2019-07-26, 23:41
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Inget blod där han blev slängd i marken, alltså borde det inträffat efteråt och det är där han fick skärsår.

Så kan det vara ja. Men det blir "omöjligt" för åklagaren att ha en åsikt om vem som eventuellt har misshandlat afghanen med den ”trasiga flaskan”. ”ASAP ” kan rimligen inte ställas till svars för vad någon annan eventuellt gjort.

Åklagaren kommer att få problem.
Citera
2019-07-26, 23:41
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Fjanten bildt försöker bara sola sig i rampljuset.
Lite pinsamt bröstslageri av svensk media att framställa det som att Bildt läxar upp Trump. Typ ”Min pappa är starkare än din.”.
Citera
2019-07-26, 23:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sydsidan
Bildt är en större statsman än Trump. Land ska med lag byggas - en urgammal nordisk och svensk princip. Den som ställer sig utanför, när en främmande makt utövar påtryckningar, är ingen svensk patriot. Den är en landsförrädare, som blott förtjänar förfädernas hån och förbannelse.

Bildt har ju under flera år försökt få Dawit Isaak fri genom politiska påtryckningar och då var det okej, lite dubbelmoral att kritisera Trump när han använder samma metoder.

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fast nu pratar vi väl om Abolition?

Inte Nåd.

Oj det finns på twitter nu:
https://twitter.com/obiligion/status/1154767184226377728
Citera
2019-07-26, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Har du läst Regeringsformen?

Om inte, kolla här.
12 kap. 9 § andra stycket i Regeringsformen
Och de "synnerliga skälen" skulle då vara? Att främmande makts statschef via Twitter hotar vårt land? Väx upp.
Citera
2019-07-26, 23:47
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Har inte hört en enda advokat, statsvetare eller liknande som påstår att Sveriges regering kan gå in under pågående rättsprocesser och lägga ner det för att man ”tycker” det.
Det låter mer som Iran eller Nordkorea. Kanske det du tänker på?

Ja, det låter som Iran eller Nordkorea. Men även den svenska regeringen har möjlighet och gå in och lägga ner en rättsprocess. Så där skiljer vi oss faktiskt inte från dem.

Detta gör man väldigt sällan, och det tycker jag är bra. Tycker inte heller att man ska lägga ner processen mot ASAP.

Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Med all respekt, har hellre experter på området som källa än en kille på FB.

Jag är inte källan, och jag litar inte heller enbart på vad folk skriver här. Men jag litar inte heller på så kallade "experter" som ofta slirar på sanningen. Det var tex många som påstod att vi absolut inte kunde skärpa till invandringen före 2015, eller införa gränskontroller.

Istället vill jag se hårda källor som lagar och domslut. Och i detta fallet är det följande:

Grundlagen:
"Om det finns synnerliga skäl, får regeringen besluta att vidare åtgärder för att utreda eller lagföra en brottslig gärning inte ska vidtas." källa
Wikipedia förklarar begreppet abolition:
"Abolition är efterskänkande av eventuellt straff redan innan åtal väckts eller dom avkunnats, i motsats till nåd som endast kan beviljas när lagakraftvunnen dom föreligger." (länk)
Högsta Förvaltningsdomstolen:
"Bestämmelsen i 12 kap. 9 § andra stycket regeringsformen ger regeringen en fullständigt diskretionär rätt att avgöra om abolition ska beviljas (jfr RÅ 2001 ref. 63)" (källa)
RÅ 2001 ref. 63 (Regeringsrätten):
"Regeringsformens bestämmelse om nåd ger regeringen en fullständigt diskretionär rätt att avgöra om och i vilken utsträckning nåd skall ges. Att pröva rättsenligheten av ett regeringsbeslut i ett nådeärende låter sig i princip inte göras." (källa)
"En fullständigt diskretionär rätt" är samma sak som att "regeringen tycker det". Observera att jag inte påstår att det är nåt som borde göras lättvindigt, eller särskilt ofta.

Är det nåt av det här som du inte förstår eller litar på?
Citera
2019-07-26, 23:51
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sydsidan
Och de "synnerliga skälen" skulle då vara? Att främmande makts statschef via Twitter hotar vårt land? Väx upp.

Det är helt upp till regeringen att själva avgöra vad som är "synnerliga skäl". Uppenbarligen tycker de inte att det finns såna i detta fallet, och det håller nog de allra flesta med om.

Men det ändrar inte det faktum att regeringen kan lägga ner vilken utredning de vill:

Högsta Förvaltningsdomstolen:
"Bestämmelsen i 12 kap. 9 § andra stycket regeringsformen ger regeringen en fullständigt diskretionär rätt att avgöra om abolition ska beviljas (jfr RÅ 2001 ref. 63)" (källa)
Citera
2019-07-27, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killercan1
Allt är kocko. Kolla bara på hur dom pressar ASAP och hans crew på frågan gällande varför dom började gå från ett område med folk till en gränd med mindre folk. Ett försök att få det att som att det var planerat att attackera dom två stackars pojkarna. Helt sjukt.
Jag håller helt med.
Knäppt att de kritiseras för att inte lämnar platsen, samtidigt som de kritiseras för att gå till en annan gata.
Enlig mig agerade de fullkomlig rimligt genom att gå iväg till en sidogata. När jag själv har blivit förföljd av nån dryg typ som vill tjafsa så brukar jag bara svänga av på några slumpmässiga andra gator för att skaka av mig dom, så att "de inte kan råka va på väg åt samma håll" - vilket kan hända om man bara fortsätter rakt ned på en huvudgata.

