2019-07-06, 08:11
Medlem
Jag är inne på BBC och läser en artikel om D-vitamin. Högst upp på sidan finns reklam för Jysk, och en video bredvid artikeln spelade reklam för Arla.

http://www.bbc.com/future/story/20181010-do-vitamin-d-supplements-work

Är det bara för utländska IP-adresser som det är reklam? Fast spelar det i så fall någon roll, de ska väl vara helt opartiska?
Citera
2019-07-06, 08:31
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Jag är inne på BBC och läser en artikel om D-vitamin. Högst upp på sidan finns reklam för Jysk, och en video bredvid artikeln spelade reklam för Arla.

Är det bara för utländska IP-adresser som det är reklam? Fast spelar det i så fall någon roll, de ska väl vara helt opartiska?
Det är google ads och ja, de visar annonser baserat på din ip. Använd en vpn och du kommer se helt andra annonser.
Citera
2019-07-06, 08:38
Medlem
Ichwills avatar
Citat:

Jag får inte upp nån reklam på din länk.
Kör iofs uBlock
Citera
2019-07-06, 08:41
Medlem
Bara flashbacks intellektuella toppskikt som är vakna så här dags, märker jag.
Citera
2019-07-06, 08:56
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Jag svarade på din fråga. Varför så dryg? Du vet ju inte ens hur annonser fungerar trots att du haft internet sen 90talet...
Citera
2019-07-06, 08:57
Medlem
spermaoffrets avatar
"You will have noticed that the BBC website features a limited amount of advertising when viewed from outside the UK."

"Why won't users in the UK see any ads?
Users in the UK fund the BBC through the licence fee, which entitles them to view and listen to all of the BBC's television, radio and digital services without advertising. The inclusion of advertising on the website when viewed from outside the UK will create revenues which can be used to develop better content and services for both UK and international users."

http://www.bbc.co.uk/bbc.com/faq/
Senast redigerad av spermaoffret 2019-07-06 kl. 09:00.
Citera
2019-07-06, 08:58
Medlem
Citat:
Rör det sig om Google ads så har väl BBC inte direkt valt vad för reklam som visas?! Vet inte hur det fungerar men Google ads dyker ofta upp för mig när jag är på utländska sidor. Om det är Google som avgör på vilka sidor reklam visas eller om tex BBC själva väljer att tillåta reklam på sin sida vet jag inte. Ska följa den här tråden om någon som vet dyker upp. Intressant.

Edit. Och där fick vi svar i inlägget ovan mitt.
Senast redigerad av lacrima 2019-07-06 kl. 09:01.
Citera
2019-07-06, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spermaoffret
"You will have noticed that the BBC website features a limited amount of advertising when viewed from outside the UK.

That's the only alteration - the content of the site remains unchanged and continues to feature the same high quality journalism and entertainment that the BBC has always pioneered.

We've introduced advertising to visitors outside of the UK because the new revenue created will allow us to further improve our journalism, our programmes and our website in the years ahead.

Impartiality is of the utmost importance to us at the BBC and for this reason advertising will be clearly separated from editorial content. Advertising will not have any bearing on the news, information or programme content or create the impression of endorsement by the BBC."

http://www.bbc.co.uk/bbc.com/faq/

Intressant. Hur går det till när de väljer vilka företag som får annonsera? Det måste ju blandas in värderingar i den processen, tänker jag.
Citera
2019-07-06, 09:01
Medlem
spermaoffrets avatar
Ingen här som förstår att TS undrar varför det visas reklam på en public service kanal?

Ja, intressant fråga angående hur reklamen väljs ut.
Citera
2019-07-06, 09:07
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Rör det sig om Google ads så har väl BBC inte direkt valt vad för reklam som visas?! Vet inte hur det fungerar men Google ads dyker ofta upp för mig när jag är på utländska sidor. Om det är Google som avgör på vilka sidor reklam visas eller om tex BBC själva väljer att tillåta reklam på sin sida vet jag inte. Ska följa den här tråden om någon som vet dyker upp. Intressant.

Edit. Och där fick vi svar i inlägget ovan mitt.
Ägaren till websidan skapar konto på Google ads och får en kod som de lägger in på sin sida där de vill att annonsen ska synas.
Annonsörer skaffat konto på Google ads och lägger upp sina annonser och väljer vilka som ska se dem, tex Arla lägger upp en annons på svenska och väljer därför att den ska bara ses av svenska besökare. Använder du en vpn och får en tex fransk ip så kommer du se franska annonser.
BBC kan välja bort kategorier så de slipper tex spel, dating eller sexsidor.

Nu syns annonsörens annons på alla sidor som lagt till google ad koden.
Citera
2019-07-06, 09:08
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spermaoffret
Ingen här som förstår att TS undrar varför det visas reklam på en public service kanal?
Pengar. Alltid pengar. Och deras kanal är public service för deras medborgare men för utländska besökare vill de ha betalt. Inte konstigare än så.
Senast redigerad av 15minFame 2019-07-06 kl. 09:20.
Citera
2019-07-06, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Ägaren till websidan skapar konto på Google ads och får en kod som de lägger in på sin sida där de vill att annonsen ska synas.
Annonsörer skaffat konto på Google ads och lägger upp sina annonser och väljer vilka som ska se dem, tex Arla lägger upp en annons på svenska och väljer därför att den ska bara ses av svenska besökare. Använder du en vpn och får en tex fransk ip så kommer du se franska annonser.
BBC kan välja bort kategorier så de slipper tex spel, dating eller sexsidor.

Nu syns annonsörens annons på alla sidor som lagt till google ad koden.
Ja jag misstänkte att tex BBC kunde välja bort kategorier. Eller kanske det är mer korrekt att säga att de väljer kategorier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in