2019-06-30, 23:21
Medlem
Har fixat en skiva som är tätt mot fönstret som jag monterar slangen på från luftkonditioneringen(AC). Grannen röker och vill inte ha in giftet i sovrummet.
När jag slår på AC så blir det något slags tryck i lägenheten så grannens rök kommer in från ventilen i badrummet.
Kan inte ha fönstret öppet pga rök. Fler grannar röker så kan inte ha öppet på nätter/dagar.
Nu kan man fan inte ha AC på pga något tryck som skapas så röken kommer in från Ventilen.

Öppnar man ytterdörren så känner man att det blir ett sug.

Det är självdragsventilation vi har i bostadsrätten.

Hur sjutton ska man göra så man kan använda AC:n?
Citera
2019-06-30, 23:53
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag citerar mig själv från en annan tråd:

Citat:
Citat:
Hur ser rummet ut?

Fönster?

Balkongdörr?

Generellt kan man säga att sådana portabla AC är som att fisa och hålla för. Dock har yours truly en del tips och trix för att få dem att funka.

När jag bodde i lägenhet köpte jag en och så köpte jag en plywoodskiva som jag sågade till så att den passade i balkongdörröppningen, sedan sågade jag hål i skivan där jag kunde ansluta slangen för kondensorfläktens avluft. (Den varma luften som måste blåsa ut ur lokalen för att det ska bli kallt)

Problem 1) Kondensorfläkten blåser så kraftigt att det skapades ett rejält undertryck i lägenheten.

Problem 1.1) Undertrycket gjorde att dörren inte gick att öppna utan ansträngning.

Problem 1.2) Det började lukta skit på toaletten.

Problem 1.3) Det blev smutsigt som tusan i köket vars dåliga fönster vette mot gatan så det drog in damm.

Problem 2) Det dras in så mycket luft i lägenheten att ACn tappar poängen, den drar ju bara in ny varm, fuktig luft hela tiden.

Lösning) Jag gjorde en anslutningsstos av trä på plywoodskivan som jag kunde docka ACn mot så att kondensorfläktens uteluft togs utifrån balkongen och blåstes ut igen. Funkade tippetitoppfenomenalt.

Jag vill minnas att min AC hette 'Appliance' eller liknande.

Det viktiga är var kondensorfläkten drar in luften. På en del modeller drar de in luften från sidan och då blir min lösning omöjlig- värdelös.

På en del modeller dras uteluften in baktill, då funkar min lösning med lite snickeri från din sida.

På en del modeller är det dubbla slangar, en uteluft och en avluft, det är ju den enklaste lösningen.

Annars finns det en typ som har en separat kondensor på utsidan med köldmedieslangar emellan som du ansluter själv. Detta är en effektivare modell, men den brukar vara dyr som fasen. Dessutom brukar inte snabbkopplingarna på slangarna hålla så många gånger.

Slutligen; Fönsterskakare, ovanliga i Sverige, för vi har sällan sådana skjutfönster som de har i exempelvis USA.
Citera
2019-07-01, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadhorror
Har fixat en skiva som är tätt mot fönstret som jag monterar slangen på från luftkonditioneringen(AC). Grannen röker och vill inte ha in giftet i sovrummet.
När jag slår på AC så blir det något slags tryck i lägenheten så grannens rök kommer in från ventilen i badrummet.
Kan inte ha fönstret öppet pga rök. Fler grannar röker så kan inte ha öppet på nätter/dagar.
Nu kan man fan inte ha AC på pga något tryck som skapas så röken kommer in från Ventilen.

Öppnar man ytterdörren så känner man att det blir ett sug.

Det är självdragsventilation vi har i bostadsrätten.

Hur sjutton ska man göra så man kan använda AC:n?

Samma sits här, men jag har inte kört AC:n än. Jag får alltså in röklukt från grannen via ventilerna ändå så jag har tejpat igen den som är värst. Så testa att tillfälligt tejpa den i badrummet så kanske det fungerar för dig. Jag brukar sätta byggplast runt balkondörren där slangen går ut, och då får jag inte in rök den vägen.
Citera
2019-07-01, 01:34
Medlem
Problemet är att ni skapar ett undertryck i er lägenhet.
Då kommer luft från andra lägenheter ta sig hps er via ventilationen.

