2019-07-06, 20:12
Medlem
När ni ska möblera ett rum, hur bestämmer ni var varje möbel ska stå?

Själv brukar jag ställa samtliga möbler som i ett led i storleksordning och sen trycka upp dom runt väggarna. Alternativt ha dom stående i en klunga mitt i rummet för att ha som gångutrymme längst med väggarna. Men undrar om det finns andra sätt.

Hur gör ni?
Citera
2019-07-06, 20:23
Medlem
Det ska vara lättstädat.
Citera
2019-07-06, 20:55
Medlem
Timoteuss avatar
Först bestämmer jag hur många funktioner rummet skall ha. Sedan försöker jag skapa mindre områden som ändå hänger samman. Exempel: Är mitt i flytt, och i nya lgh finns ett stort rum med öppen spis på ena långväggen. På visningen var det möblerat med soffa, soffbord, tv, låga skåp för tv-spel. Allt runt väggarna. Fokus på väggen med spisen, bredvid den tv:n. Alltså inåt, fönstren användes bara som ljusinsläpp.

Rummet ska nu vara 1.vardagsrum med fokus mot öppna spisen. Jag ställer soffan mitt på golvet vänd mot spisen. Absolut inte mot vägg, det låser utrymmet. Liten matta, fåtölj något litrt bord bredvis soffan. (Soffbord framför soffa =skräpsamlare)
2. Rummet skall vara bibliotek.Bokhyllor mot väggen, att de står bakom soffan med en gång mellan gör att "biblioteket" hänger ihop med "vardagsrummet".

Det skall också finnas : 3. Plats för skrivarbete. Skrivbord framför fönster. Då har man riktning ut och får glädje av utsikten.

4: något att titta på. Istället för tv: en vägg med tavlor, knähöjd till tak. Dem ser man från soffan, så "galleriet" hänger ihop med "vardagsrummet" , men precis framför står fåtölj i ett hörn. Från det ser man hela rummet.
Citera
2019-07-06, 21:39
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Jag tänker på hur användbart det blir.
Om jag t.ex har vanan att knappt använda ett vardagsrumsbord så försvinner det vid en omöblering.
Citera
2019-07-06, 21:50
Medlem
Jag utgår alltid ifrån 3 aspekter: Funktion, estetik och praktik.

1. Funktion: Ställ aldrig en jävla fåtölj nån stans bara för att den vid första eller andra anblick verkar snygg just där.. Fundera istället över hur du vill att möbleringen skall fungera i praktiken. Alltså, möblera utifrån din tilltänkta funktion av rummet.

2. Estetik: Hur passar möblerna in i rummet? Proportioner, former, färger, material? Har du skapat en bilkö på E4:an eller en...ja, vad du nu vill skapa! Skärgårdsidyll? Mysigt bibliotek? Si-fi-hi-tech biorum, arty smarty osv. (Här är det ju bara att läsa på om oklart...inredningsblaskor, färglära, konsthistoria osv).

3. Koka ihop de båda övre och känn in. När du står inför resultatet i rummet.. blev det bra? Känn in magkänslan. Känn in praktiken. Funkar rummet för vad det var tänkt som? Blev det den mysiga skärgårdsidyll, bibliotek, biorum etc du tänkt skapa?? Sista punkten kan ta ett tag... känn in ändra efter hand, inspireras på nytt flytta om...
Citera
2019-07-07, 00:21
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ono.
När ni ska möblera ett rum, hur bestämmer ni var varje möbel ska stå?

Själv brukar jag ställa samtliga möbler som i ett led i storleksordning och sen trycka upp dom runt väggarna. Alternativt ha dom stående i en klunga mitt i rummet för att ha som gångutrymme längst med väggarna. Men undrar om det finns andra sätt.

Hur gör ni?

Har soffan och ett litet bord vid en längre vägg och även ett skåp vid en lång vägg.

Köksbord vid ett fönster.

Säng och sängbord i ett mörkt hörn.

Detta är grunden för hur jag möblerar.

Sedan placeras resten av möblerna där de får plats.
Men det är viktigt att inte ha för mycket möbler då det inte blir så snyggt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in