2019-07-26, 14:13
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Ja, detta är en viktig poäng. Folk fattar inte hur snabbt det kan gå illa när nån drar kniv.

Här är ett exempel med riktiga poliser i USA som genomgår en utbildning där de inte vet mer än att de ska undersöka en skum person: video

De går fram och ska prata med den misstänkte, lustigt nog en tanig asiat. De tror att de har situationen under kontroll, men lär sig snabbt att så är det inte. Asiaten drar kniv och vinner varje gång mot flera olika poliser. De försöker värja sig på olika sätt eller dra sitt vapen, men man måste vara väldigt väl tränad eller ha mycket mer avstånd för att lyckas med detta.

Tänk dig nu att du är en vanlig helt otränad Svensson som får en knivbeväpnad påtänd afgan på armlängds avstånd. Hur tror ni det slutar?

Bra videoexempel. Lägg till detta att BO är dömd för knivmisshandel sedan innan. Med facit i hand är det troligare att han bar på ett vapen än att han inte gjorde det. Det var en riktigt otäck situation som ASAP Rocky med entourage lyckades värja sig emot, och hade vi varit ett vettigt land hade vi varit tacksamma för att det hela slutade med bara en ringa misshandel (dvs skadorna är ringa enligt åklagaren själv) av en person.

För er som har missat det har ASAP Rocky tidigare blivit attackerade och bland annat knivskuren i ansiktet för mindre än ett år sedan. Den som blivit knivskuren i ansiktet gör inte om samma "misstag" två gånger. Om en situation inte kan deskaleras med ord måste man hålla personen på avstånd och sen ta ner hotet och få det att stanna på marken utan möjlighet att använda armar så snabbt man bara kan när chansen väl dyker upp!
Detta är exakt vad ASAP Rocky med entourage gjorde, ett exemplariskt ingripande enligt mig.
Citera
2019-07-26, 14:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treantprotector
Fast du förstår väl att det skulle betyda att det är fritt fram för oss svenskar att puckla på dessa kriminella element, likt Rocky? Det kommer aldrig ske, inte mot den nya adeln.

Sveriges hantering av den här afghanhannen sänder ut signalerna att de kan göra vad som helst utan att det får konsekvenser. Sexuella trakasserier mot tjejer, misshandel, narkotikabrott är inga problem. Släpp ut honom på gatan, låt honom fortsätta och spärra in hans offer.

Dessa signaler blir förödande för landet men det är bara för er att gilla läget när landet går mot fördärvet.
Citera
2019-07-26, 14:15
Medlem
Treantprotectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Via videolänk, han deltar/vittnar via skype eller dylikt, sedan så är Afghanens hemland Afghanistan och han är i Iran och firar sin systers bröllop.

Han påstås ha bott i afghanistan 2000-2006, och innan han kom till Sverige ska han bott i Iran tiden däremellan. Nu är han på semester i Iran, där han kom ifrån innan han kom hit. Han har förmodligen aldrig ens bott i Afghanistan, som han "flytt" från. Jag tippar på att han hämtar mer heroin.
Senast redigerad av Treantprotector 2019-07-26 kl. 14:19.
Citera
2019-07-26, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Via videolänk, han deltar/vittnar via skype eller dylikt, sedan så är Afghanens hemland Afghanistan och han är i Iran och firar sin systers bröllop.

Man kommer troligen ALDRIG tillåta målsägande deltaga från Iran. Av många anledningar:

1. Han är inte bara MÄ, utan också "vittne". Man kommer vilja ha honom på plats för att lättare kunna bedöma personlighet, kroppsspråk, tydlighet mm.
2. När domstolarna har med folk "via länk" vill dom ha sin egna utrustning, som man vet fungerar och som ingen kan haka sig in på. Det vanligaste när en person deltager i rättegång från annan plats är att personen deltager från en annan Tingsrätt i landet.
Citera
2019-07-26, 14:19
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Ja, Löfven ljuger.
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Du tror att idioten Löfvén är lagkunnig? Det har redan konstaterats ett flertal gånger i tråden att regeringen har laglig rätt att lägga ner en rättslig utredning. Att det sedan av sed och hävd inte brukar göras är en annan sak.
Dock kan sådana beslut hemligstämplas av regeringen så vi kan faktiskt inte vara säkra på hur pass vanligt eller ovanligt det är.
Att rättsapparaten skulle vara "helt oberoende" av den politiska makten är således rent skitsnack.