Att gå till en tystare gata är också logiskt eftersom de försökte använda sina telefoner för att fixa en Uber eller scooter för att ta sig till hotellet - så då vill man ju kanske inte stå i tumultet bland folk.

Dessutom kan man känna sig säkrare om man kan ta sig in på en lugnare gata så att man har uppsikt över den som trakasserar en, och inte exempelvis riskerar att bli utknuffad på en mer trafikerad bilväg eller att nån annan förbipasserande hoppar in och börjar bråka.

Det är ju tur att filmen finns, för där blir det extremt uppenbart att ASAPs gäng vid flera separata tillfällen vänder ryggen och går iväg - för att bli förföljda.

Men jag utgår från att åklagarens plan med alltsammans är att påvisa att ASAPs gäng inte direkt kände sig hotade till livet.
De kände sig inte tillräckligt hotade för att exempelvis springa från platsen.
Det känns förstås konstigt att man ska kräva att någon som blir trakasserad och förföljd ska behöva springa iväg för att kunna anses som offer.
Men eftersom en del av försvarets taktik är att hävda att ASAP kände sig rädd och hotad så kan jag förstå att åklagaren försöker kontra på diverse vis - med att påvisa att ASAP och hans crew inte verkade direkt livrädda.

För ska man va ärlig : sett till hur situationen såg ut så va det ju ganska uppenbart att ASAPs gäng kände sig självsäkra nog för att tycka att de inte direkt behövde springa för livet, utan de kände sig nog relativt trygga och tänkte att de kunde mota bort sina förföljare, eller lugnt gå därifrån.

Det går ju att hävda, om man ska spela djävulens advokat, att man mer eller mindre borde springa ifrån en situation innan man slår ned någon.
Senast redigerad av MarcoBolan 2019-07-27 kl. 00:12.
Citera
2019-07-27, 00:05
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Bildt har skrivit ett öppet brev i Washington Post tillägnat Donald Trump. Bildt skriver att de tre ska få en rättvis rättegång utan politisk inblandning. Betyder det att inga nämndemän ska döma i Tingsrätten.

I huvudsak välformulerat.

Men här går Carl Bildt över gränsen:

” Trump är inte särskilt känd för att ta upp enskilda fall av den här typen.*Om han är känd för någonting, är det redo att blunda -*även för mord.”

https://www.washingtonpost.com/opinions/2019/07/26/i-was-swedens-prime-minister-no-mr-trump-i-could-not-have-freed-asap-rocky-either/?utm_term=.cbfd0e063ea6
Citera
2019-07-27, 00:09
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
I huvudsak välformulerat.

Men här går Carl Bildt över gränsen:

” Trump är inte särskilt känd för att ta upp enskilda fall av den här typen.*Om han är känd för någonting, är det redo att blunda -*även för mord.”

https://www.washingtonpost.com/opinions/2019/07/26/i-was-swedens-prime-minister-no-mr-trump-i-could-not-have-freed-asap-rocky-either/?utm_term=.cbfd0e063ea6
Vad menar han med det? Betalvägg.
Citera
2019-07-27, 00:13
Medlem
[quote=Svenne-i-Banan|68211915]Bildt har ju under flera år försökt få Dawit Isaak fri genom politiska påtryckningar och då var det okej, lite dubbelmoral att kritisera Trump när han använder samma metoder.
Jag vet inte var du sett att jag försvarat Bildt i hans strävan att få Dawit Isaak fri? Halmgubbe? Men OK - då är ju karlen mer hedersam än jag kände till. Bildt får som privatperson, precis som du, tycka vad han vill om ett främmande lands juridiska system. Men det gillar alltså inte du att man får göra? Att jämföra privatpersonen Bildt med USAs statschef - han med fingret på den däringa knappen, du vet - är lite ... korkat? Eller i detta sammanhang opatriotiskt. Eller bådadera. Bananrepubliken Eritrea har kanske sådana möjligheter i sin juridik att den som har regeringsmakten kan styra domstolar etc (äh, de bryr sig inte om juridik - det är ju ffs en jämra diktatur!!!), men det gäller lyckligtvis inte i Sverige. Det är en högst väsentlig del i det vi kallar "Svenska värderingar". Var så vänlig och jämför inte Eritrea med Sverige. Det blir bara löjligt. Och hör inte hemma i den här diskussionen.
Citera
2019-07-27, 00:14
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Vad menar han med det? Betalvägg.

Nej ingen Betalvägg. Tuta o kör.
Citera
2019-07-27, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Så kan det vara ja. Men det blir "omöjligt" för åklagaren att ha en åsikt om vem som eventuellt har misshandlat afghanen med den ”trasiga flaskan”. ”ASAP ” kan rimligen inte ställas till svars för vad någon annan eventuellt gjort.

Åklagaren kommer att få problem.

ASAP är väl den ende som inte har blod på kläderna.
Sen kan man ju tycka att afghanen får skylla sig lite själv. Han agerar med en drucken papegojas envishet. Han om någon borde gått där ifrån. Istället ger han sig på den största av dem alla. Verkar som han ville få stryk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in