Citat:
Ursprungligen postat av
killercan1
Allt är kocko. Kolla bara på hur dom pressar ASAP och hans crew på frågan gällande varför dom började gå från ett område med folk till en gränd med mindre folk. Ett försök att få det att som att det var planerat att attackera dom två stackars pojkarna. Helt sjukt.
Jag håller helt med.
Knäppt att de kritiseras för att inte lämnar platsen, samtidigt som de kritiseras för att gå till en annan gata.
Enlig mig agerade de fullkomlig rimligt genom att gå iväg till en sidogata. När jag själv har blivit förföljd av nån dryg typ som vill tjafsa så brukar jag bara svänga av på några slumpmässiga andra gator för att skaka av mig dom, så att "de inte kan råka va på väg åt samma håll" - vilket kan hända om man bara fortsätter rakt ned på en huvudgata.
Att gå till en tystare gata är också logiskt eftersom de försökte använda sina telefoner för att fixa en Uber eller scooter för att ta sig till hotellet - så då vill man ju kanske inte stå i tumultet bland folk.
Dessutom kan man känna sig säkrare om man kan ta sig in på en lugnare gata så att man har uppsikt över den som trakasserar en, och inte exempelvis riskerar att bli utknuffad på en mer trafikerad bilväg eller att nån annan förbipasserande hoppar in och börjar bråka.
Det är ju tur att filmen finns, för där blir det extremt uppenbart att ASAPs gäng vid flera separata tillfällen vänder ryggen och går iväg - för att bli förföljda.
Men jag utgår från att åklagarens plan med alltsammans är att påvisa att ASAPs gäng inte direkt kände sig hotade till livet.
De kände sig inte tillräckligt hotade för att exempelvis springa från platsen.
Det känns förstås konstigt att man ska kräva att någon som blir trakasserad och förföljd ska behöva springa iväg för att kunna anses som offer.
Men eftersom en del av försvarets taktik är att hävda att ASAP kände sig rädd och hotad så kan jag förstå att åklagaren försöker kontra på diverse vis - med att påvisa att ASAP och hans crew inte verkade direkt livrädda.
För ska man va ärlig : sett till hur situationen såg ut så va det ju ganska uppenbart att ASAPs gäng kände sig självsäkra nog för att tycka att de inte direkt behövde springa för livet, utan de kände sig nog relativt trygga och tänkte att de kunde mota bort sina förföljare, eller lugnt gå därifrån.
Det går ju att hävda, om man ska spela djävulens advokat, att man mer eller mindre borde springa ifrån en situation innan man slår ned någon.