2019-07-07, 16:32
Bannlyst
Hej,

Jag behöver en bärbar dator med bra specs. Tanken är att den ska finnas i mitt hem som vardagsdator, alltså jag ska streama på den, kanske spela något spel (dom spelen jag spelar har inga krav på specs värda att nämna, så ignorera det; t.ex. RuneScape, Warcraft 3) men jag ska även kunna köra virtuella servrar. Jag kör även Visual Studio, PowerShell och hela Office-paketet. Jag behöver kunna köra 4 virtuella servrar med Windows, så jag siktar på 64GB RAM för att vara helt säker (ifall alla 4 skulle behöva högre specs).

Jag vill kunna göra allt ovannämnda samtidigt och ändå ha processorkraft och minne kvar OCH jag vill kunna ta denna dator med mig när jag ska till jobb eller andra uppdrag.

Dom enda kraven jag har:
1. Minst 14" skärm, max 15.6", minst 1920x1080 upplösning och helst den upplösningen eller lite högre m.t.p. batteri.
2. Minst 2 USB 2/3
3. Minst 1 USB-C
4. Laddaren skall vara USB-C
5. Minsta hårddisk är 256GB SSD/M2
6. Kompatibelt med dockstation
7. Svenskt tangentbord, numpad spelar ingen roll

Angående punkt 6: Datorn planeras att stå i en dockstation som är kopplad till 3 externa skärmar. Detta kanske måste tas i åtanke när det kommer till grafikkort? Jag vet inte, därför skapar jag denna tråd och frågar er. :P

BUDGET: 50,000:-
Citera
2019-07-07, 16:53
Medlem
BigFatCones avatar
Pro tip: en laptop är aldrig "framtidssäker".
Citera
2019-07-07, 16:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Toalettborsten
Hej,
jag siktar på 64GB RAM för att vara helt säker
Det kommer bli ett problem, 32 GB och vips har du mycket mer att välja på. När du ska ha 64 GB RAM-minne förstår försäljaren att du är entusiast och tar då oftast mer betalt. 32 GB kommer räcka i alla fall. Hur mycket har du nu?

Eventuellt kan du köpa en "billigare" dator;
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4930522

Som erbjuder användaren att uppgradera RAM-minnet, då kan du köpa till 2*32 GB RAM-moduler och sälja de andra.
Plus att din dator behöver ju inte ha en klassisk dockningsstation då de flesta nya (kolla upp det) stödjer thunder-bolt över USB-c. Då kan du köra en mycket kraftfull USB-hubb till externa skärmar.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3980975
Eventuellt om du vill pressa din budget in i kaklet kan du köra med en extern GPU;
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4804752
Om du har ett liggande graffikkort kan du använda det till dina skärmar, annars kan du köpa ett rejält graffikkort och sätta i och beroende på hur avancerad VM-ware du har, använda den till datorkraft.
Citera
2019-07-07, 17:08
Avslutad
https://www.komplett.se/product/1095496/datorer/datorer-barbara-laptop/arbetsstation/lenovo-p1-156-workstation-full-hd#
Citera
2019-07-07, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Pro tip: en laptop är aldrig "framtidssäker".
Du har så rätt, jag köpte en laptop för länge sedan, och nu när jag befinner mig i "framtiden" så rasade den mycket riktigt ihop. Hårddisken försvann, minnena brann upp och datorn visade ett meddelande där det stod "Vi är i framtiden, datorn slutar nu fungera"...

Citat:
Ursprungligen postat av venusvexation
Det kommer bli ett problem, 32 GB och vips har du mycket mer att välja på. När du ska ha 64 GB RAM-minne förstår försäljaren att du är entusiast och tar då oftast mer betalt. 32 GB kommer räcka i alla fall. Hur mycket har du nu?

Eventuellt kan du köpa en "billigare" dator;
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4930522

Som erbjuder användaren att uppgradera RAM-minnet, då kan du köpa till 2*32 GB RAM-moduler och sälja de andra.
Plus att din dator behöver ju inte ha en klassisk dockningsstation då de flesta nya (kolla upp det) stödjer thunder-bolt över USB-c. Då kan du köra en mycket kraftfull USB-hubb till externa skärmar.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3980975
Eventuellt om du vill pressa din budget in i kaklet kan du köra med en extern GPU;
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4804752
Om du har ett liggande graffikkort kan du använda det till dina skärmar, annars kan du köpa ett rejält graffikkort och sätta i och beroende på hur avancerad VM-ware du har, använda den till datorkraft.
Tack för infon, ska läsa noggrannare nu men USB-hubben var ju en fullträff!