Ventilationen fungerar pga balansen i luftnassorna och dess rörelse.

När ni fuckar upp den, som ni gör med en AC som tar luft från lägenheten så blir det här resultatet.

Kan ni däremot dra luft utifrån istället bör det funka bättre.
Citera
2019-07-01, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag citerar mig själv från en annan tråd:

Modellen jag köpte är hantech A018-12KR2. Säljs tydligen inte i Sverige längrehttps://www.hornbach.ch/shop/Mobiles-Klimageraet-Hantech-12000-BTU-schwarzweiss/4619278/artikel.html
https://www.hornbach.de/data/shop/D04/001/780/491/467/679/4619277_Doc_02_DE_20181212100947.pdf

Det verkar som att den tar luften bak.

Du skriver " Jag gjorde en anslutningsstos av trä på plywoodskivan som jag kunde docka ACn mot så att kondensorfläktens uteluft togs utifrån balkongen och blåstes ut igen. Funkade tippetitoppfenomenalt. "
Förstår inte hur jag ska göra detta. Har bild?

Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Problemet är att ni skapar ett undertryck i er lägenhet.
Då kommer luft från andra lägenheter ta sig hps er via ventilationen.

Ventilationen fungerar pga balansen i luftnassorna och dess rörelse.

När ni fuckar upp den, som ni gör med en AC som tar luft från lägenheten så blir det här resultatet.

Kan ni däremot dra luft utifrån istället bör det funka bättre.

Om jag suger in luften utifrån så borde väl röklukten utifrån komma in i lägenheten?
Citera
2019-07-01, 08:31
Medlem
Citat:
Modellen jag köpte är hantech A018-12KR2. Säljs tydligen inte i Sverige längrehttps://www.hornbach.ch/shop/Mobiles-Klimageraet-Hantech-12000-BTU-schwarzweiss/4619278/artikel.html
https://www.hornbach.de/data/shop/D04/001/780/491/467/679/4619277_Doc_02_DE_20181212100947.pdf

Du skriver " Jag gjorde en anslutningsstos av trä på plywoodskivan som jag kunde docka ACn mot så att kondensorfläktens uteluft togs utifrån balkongen och blåstes ut igen. Funkade tippetitoppfenomenalt. "

Om jag suger in luften utifrån så borde väl röklukten utifrån komma in i lägenheten?

Självklart kommer luften utifrån, ifall den är rökig, komma in.

Men det du gör nu sabbar ventilationen för hela huset. Och att tejpa över ventilen i badrummet är en riktigt dålig lösning då fukten från dusch inte kommer åka ut.

Många missar det här när dom köper AC i hus med självdrag.
Badrummets ventil ska ta ut luft och fukt, inte in.

Så hitta en annan lösning är mitt förslag, alternativt hitta en annan AC där du har slang för till och frånluft. Så kanske du kan placera den på ett ställe där röken utomhus är som minst.
Citera
2019-07-01, 09:14
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:

Jag har kanske en bild hemma i en gammal extern hårddisk, men ha inte för höga förhoppningar.

Om du bygger som jag beskriver kommer det alltså inte komma in mer röklukt än vad det gör utan AC och definitivt mindre än om man bara drar ut slangen genom fönstret eller en tillpassad skiva.

Det det hela handlar om är att all luft som behövs för att kyla kondensorn ska tas utifrån och sedan blåsas ut igen, inget luftutbyte ska ske inne i lägenheten.
Citera
2019-07-01, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag vill minnas att min AC hette 'Appliance' eller liknande.

Appliance betyder i princip "hushållsprodukt" så det är nog tyvärr rätt intetsägande.
Citera
2019-07-01, 21:06
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Appliance betyder i princip "hushållsprodukt" så det är nog tyvärr rätt intetsägande.

Jo, jag vet det, men den hette de facto appliance. Det betyder inte att den är gjord i den unika fabriken appliance som bara gör portabla luftkonditionerinsapparater som heter appliance.

Det var väl nån kinesisk brand manager på någon kinesisk fabrik som gör miljoner exakt likadana maskiner och namnger dem olika beroende på vilket land de ska exporteras till som tyckte att det lät bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in