2019-08-01, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockthisbitch
Hur mycket är det han får tror man? Alltså om han är arbetslös, hur mycket i bidrag i månaden? Och hur länge i livet får han det?

Beror på hyra etc, men räkna på 7-9k per person. En tusenlapp eller två till extra.

Går han på soc får han göra det tills han dör. Det är dock inte mycket till liv.
Citera
2019-08-01, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalande
Kan du länka till artikeln? Det är inte möjligtvis så att du blandar ihop honom med afghanen som knivhögg en polis vid
Medborgarplatsen för en tid sedan?

Nej jag är helt säker på att det var denna afghan men jag har inte sparat länkar.

Citat:
Ursprungligen postat av Rockthisbitch
Hur mycket är det han får tror man? Alltså om han är arbetslös, hur mycket i bidrag i månaden? Och hur länge i livet får han det?

600 kr om dagen enligt honom själv, och det rimligen rent i handen eftersom det knappast finns skatteinbetalningar för den lönen.
Citera
2019-08-01, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Står det i FUP ang målsägandes ålder och vad mamman då anger för åder? Helt sjukt att ingen tidning eller advokat nappat på det i så fall. Bevisar ju att målsägande är van att fara med osanning.

Nej det var hans mor som uppgav det i en intervju, enligt den tråd. I Fup står naturligtvis hans officiella ålder.
Citera
2019-08-01, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gottmooos
Dessutom talar det väl mot Mustafas trovärdighet, till och med hans egen mor erkänner att han blåljugit för Svenska myndigheter tidigare.

EDIT: Verkar vara ihopblandat med artikeln om Hazaren som högg en polis i halsen.

Aha! Just det, den stjärnan har Afghanistan bidragit med också. De går från klarhet till klarhet.
Citera
2019-08-01, 13:20
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny.Haniver
Advokaten har inte hävdat eller talat generellt om afghanernas vardagliga knivbärande.
Varifrån har du fått den kunskapen?

Om du lyssnat på förhandlingarna så hade du märkt att försvaret framgångsrikt under gårdagen och idag lyft just den här frågan. Under dagens förhandling blev det tillochmed en diskussion om huruvida afghanen själv påstått att Rocky et al var rädda eller inte eftersom polisen skrivit "det" istället för "de".

Jag sammanfattar, något förenklat, ur huvudet för dig.

Rocky et al blir förföljda av en spinkig liten kille som trots att han blir avvisad inte lämnar dem i fred. De inser att detta beteende inte är rimligt från någon som inte är beväpnad. (Eftersom han inte gärna kan tro att han kan spöa dem alla medels rallarsvingar. (Här blir det nödvärn alternativt putativt dito.)

Senare ser de sin stora tjockis-kompis blöda ymnigt. Det är vid detta tillfälle de förstår (tror/inbillar sig/förvillar sig att tro)att han blivit skuren med kniv. Alla reagerar då instinktivt och var och en angriper knivmannen för att avväpna och oskadliggöra honom. (Här blir det excess, putativ eller inte.)
Det här har de självutnämnda juridiska experterna som har läst det första stycket i Wikipediaartikeln förklarat för oss om och om igen, att det är inte så putativt nödvärn fungerar. Advokaterna och Leif GW Persson har således inte en enda jävla aning om vad de pratar om!
Citera
2019-08-01, 13:22
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Det hade jag också gjort om det var möjligt. Men jag hade inte vänt ryggen i en sån situation. Och man kan bli trängd så att man inte kan gå därifrån. Vad vill man ha rätt att göra i det fallet?

För jävligt. Man läser om allt fler såna fall, där vanliga Svenssons döms hårt för att ha försvarat sig. Samtidigt daltas det med de livstidskriminella.

Inte undra på att Rocky-fallet får sån uppmärksamhet. Folk är förbannade över sånt här.

Jag säger inte att det som Rocky-gänget gjorde är uppenbarligen försvarligt. Men om man tänker efter vad man själv kan råka ut för, och vad man då vill ha rätt att göra (om man nu lyckas)? Då är det Rocky-gänget gjorde kanske inte jättelångt från vad man själv skulle gjort?

Här måste vi allt skilja på att vara så trängd att det inte finns någon annan utväg.
Självfallet om du sitter i skiten och det inte finns någon utväg är enda sättet att gå till attack först.
Problemet är att våra högintellektuella arbetskraftsinvandrare normalt går i flock. 4-5 pers är inte ovanligt när man skall ge sig på någon enskild stackare som vågat stå upp.

Fast i detta fallet skulle ju också rappgänget kunnat gå åt andra hållet. Är väl en väldigt grundläggande sak för livvakter att sätta sin boss i säkerhet. Inte att låta honom bli indraget i något.
Men det syns på några filmer att när något händer kan de inte låta bli att gå närmare.

Och som du skriver. Fan livsfarligt att som svenne göra något. Ge sig på någon ej helyllesvensk och du åker dit. Säkert dras rasistkortet fram av en slipad advokat/åklagare.
Eller, som det skulle kunna bli i detta fallet, det skall tas hänsyn till ens kulturella bakgrund. Nu är väl problemet att det är jänkare.
Tror faktiskt att det behandlas annorlunda än om det suttit några araber eller gypsys i åtaladbänken
Citera
2019-08-01, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Ja jag läster det i en artikel i expressen där hans mamma och familj blev intervjuad i hemlandet. De medgav att han drog ned åldern för att öka chanserna att få stanna i Sverige.