Citat:
Ursprungligen postat av venusvexation
https://www.komplett.se/product/1095496/datorer/datorer-barbara-laptop/arbetsstation/lenovo-p1-156-workstation-full-hd#
Tack! Vet du hur möjligheterna ser ut för Komplett att uppgradera denna dator? Om jag ber dom stoppa i två RAM-stickor på 32GB vardera, funkar det? Eller bara med vissa datorer?
Citera
2019-07-08, 02:24
Medlem
frdks avatar
För en admin?
Låter som du är gamer inget annat.
Vidare teknisk förståelse har du verkligen inte.

Billigare och mer kraftfullt köpa förra årets model regelbundet. Håller dig längre fram
Citera
2019-07-08, 06:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
För en admin?

Billigare och mer kraftfullt köpa förra årets model regelbundet. Håller dig längre fram

Förstår inte heller vad "admin" har med saken att göra. Det är ju uppenbart att TS är en gamer som leker "admin" med vm:s i virtualbox.
Stationär dator är att föredra om datorn ändå bara ska vara inkopplad till flera skärmar, mer för pengarna och mer "framtidssäker".
Citera
2019-07-08, 07:09
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Förstår inte heller vad "admin" har med saken att göra. Det är ju uppenbart att TS är en gamer som leker "admin" med vm:s i virtualbox.
Stationär dator är att föredra om datorn ändå bara ska vara inkopplad till flera skärmar, mer för pengarna och mer "framtidssäker".
Så sant, med tanke på ts önskelista är en stationär det enda rätta!
Undrar fö vilkets system ts skall administrera (känslan i min stortå antyder att det enbart handlar att ts föredrar att köra burken i admin-läge.
Citera
2019-07-08, 07:49
Medlem
Vad är poängen med en laptop om du ändå ska ha den i en docka?...
Citera
2019-07-08, 08:03
Medlem
zixls avatar
Som laptops använder jag MSI och HP, mina hyper-v maskiner kör jag i en proliant server med remotedesktop. Kan inte bli bättre tycker jag personligen. Då är maskinerna separerade och man kan spela för fullt medan servern gör sitt.
Citera
2019-07-08, 08:51
Medlem
laserhajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toalettborsten
Hej,

Jag behöver en bärbar dator med bra specs. Tanken är att den ska finnas i mitt hem som vardagsdator, alltså jag ska streama på den, kanske spela något spel (dom spelen jag spelar har inga krav på specs värda att nämna, så ignorera det; t.ex. RuneScape, Warcraft 3) men jag ska även kunna köra virtuella servrar. Jag kör även Visual Studio, PowerShell och hela Office-paketet. Jag behöver kunna köra 4 virtuella servrar med Windows, så jag siktar på 64GB RAM för att vara helt säker (ifall alla 4 skulle behöva högre specs).

Jag vill kunna göra allt ovannämnda samtidigt och ändå ha processorkraft och minne kvar OCH jag vill kunna ta denna dator med mig när jag ska till jobb eller andra uppdrag.

Dom enda kraven jag har:
1. Minst 14" skärm, max 15.6", minst 1920x1080 upplösning och helst den upplösningen eller lite högre m.t.p. batteri.
2. Minst 2 USB 2/3
3. Minst 1 USB-C
4. Laddaren skall vara USB-C
5. Minsta hårddisk är 256GB SSD/M2
6. Kompatibelt med dockstation
7. Svenskt tangentbord, numpad spelar ingen roll

Angående punkt 6: Datorn planeras att stå i en dockstation som är kopplad till 3 externa skärmar. Detta kanske måste tas i åtanke när det kommer till grafikkort? Jag vet inte, därför skapar jag denna tråd och frågar er. :P

BUDGET: 50,000:-

Köp två datorer, en stationär arbetshäst för dina VMs och en ok laptop som du arbetar på.
Citera
2019-07-10, 05:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
För en admin?

Citat:
Ursprungligen postat av BWisser

Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Så sant, med tanke på ts önskelista är en stationär det enda rätta!
Undrar fö vilkets system ts skall administrera (känslan i min stortå antyder att det enbart handlar att ts föredrar att köra burken i admin-läge.
Jag är IT-konsult så nja vanligtvis ingen admin, men jag använde begreppet just för att påtala att det inte handlar om gaming. Trodde ni skulle förstå det...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in