Citat:
Visst är det så. De var lätta att trampa på, förfasa sig över och spotta på. Och själva förstod de inte att de genom att förirra sig ut i ett politiskt ödelandskap bara undergrävde kritik mot multikulturalism och försenade debatten flera decennier. Makten måste ha sett dem som gudasända.
Men nu sipprar vattnet in i andra klass. Långt efter skakningen på nedre däck.
Men de klär sig inte i kängor som svar. De flyttar. Se t ex SvD som skriver att nu börjar t o m utflyttning av "infödda svenskar och barnfamiljer" från Stockholm.
Men nu sipprar vattnet in i andra klass. Långt efter skakningen på nedre däck.
Men de klär sig inte i kängor som svar. De flyttar. Se t ex SvD som skriver att nu börjar t o m utflyttning av "infödda svenskar och barnfamiljer" från Stockholm.
Enkla offer som du säger, ofta präglade av en problematisk uppväxt där man även snällt blev fördriven sakta men säkert från områdena man växte upp i. Någon som inte kan argumentera för sin sak tenderar ofta att visa sin frustration på ett mer handgripligt sätt. Detta gjode sig då "intelektuella" lustiga över. Mitt förakt för det klassvek som var på den tiden var antagligen den mest homogena går knappt att beskriva i tillräckligt klara verb.
Läggdags snart men skall dra en liten anekdot som jag ofta tänker tillbaka på. Jag spenderade drygt 6 år i försvarsmakten mellan jag var 20 och 30. När det hettade till som värst 2009-10 i Afghanistan så tänkte jag att denna chansen får jag inte missa. Vid ett tillfälle flögs vi ut till en sk. "FOB". Tänk dig en mindre bas som till största del var bemannad av dels afghansk militär som ofta berättade att dom hade planer att våldta en nytillkomna ungre rekryter. Det var kutym, ibland träffade man även på afghansk "polis" som var mer att jämställa med rövare.
Vi "tvingades" under patruller understjödja dessa flera gånger där det framgick med all önskvärd tydlighet att man helt helt enkelt plundrade byar. Bevittnade vid ett tillfälle när dom provsköt en DShK sprängranat från rysk SPG-9 mot en häst som stod och betade utanför en mindre by. Ofta beströk man diverse bergstoppar med den ryska tunga kulsprutan DShK. Jämfört med kulspruta 88 är ljudnivån och mynningsflamman säkert det dubbla. Vid ett tillfälle började dom även skjuta mot barn som samlats på en upphöjning av förmodad nyfikenhet. Efteråt bara skratta dessa åt det.
Flummar iväg igen nu. Skyller inte på långa nattpass men det är en förklaring.
Hursom fick vi med oss ut en överläkare från Umeå till den där fob:en. I början var han lite reserverad och hade som ofta läkare har svar på det mesta oavsett om det berör deras profession eller inte.
Efter ett par dagar råkade vi först ut för lite lättare stridskänning. I efterhand förstod jag att den var framprovocerad av lokala "arbaki" grupperingar som mer eller mindre kan jämföras med ett medborgargarde. Det vexlades lite eld under natten och när man märker att motståndaren gör en gemensam insats att släcka min 58:a så insåg man att man uppenbarligen hade gjort något för att försätta motståndaren i ett agiterat tillstånd.
Skitsamma, skall hålla historien kort. Dagen efter tog man två fångar. En äldre man och en annan som var under 30. Man berättade att den yngre hade kontakter så man riktade in sig på den äldre och slog av han näsbenet med kolven till en AK-74. Det tenderar att se ganska dramatiskt ut när det blöder rejält från näsan och stämningen blev snabbt dålig. Överläkaren gick i taket och började prata om att han skulle göra en anmälan så fort vi kom hem då det enligt han stred mot genevekonventionen att misshandla en fånga.
En dag efter kom motdraget. Man valde att attackera FOB:en vi behöll oss vid från tre olika fronter. Det var men andra ord ett ganska välplanerat tilltag. Överläkaren blev beodrat att gå in i ett hus och sätta sig där, han var så klart av ett speciellt skyddsvärde.
När det väl började dra igång så gick jag in i hans rum för att hämta 7.62 till min 58:a då målen var ganska nära och jag behövde knappt bry mig om att hålla nedhållande eld.
I såna där hus byggda på vad jag förmodar är lera och halm fortplantar sig ljuden av en pågående eldstrid på ett ganska påtagligt sätt. När jag kommer in i rummet så sitter den prominenta överläkaren där med uppspärrade ögon och var uppebarligen rädd. Jag sa lite kort att det här ser ut att eskalera när jag hämtade den färdigbandade ammonutionen. Då säger överläkaren, jag kommer inte ihåg helt ordagrant, men något i stil med att "skjut av dom jävlarna nu".
Så från att ena dagen vara en stor förespråkare av mänskliga rättigheter till att nästa dag inse att han satt i skiten och tonläget tog en diametral form.
Långt utlägg men du förstår var jag vill komma. Du kan ena dagen vara en "intelektuell" människa som värnar om andra för att nästa dag när man inser sitt prekära läge uppmuntra andra att döda så många som möjligt.
Det där är en händelse jag ibland tänker tillbaka på då den visade med all önsvärd tydlighet att "godhet" har sina gränser. Civilisations fernissa är som bekant tunn.
Återigen långt inlägg och läggdags för mig nu men det visade på ett väldigt tydlig sätt hur en persons tankebanor kan förändras på mindre än ett dygn när denne insåg att det finns en påtaglig risk att själv hamna i ett knivigt läge.
En någorlunda "intelektuell" människa bör för länge sedan förstått att utveckligen går åt fel håll allt snabbare numera. Ändå låtsas man som ingenting fram till dess att man själv blir utsatt för problematiken. Det handlar i grunden såklart om socialt stigma man inte vill förstöra sin egen renomé.
Mönstret är dock smärtsamt påtagligt och att inte ens våga rösta SD visar snarare prov på feghet och inget annat. Vid en ev. kris av något slag är det dem mest oförberedda som har potential att ställe till med mest skit oavsett om denne ser sig själv som "intelektuell" i nuläget. Det är inte utan man på senaste tid börjat hysa ett visst förakt på den stora medelklassen som egentligen är dom enda som tillsammans kan bryta en negativ oerhört negativ trend.
Lite trött och skall sova nu, jag var tillräckligt otydlig?
Senast redigerad av 0.999... 2019-07-11 kl. 03:25.
Senast redigerad av 0.999... 2019-07-11 kl. 03:25.