Citat:
Ursprungligen postat av
Pelota
Vad händer om AR frikänns och det överklagas till HR? blir det strul att få hit honom till den rättegången tror ni?
Ja om åklagare ska överklaga bör det vara för att han bedömer att det minst är misshandel och om han inte ska underkänna flyktrisken som bedömdes vid häktningen måste han stå fast vid det.
Citat:
Ursprungligen postat av
jxb
Utgår som sagt enbart från hur domstolar brukar se på nödvärnsexcess. Det ställs oerhört höga krav på att personer som blir angripna ska besinna sig, trots väldigt obehagliga och pressade situationer. Jag kan själv tycka att domstolarna är allt för restriktiva i tillämpningen av nödvärnsexcess, men tyvärr är det så praxis ser ut idag. Det kommer inte hålla i domstolen.
Den beskrivningen med extrem rädsla som triggar övervåld överensstämmer väldigt bra med någon som redan har blivit knivskuren. Jag anser alltså att både nödvärn men även nödvärnsexcess uppfylls och som jag tolkade SMS'et om att "vilden släpptes ut" är just väldigt träffande också, att man "svårligen kan besinna sig".
Men med det sagt står jag fast vid det jag sagt hela tiden, att detta är en politisk domstol och att Rocky kommer dömas av politiska orsaker. Sådana detaljer som att MÄ uppenbart ljuger om allt, är en grov brottsling, har gått till angrepp så att livvakten börjar blöda, vägrat att backa trots åtskilliga uppmaningar, att åklagaren har medgett att han inte kan bevisa när MÄ blev knivskuren, sådana små detaljer kommer inte att fria Rocky.