Det här är ganska stora saker. Vi pratar nu storpolitik. Så antingen:

1. ljuger Stefan Löfven Donald Trump rakt upp i hans ansikte
2. eller så signalerar Stefan Löfven sin okunnighet inför hela världen

Får detta medial spridning blir det en stor grej. Men frågan är om någon tidning vill nappa på detta?
Citera
2019-07-26, 14:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Får detta medial spridning blir det en stor grej. Men frågan är om någon tidning vill nappa på detta?

Någon kanske känner sig manad att skriva det till Trump på twitter!
Citera
2019-07-26, 14:23
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Absolut! Med dina rasistiska och förutfattade meningar har du nog absolut sagt detta från början. Jag menar bara att ni fick "vind på kvarnen" när detta fanns med i FUP.

Men tji kommer ni få när ni läser om rättegången och förstår att målsägandes tidigare domar kommer ha NOLL plats i rättegången och NOLL inverkan på domen. Det ni just nu spammar tråden med är i själva verket en icke-fråga!

1) Om du ska kalla mig för rasist får du faktiskt peka på var någonstans jag varit rasistiskt. Nu vet jag att du bara hattrollar då ett återkommande tema i mina inlägg är att etnicitet inte ska värderas högre än faktiska handlingar. Jag vet vart jag står och att jag har hjärtat på rätt ställe.
2) Vilka förutfattade meningar? FUP stödjer den bild av situationen som jag hade när jag först deltog i tråden för två veckor sedan. Ingenting har visat sig vara förutfattat och allt jag sagt har bara förstärkts av samtliga vittnesmål utom de kriminella afghanerna själva.
3) Målsägandes tidigare domar spelar egentligen ingen roll. Även om den kriminella afghanen som är en så kallad BO i det här målet hade varit ostraffad borde hans beteende och handlingar varit nog för att motivera det gaturättviseskipande bemötande han fick. Självförsvar är inte svart och vitt - varje situation bedöms unikt.
4) Jag har inte spammat tråden med tidigare domar. Jag har inte heller sett att andra gjort det, förutom de som kanske inte orkat läsa igenom de senaste hundra sidorna och tror att det inte postats tidigare. Att dessa individer missar sökfunktionen innebär inte att de med uppsåt "spammar tråden".
Citera
2019-07-26, 14:23
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Ja, man borde tipsa media om detta. Ljuger Löfvén eller är han bara okunnig? Borde absolut vara nåt som journalisterna skulle kunna göra nåt av. Vi kan dock vara säkra på att ett antal journalister följer den här tråden så vid det här laget borde de veta om det här.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Någon kanske känner sig manad att skriva det till Trump på twitter!

Det vore faktiskt nåt. Den som twittrar till honom om detta kommer förmodligen också tackas av honom. Inte alla som kan skryta med att ha fått en amerikansk presidents gillande.
Senast redigerad av konstapel 2019-07-26 kl. 14:26.
Citera
2019-07-26, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treantprotector
Han påstås ha bott i afghanistan 2000-2006, och innan han kom till Sverige ska han bott i Iran tiden däremellan. Nu är han på semester i Iran, där han kom ifrån innan han kom hit. Han har förmodligen aldrig ens bott i Afghanistan, som han "flytt" från. Jag tippar på att han hämtar mer heroin.

Alla Afghanska män bor i Iran ingen har kommit hit från Afghanistan. Vilket även min tandläkare från Iran poängterade.
Citera
2019-07-26, 14:25
Medlem
Evil_Santas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadoadoa
Det tror jag inte på. Visa vilket lagrum som säger att regeringen kan lägga ner ett åtal.

12 kap 9 § andra stycket Regeringsformen är den relevanta paragrafen. Den ger regeringen en möjlighet till abolition(nåd i förväg). Enligt lagrummet krävs synnerliga skäl. Krävs ett gemensamt regeringsbeslut så Löfven skulle sannolikt behöva sätta sig ned med resten av ministrarna för att ta beslutet, vore nog svårt att övertyga resten av regeringen, speciellt när det inte finns några synnerliga skäl.
Senast redigerad av Evil_Santa 2019-07-26 kl. 14:31.
Citera
2019-07-26, 14:27
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Bevisvärdet med ett vittne på videolänk sjunker drastiskt.

Och han flydde från Iran så om det är ett säkert land för honom har han inga asylskäl i Sverige.

Kanske i dina ögon, men vad en person säger via videolänk ändra inte på vad den säger.
Citera
2019-07-26, 14:29
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Väntar bara på att republikansk media får nys om möjligheter till nåd så man kan sätta press på Röfvén och sätta honom i den globala skamvrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in