 11:13.
Citera
2019-07-08, 11:06
Medlem
För att det skall uppstå "gated communities" behövs det bus nära inpå knutarna. Att bygga en "gated community" på en åker på landet är knappast så lockande.
Men där buset finns behövs att någon äger en tillräckligt stor bit mark för att bygga en hel "community" innanför murarna, för du kan ju inte bygga en mur som hindrar vanligt folk att få tillträde till allmänna ytor, gator etc.

De enda ställen jag kan tänka mig en "gated community" är på gamla och centralt belägna nerlagda industritomter. Det är bara där det finns både tillräckligt med yta och något att skydda sig mot.
Även om någon hittade och köpte en sådan plats så skulle nog vänsterliberalerna vägra ge bygglov för en sådan anläggning. För de styrande oroas inte av sådant som skrämmer vanligt folk. Dom har ju Säpo som skyddar dem från buset och de åker blåljus-kortege dit dom skall.
Citera
2019-07-08, 11:10
Medlem
FarbrorBerits avatar
Det finns en annan variant också. En obevakad vägbom vid infarten till 'byn'. Har sett det någon gång på landsbygden.
Citera
2019-07-08, 11:40
Medlem
Isnatts avatar
Vet inte vad man ska kalla det men när jag var ung och vi drev runt och drack folköl på stan så gick vi ofta in på bakgårdar eller liknande ställen där vi kunde ta en öl till nån körde bort oss.
Nu bor jag själv i city sen länge och ser dessa portar in till bakgården att dom nu alltid är försedda med galler och portar. Förr var det inte portkod dygnet runt - vissa hade inte ens portkod, det är det nog nu.
Där jag bor har vi en sluten innergård med två stora portar in. Dessa hade inga grindar förr men har nu helt säkra högra elektriska grindar och koder.
Citera
2019-07-08, 11:43
Medlem
Svar ja. Bland företag är "gated communities" redan en verklighet. Låsta grindar, endast personal kan ta sig in, inne på området finns arbetsplats.

I framtiden tror jag att sådana gated arbetsplatser kommer utvecklas till att inte bara innehålla arbetsplatser utan även lunchresturanger, förskolor, skolor etc.
Citera
2019-07-08, 11:59
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Vet inte vad man ska kalla det men när jag var ung och vi drev runt och drack folköl på stan så gick vi ofta in på bakgårdar eller liknande ställen där vi kunde ta en öl till nån körde bort oss.
Nu bor jag själv i city sen länge och ser dessa portar in till bakgården att dom nu alltid är försedda med galler och portar. Förr var det inte portkod dygnet runt - vissa hade inte ens portkod, det är det nog nu.
Där jag bor har vi en sluten innergård med två stora portar in. Dessa hade inga grindar förr men har nu helt säkra högra elektriska grindar och koder.

Helt klart, det har sakta men säkert byggts upp säkerhet. Förr kunde man hälsa på folk helt apropå så att säga. Dessa höga grindar som är låsta är effektiva. Själv klättrat över en grind och landat i en buske när jag packad skulle lämna en efterfest. Med famnen full av stöldgods hade jag slagit mig helt fördärvad, det hade inte varit möjligt. Tråkig utveckling kan tyckas, men förstår de boende i föreningarna såklart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in