2019-06-28, 22:57
Medlem
Tja!
Jag bor idag i en kommun som använder sig utav skattetabell 33. Jag har en familjemedlem som bor i en kommun med skattetabell 29. Då jag jämfört och sett att lönerna blir bra mycket högre årsvis.

Vad kan hända om jag nu skulle folkbokföra mig där innan november (dvs när ST ändras.)

Vad ska man tänka på?

Vad händer ifall man blir ”tagen”.

Olagligt? Man kan ju trots allt bo på 2 platser.

PS visste inte i vilket forum den skulle upp på.
Citera
2019-06-28, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supremeoverlord
Tja!
Jag bor idag i en kommun som använder sig utav skattetabell 33. Jag har en familjemedlem som bor i en kommun med skattetabell 29. Då jag jämfört och sett att lönerna blir bra mycket högre årsvis.

Vad kan hända om jag nu skulle folkbokföra mig där innan november (dvs när ST ändras.)

Vad ska man tänka på?

Vad händer ifall man blir ”tagen”.

PS visste inte i vilket forum den skulle upp på.

Det är olagligt ja enligt svenska lagen måste du vara folkbokförd på den adress där du sover. Kommer du haffas? svårt att säga.
Citera
2019-06-28, 23:49
Medlem
Citat:
Ja ditt upplägg är olagligt, brott mot folkbokföringslagen.
Du ska vara bokförd där du tillbringar dygnsvilan.
Citera
2019-06-29, 00:09
Medlem
Jag antar att risken är minimal ifall inte någon inte skulle tipsa skatteverket...

Vad händer ifall de kommer på en? Böter? Fängelse?
Citera
2019-06-29, 12:36
Medlem
Citat:
Jag antar att risken är minimal ifall inte någon inte skulle tipsa skatteverket...

Vad händer ifall de kommer på en? Böter? Fängelse?

Det är olagligt att inte vara skriven där man tillbringar majoriteten av sin dygnsvila. Däremot finns det inget straff för detta brott. Det är på samma vis som att det är olagligt att gå mot rött, men det finns ingen påföljd för detta brott.
Citera
2019-06-29, 15:31
Medlem
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/28831.html?pk_vid=d989f8a93db345c21561814966e11857

42 § Den som lämnar oriktig uppgift till grund för beslut om folkbokföring döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för folkbokföringsbrott till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma gäller den som inte fullgör sin anmälningsskyldighet enligt 25-27 §§.

37 § Vite kan av Skatteverket föreläggas den som inte följer ett föreläggande enligt 31 eller 32 §.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in