Mobil pejlades till Roknäs och bilen i Långträsk.
En av hans handskar fanns i bilen, men jag undrar ju var i skogen man hittade den andra handsken som hade Joakims DNA...
Från NSD:
Citat:
Det var den 27 juni 2019 som Joakim Ettefjord hade kontakt med sin flickvän för sista gången. Det var tidigt på morgonen och samtalet blev kort.
– Han berättade då att han befann sig i en skog, säger Magdalena Olofsson.
Samma dag kontaktade familjen polisen och dagen därpå lyckades polisen pejla hans mobiltelefon, i Roknäs i Piteå kommun. På kvällen den 28 juni hittades Joakims bil i Långträsk.
8<----8<----8<----8<----8<----8<----8<----8<----8<----8<----8<----8<----8<----8<----8<----8<
Under åren som följt har även frivilligorganisationer som Fikk och Missing people arrangerat ett stort antal sökinsatser. Kort efter försvinnandet hittades en handske i skogen, som visade sig bära spår av Joakims dna. Den andra handsken fanns i bilen.
– Vi vet att Joakim har kört den här bilen och att han har befunnit sig på den här platsen, säger Olofsson.
Jag vet att Joakim hade väldigt mycket droger med sig i bilen, det har jag fått bekräftat. Han hade även pengar. Det finns ingenting som talar för att han på egen hand bara skulle springa ut i skogen – i Långträsk, säger systern.