Citat:
Ursprungligen postat av
Plecebo
Hej!
Skall flytta till en studentstad så småningom och tänkte köpa mig en lägenhet, helst bara en etta på ca 30 kvm för att jag inte behöver större. Sedan slog tanken mig om man skulle köpa kanske en tvåa eller trea, bara för att hyra ut resterande rum till kanske studenter som har svårt att hitta boende. Är detta något som är vanligt? Vilka fallgropar ska man tänka på? Allmänna tankar?
Tack på förhand!

Köp en etta istället och dra inte på dig mer lån än du behöver. Det är knappast rätt tillfälle nu att låna för att investera i bostäder. Visst sitter man på en lägenhet man vill kunna behålla långsiktigt och enda sättet är att börja hyra ut rum så ska man självklart göra det ,men att låna för att köpa stort enbart för att kunna hyra ut och tjäna pengar är en stor risk idag. Stiger räntan så kommer det bli svettigt för dig. Särskilt om du inte har någon inkomst från lönearbete. Då blir du extremt beroende av din hyresgäst.
Redan idag är det inte så att det bara är att annonsera och hitta en bra hyresgäst och sen räkna pengar. Även om det är bostadsbrist i alla studentstäder så kommer fortfarande alla studenter att vilja ha bättre och billigare boende hela teden. Det är väldigt få som stannar längre perioder i ett hyresrum och som är den typen av hyresgäst du vill ha som inneboende.
Dom problem du måste tackla när du hyr ut rum är att hyresgästen flyttar och du måste jaga en ny, hyresgästen kan flytta på mer eller mindre smidiga sätt och helt enkelt bara dra utan att säga något och sen strnuta i hyrorna, hyresgästen kan gå bakom din rygg och hyra ut rummet i andrahand på mer eller mindre skumma sätt. Det finns liksom hur många sätt som helst det kan bli jobbigt på. Och att då kombinera sådana situationer med ett läge där hyran måste in och man har bankens kniv mot strupen, det är nog ingen höjdare.
Så jag råder dig att köpa något till dig själv som du har råd med och sen fokusera på dina studier.