Citat:
Ursprungligen postat av
blastyblasty0
Är 20 år har gått ett sabbat sår efter gymnasiet. Jag ska börja studera högskoleingenjör - datateknik med programmering och nätverknsteknik som står i namnet. Jag vet inte om det är något annorlunda jämfört om det bara skulle vara datateknik i namnet. Men hur som helst
Det jag undrar då är hur snabbt får man jobb efter man har tagit examen på denna inrikting? Jag har hört att datateknik eller IT generellt saknar personal. Jag vill även tillägga att jag har inga kontakter i IT världen eller i arbetsvärlden i övrigt. Kommer arbetsgivarna kontakta dig? Eller kommer jag behöva söka via internet och skicka mitt cv osv? Hur fungerar processen? Hur får jag snabbt ett jobb? Sedan man vill ju även att det är välbetalt.
Jag kan även komplettera med två år och bli en civilingenjör om det så skulle behövas för att få ett välbetalt jobb. Men har hört att detta är meningslöst och man kan inte få samma jobb och det är mindre chans att få det än om en 5 årig civilare skulle söka samma jobb. Har jag rätt? Detta är bland annat på grund av olika upplägg på de olika programmen. Men tittar arbetsgivarna verkligen på om man har gått ett 5 årigt civil program eller 3 årig ingenjör med komplettering.
Jag vill även flytta och jobba i ett annat land. Är denna utbildning en bra förutsättning till det?
Börjar snart skolan så alla svar uppskattas.
Jobb får man genom att söka dom. Visst kan man bli headhuntad men det finns en anledning att det headhuntas. Det är rekryteringsfirmor som vill göra profit på att betala dåligt och ge sämre villkor.
Däremot, skulle du gå ut som högskoleingenjör just nu inom den inriktningen, så skulle du landa ett jobb rätt snabbt. Det finns gott om jobb, du måste inte vara civilingenjör. Det kommer påverka lönen men inte så mycket att det är värt att lägga två år till bara för den sakens skull.
Hur det ser ut om tre år får vi se om tre år. Det är ju en lågkonjunktur på gång runt kröken, men förhoppningsvis är den slut då, och om inte kan du ju alltid börja på en master och vänta på bättre tider. Det är det fina nuförtiden, du behöver inte ha bestämt dig från början egentligen.
För att jobba utomlands däremot skulle jag tro att det är en fördel att ha en master. Men det beror på hur du vill göra det. Du kan ju söka dig till ett stort svenskt företag som erbjuder sådana möjligheter. Då är inte den där mastern så viktig. Ska du söka jobb direkt i annat land däremot, så är den bra att ha skulle jag tro. Men det beror på vilket land också, vad för jobb, och vad du har samlat på dig för erfarenhet från arbetslivet när det kommit så långt.