2019-07-01, 20:26
Medlem
För ganska många år sedan var det en mansperson som under Malmöfestivalen satte sig på en Bajamaja för att skita. Då kom två busar och välte Bajamajan så att mannen kastades framåt. Den var full av skit som vällde ut över Fången. Han grep efter sin mobiltelefon, men den hade försvunnit i bajsmassorna. Inuti Bajamajan kunde Fången höra folket skrika och skratta utanför. Till slut kom brandkåren och räddade Fången, som stod där nedskitad och eländig medan brandmännen skrattade för fullt. Fången krävde ersättning från kommunen, men de ville inte betala. Till slut erbjöds han en god slant, men han var ändå missnöjd och satte sig utanför kommunhuset med en skylt som sade ‘Jag är Fången i Bajamajan – Och jag kräver Upprättelse!’ eller något liknande. Kommunen drog tillbaka sitt erbjudande och Fången fick tji. Detta hände 1985-1995, definitivt i Malmö. Minns någon denna beklagliga händelse? De som knuffade omkull toaletten hittades aldrig.
Citera
2019-07-01, 20:37
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silver-janne
För ganska många år sedan var det en mansperson som under Malmöfestivalen satte sig på en Bajamaja för att skita. Då kom två busar och välte Bajamajan så att mannen kastades framåt. Den var full av skit som vällde ut över Fången. Han grep efter sin mobiltelefon, men den hade försvunnit i bajsmassorna. Inuti Bajamajan kunde Fången höra folket skrika och skratta utanför. Till slut kom brandkåren och räddade Fången, som stod där nedskitad och eländig medan brandmännen skrattade för fullt. Fången krävde ersättning från kommunen, men de ville inte betala. Till slut erbjöds han en god slant, men han var ändå missnöjd och satte sig utanför kommunhuset med en skylt som sade ‘Jag är Fången i Bajamajan – Och jag kräver Upprättelse!’ eller något liknande. Kommunen drog tillbaka sitt erbjudande och Fången fick tji. Detta hände 1985-1995, definitivt i Malmö. Minns någon denna beklagliga händelse? De som knuffade omkull toaletten hittades aldrig.

Skön uppskattning om när det hände "1985-1995" haha. Skön story dock, hoppas inte mannen ifråga fick några men efter bajsduschen.
Citera
2019-07-01, 20:46
Medlem
Mobiltelefon och de årtalen så hamnar vi nog framme vid 95
Citera
2019-07-01, 20:55
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Det inträffade i juni 2001. Mer vet jag tyvärr inte.
Citera
2019-07-01, 21:20
Medlem
Hubba, jag trodde det var tidigare men det stämmer, se det fetade, ur Sydöstran Aug 4 2004:
“Det blev en hemsk upplevelse för kvinnan, som bor i Emmaboda, att komma till Sailet. Hon besökte en av de uppställda toaletterna vid stora öltältet och kände plötsligt hur toaletten rörde sig. Sekunden senare slog toaletten i marken med dörren nedåt och kvinnan var innestängd och översköljd med toalettens innehåll.
Några personer lyckade resa bajamajan upp och kunde hjälpa den chockade kvinnan. Lyckligtvis skadades hon inte. Förutom risken för att slå sig när toaletten välte innehåller också latrintunnan en blå, starkt parfymerad vätska. För ett par år sedan fick en ung kvinna ögonskador i samband med att hon stängt inne i en vält bajamaja i Lund.
Enligt polisen såg flera vittnen vad som hände och kunde peka ut mannen som vält toaletten. Han var enligt uppgift kraftigt berusad och omhändertogs av polisen för fylla. Dock så släpptes han morgonen därpå utan att höras om toalettincidenten.
- Men han kommer att förhöras vad det lider, säger Steinert Ingemarsson på polisens spaningsenhet.
En man från Malmö som råkade ut för samma sak på Malmöfestivalen 2001 erbjöds av kommunen 10 000 kronor i ersättning.
Det var i en sådan här toalett kvinnan befann sig när en 25-årig man välte den. Toaletten hamnade med dörren neråt och kvinnan var instängd.
2001 arbetade jag i London men jag måste ha läst om Fångens olycksöde i de svenska tidningarna. Vem var Fången?
Citera
2019-07-01, 21:24
Medlem
SDS Dec 30 2001:
Malmöfestivalbesökare som fastnade i vält bajamaja kräver 29 000 kronor i ersättning av Malmö kommun. [27 Juni 2001]
Citera
2019-07-01, 21:42
Medlem
Eventuellt kan det ha varit så att jag var i Sverige på sommarferier när bajamajan gick omkull, eftersom jag minns att jag läste i Sydsvenskan om Fången och skrattade mycket. Mina släktingar tyckte också att historien var bus-kul, det var ju nymodigt och roligt att ha bajamajor, och sedan välta den på topp med Fången inuti.

Mer från SDS Dec 30 2001, en sammanfattning av årets lustiga nyheter:
Juni 28: Malmöfestivalarrangörer kräver vältfria bajamajor. "Det är också viktigt att tala om hur dumt det är att välta bajamajor och att det inte är ett dugg roligt", säger festivalens byggansvarige.
Aug 9: Bajamajafånge erbjuds tiotusen av kommunen. Bajamajafången tackar nej till budet, vill ha 29 000 kronor.
Aug 22: Bajamajafången ångrar sig och accepterar kommunens bud. För sent, säger kommunen och erbjuder nu värdekuponger på 200 kronor. Kupongerna kan endast användas på ett kafé vid Gustav Adolfs torg.
Hahahaha!
Citera
2019-07-02, 13:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vidrigt att bli fånge i en Bajamaja.

Kommer ihåg att jag läste om den här händelsen efter efter att den hade inträffat.

Minns att jag tänkte att vad vidrigt att bli fånge i en Bajamaja. Hoppas att "fången" kommer över den här mycket otrevliga händelsen så snabbt som möjligt.
Citera
2019-12-22, 20:38
Medlem
Kulig historia och ännu kuligare att den visade sig vara helt sann. Hoppas att Fången har hämtat sig från sitt trauma. Jag har för mig att man numera kedjar fast Bajamajorna vid träd eller telefonstolpar för att hindra upprepningar av denna tragiska incident.
Citera
2019-12-23, 19:30
Medlem
Det verkligt roliga (förutom bajshumorn) är ju att Fången hade chans till en jackpot på 10 000 kr men sumpade den genom att vara alltför girig och vilja ha 29 000 kr, fick tji emellertid!
Citera
2019-12-25, 01:56
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaroldPyott
Kulig historia och ännu kuligare att den visade sig vara helt sann. Hoppas att Fången har hämtat sig från sitt trauma. Jag har för mig att man numera kedjar fast Bajamajorna vid träd eller telefonstolpar för att hindra upprepningar av denna tragiska incident.

Betongsuggor har jag också sett. Påminner mig om en händelse i Denver där en tromb eller liknande drog igenom en park en fin sommardag med barnfamiljer där bajamajorna flög upp i luften, på filmen ser man hur innehållet från en sprids som en gödselspridardusch:
https://m.youtube.com/watch?v=deA__hcKG80
Citera
2019-12-25, 13:50
Medlem
Flygande bajamajor är alltid sevärda, 8/10 för den.
Hade det suttit folk och skitit inuti när de flög iväg hade det blivit 10/10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in