2019-07-04, 13:14
Medlem
RobertoSavianos avatar
Hej!

Har sett att vissa restauranger serverar pasta som verkligen är brandgul. Det ser riktigt atipligt ut och jag undrar: Gör de den själv med hjälp av extra äggula, eller går det att köpa färdig?

Exempel: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/vinbanken.se/wp-content/uploads/2014/07/IMG_3012.jpg
Citera
2019-07-04, 13:39
Medlem
constants avatar
Taskig färgbalans (fotot), eller så har de i lite gurkmeja (knappt någon smak, men fin gul färg).
Citera
2019-07-04, 15:08
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Hej!

Har sett att vissa restauranger serverar pasta som verkligen är brandgul. Det ser riktigt atipligt ut och jag undrar: Gör de den själv med hjälp av extra äggula, eller går det att köpa färdig?

Exempel: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/vinbanken.se/wp-content/uploads/2014/07/IMG_3012.jpg
Vad heter rätten, eller vad är det för smaker/ingredienser?
Funderar även på saffran i mindre mängder.
Citera
2019-07-04, 15:17
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Taskig färgbalans (fotot), eller så har de i lite gurkmeja (knappt någon smak, men fin gul färg).

Nja, har ätit den själv på Pane Vino i Stockholm så den är verkligen så gul/orange i verkligheten.

Det är en tryffelpasta, med gödkalv och tryffelolja typ.
Citera
2019-07-04, 17:17
Bannlyst
Citat:
Nja, har ätit den själv på Pane Vino i Stockholm så den är verkligen så gul/orange i verkligheten.

Det är en tryffelpasta, med gödkalv och tryffelolja typ.

Durumvete och extra gul äggula så får du den färgen.
Görs själv eller går att köpa från grossist.
Pane Vino gör sin pasta inhouse.
Citera
2019-07-04, 21:02
Medlem
TraXzmans avatar
Kan även va curry, gurkmeja eller saffran beroende på rätten och inte pastan... men hur smakar degen om den är brandgul och varför ?
Citera
2019-07-04, 21:12
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Kan även va curry, gurkmeja eller saffran beroende på rätten och inte pastan... men hur smakar degen om den är brandgul och varför ?

Det är ingen curry. Den smakar exakt som vanlig pasta. Bedömer min gissning att man har mer äggula i pastan som den trovärdigaste gissningen hittills.
Citera
2019-07-04, 21:13
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Durumvete och extra gul äggula så får du den färgen.
Görs själv eller går att köpa från grossist.
Pane Vino gör sin pasta inhouse.

Tack för svaret! Anade det!
Citera
2019-07-04, 21:17
Bannlyst
Citat:
Tack för svaret! Anade det!

Så det är inget ”hemligt trick”.
Det italienska gula durumvetet, och det som leverantörerna kallar ”extra gula ägg” gör pastan så gul.
Citera
2019-07-04, 21:19
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Så det är inget ”hemligt trick”.
Det italienska gula durumvetet, och det som leverantörerna kallar ”extra gula ägg” gör pastan så gul.

Njae, har aldrig trott det och jag skriver ju i orginalinlägget att jag gissade på det.

Men undrade också om det gick att köpa i affär nånstans, eftersom jag aldrig sett det.

Tror också du menar extra äggula, inte extra gula ägg
Citera
2019-07-04, 21:34
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Det är ingen curry. Den smakar exakt som vanlig pasta. Bedömer min gissning att man har mer äggula i pastan som den trovärdigaste gissningen hittills.

Okej, det är för syns skull ... ja iaf så tycker jag att man får en aning smakskillnad med pasta som man antingen lagt i tomat kross eller ev spenat i degen. Frågan är varför man inte kan förstärka smaken med att ev koka den i tomatvatten eller spenatvatten ? eller bara mer spenat å tomat "pulver" i degen eller nåt helt annat grönt ?

https://www.google.com/search?biw=1536&bih=754&tbm=isch&sa=1&ei=FFQeXdz3H sOFrwTS4Kb4BQ&q=gr%C3%B6n+pasta+spenat+fettuchini+ ica&oq=gr%C3%B6n+pasta+spenat+fettuchini+ica&gs_l= img.3...13145.20112..20381...0.0..0.204.1520.0j11j 1......0....1..gws-wiz-img.nETpBdWYJU4#imgrc= nyQ39ZlRPOoMaM:
Citera
2019-07-04, 22:04
Bannlyst
Citat:
Njae, har aldrig trott det och jag skriver ju i orginalinlägget att jag gissade på det.

Men undrade också om det gick att köpa i affär nånstans, eftersom jag aldrig sett det.

Tror också du menar extra äggula, inte extra gula ägg

Nej.
Inte extra äggula, då får du inte ihop degen.
Extra gul äggula är det jag menar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in