2006-03-06, 22:13
Medlem
Har ett litet problem, ska skriva ett historia arbete på a 8 A4 sidor.
Problemet är att jag inte vet om vad jag skriva..
Temat är ganska valfritt.

Dock har jag tröttnat på Andravärldskriget, och första, och lika så alla revolutioner.

Det jag har funderat på att ta o skriva om vissa frihetskämpare, kan dock inte komma på några sånna, dock med demokratiska metoder.

Ett annat krav är att det ska vara lätt att få fram information.
Citera
2006-03-06, 23:36
Bannlyst
Om du ska skriva 8 sidor och inte tycker att det är så roligt att skriva så tycker jag du borde skriva en jämnförelse, mellan kanske två "frihetskämpar", tex Che Guevara och Mahatma ghandi.. på det viset blir det som att skriva två 4-sidors arbeten..
Citera
2006-03-07, 17:26
Medlem
Behöver inte direkt vara om frihetskämpare.

Kan vara vad som helst, bara jag slipper de tråkiga och det som man kan reda kan.
Nämner i mitt innlägg ovan
Citera
2006-03-07, 17:47
Medlem
Meanmachines avatar
Skrev om Bader Meinhoff-gänget när jag var liten himla intressant
Citera
2006-03-09, 00:59
Medlem
Aquabots avatar
Ett intressant ämne är postväsendets tidiga utveckling. Låter kanske skittrist, det tyckte jag också tills en kille i min Historia C-klass höll en redovisning om Den gyllene hordens postsystem, och det var en av de mest intressanta redovisningarna jag lyssnade på under gymnasiet.

Här får du en länk att börja med: http://en.wikipedia.org/wiki/Mail#Early_postal_systems
Citera
2006-03-09, 08:22
Medlem
Knullkungens avatar
Jag skulle rekomendera Garibaldi, frihetskämpen som enade Italien. Annars så anser jag att hisotriska personer är lätta att få fram info om. Ex. vis. Upptäcksresande, Sven Hedin Otto Nordensköld, André, James Cook Dr Linvingstone etc.

Forskmningspionjärer ex. vis. Einstein, Isac Newton, Charles Darwin, Carl Won Linné, Christoffer Polhem.

Kyrkoperosnligheter, Martin Luther, Den Heliga Birgitta,
Citera
2006-03-09, 15:47
Medlem
Dr Coxs avatar
Skrev ett arbete om 20 och 30-talets Chicago för några veckor sedan. Det är riktigt intressant.
Alphonse Capone, Johnny Torrio och grabbarna.
Citera
2006-03-09, 17:08
Medlem
503s avatar
Vill du göra något ovanligt så kan du skriva om Fotbollskriget.
Det kan iofs kanske bli lite svårt att få ihop 8 A4.
Citera
2006-03-09, 17:34
Bannlyst
Tito är väl en en frihetskämpe som är värd att skriva om, hur han som antinazist sabbotera för nazisteri Balkan, sen till han blev ledare över F.D Jugoslavien...Tito, en bra man!
Citera
2006-03-09, 20:29
Medlem
No-n-sences avatar
Skriv en uppsats med temat "Hästen i människans tjänst" och gå igenom historien.

Försök att göra något lite annorlunda för att sticka ut.
Citera
2006-03-09, 21:03
Medlem
Sotarmurres avatar
Ja du MÅSTE göra något udda. Andra världskriget t.ex är så jävla urvattnat. Din lärare vill läsa något NYTT och intressant. Postsystemet verkade väldans kul
Citera
2006-03-10, 20:01
Medlem
Skriv om Normanderna i Sicilien!

Vikingar som på väldiga omvägar kom ner i Italien, enades under Robert "Guiscard" de Hauteville och började stöka omkring. Alla av den tidens jätteriken var på olika sätt underlägsna honom. De två kejsarna blev slagna och flydde, påven var beroende av honom och Palermo blev Medelhavets ekonomiska pärla.

En makalös framgångshistoria.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in