– På grund av den här händelsen har jag förlorat min flickvän, mina vänner, familj och alla släktingar, säger 19-åringen.

Är det ingen av hans närmaste som tror på honom och stöttar honom?
Citera
2019-08-01, 13:23
Medlem
Jenny.Hanivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Håller med om allt utom att det måste vara nödvärnsexcess. Är man rädd för en kniv så är väl den nivån på våldet rimligt som vanligt nödvärn?
Alla delarna kommer försvaret hävda gäller "i och för sig". Dvs nödvärnsexcess kommer de hävda föreligger om rätten anser att våldet inte varit försvarbart och rimligt.
Citera
2019-08-01, 13:25
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Advokaten har inte hävdat eller talat generellt om afghanernas vardagliga knivbärande.

Om du lyssnat på förhandlingarna så hade du märkt att försvaret framgångsrikt under gårdagen och idag lyft just den här frågan. Under dagens förhandling blev det tillochmed en diskussion om huruvida afghanen själv påstått att Rocky et al var rädda eller inte eftersom polisen skrivit "det" istället för "de".

Rocky et al blir förföljda av en spinkig liten kille som trots att han blir avvisad inte lämnar dem i fred. De inser att detta beteende inte är rimligt från någon som inte är beväpnad. (Eftersom han inte gärna kan tro att han kan spöa dem alla medels rallarsvingar. (Här blir det nödvärn alternativt putativt dito.)

Senare ser de sin stora tjockis-kompis blöda ymnigt. Det är vid detta tillfälle de förstår (tror/inbillar sig/förvillar sig att tro)att han blivit skuren med kniv. Alla reagerar då instinktivt och var och en angriper knivmannen för att avväpna och oskadliggöra honom. (Här blir det excess, putativ eller inte.)

Blöda ymnigt? Någon bra bild på det?
Citera
2019-08-01, 13:26
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RazorKevlar
Hur pass trovärdig tror du själv att du är, du har ju för fan inget jobb, ditt jävla vänsterpatrask!
Jo, jag har ett jobb. Tjänar faktiskt relativt bra dessutom. Vänsterpatrask stämmer väl hyfsat även om jag röstade på Liberalerna senast det begav sig. Min trovärdighet har inget med saken att göra. Men för att vara ärlig så skulle jag antagligen också ljuga om jag hade nåt att dölja.
Citera
2019-08-01, 13:26
Medlem
Ett par intressant saker som kommit fram: saker han sagt tidigare som hur många det var som slog minns han nu inte längre, han vet i stort sett ingenting om något längre. Det finns heller inget blod på"platsen där han skulle ha blivit så brutalt misshandlat, hur är det möjligt?

Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
– På grund av den här händelsen har jag förlorat min flickvän, mina vänner, familj och alla släktingar, säger 19-åringen.

Är det ingen av hans närmaste som tror på honom och stöttar honom?

Nej uppenbarligen är det ingen som tror på honom och hans kompis flydde och lämnade honom ensam. Jag har inte ens hört någon uppgift om att kompisen skulle ha ringt 112 när misshandeln pågick. Varför inte?
Citera
2019-08-01, 13:27
Medlem
Citat:

Jag har visst lyssnat på förhandlingarna och håller inte alls med om att försvaret lagt någon vidare grund för putativt nödvärn. Hänvisningen till afghaners eventuella knivbärande var en syftning till den här tråden där folk på allvar verkar tro att man kan argumentera för putativt nödvärn bara efter det.

Det kommer inte hålla för försvaret att argumentera att nödvärn var berättigat bara på basis av att de inte framgångsrikt lyckats vara hotfulla nog att skrämma bort killen. Åklagaren kan lätt motargumentera att BO aldrig hade för avsikt att hamna i slagsmål med dem och därför inte behövde tänka i banor ang om han kunde slå ner alla på egen hand eller inte. Försvaret försökte få BO att under korsförhöret yppa något som kan tolkas som avsikt att börja slåss men jag tycker inte alls att de lyckades med det. BO står fast vid att han följde efter för att få ersättning för sina hörlurar. Försvaret har inte lyckats få honom att medge någon annan avsikt. BOs berättelse styrks av att han inte vid något tillfälle själv gick till fysiskt angrepp när han nu friats för bråket med livvakten utanför MAX. De tre åtalade är de enda i det här målet som faktiskt synbart gått till angrepp mot någon.

Att livvakten blödde är inte ett hållbart försvar. Det hände mer än fem minuter innan och de hade vid det det laget lugnt gått bort till nästa gathörn. Det handlar alltså inte alls om något instinktivt agerande, livvakten hade gott om tid att visa att han var oskadd och förklara att han blivit slagen med hörlurar. Det styrks till och med av ASAPs egen instagramfilm som är inspelad efter slaget med hörlurarna och där ingen nämner något om någon kniv. Hade de gått till angrep direkt efter hörlursslaget hade det funnits bättre grund för nödvärn men det gjorde de alltså inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in