2019-06-28, 21:37
Avstängd
Kyrkbackens avatar
Hej.

Jag är ute på jobb i värmland och då värmlänningar enligt sed och vana är märkliga har de inkvarterat mig i något jävla tält mitt ute i skogen. Nu skall du få känna på de värmländska skogarna och imorgon ska vi på älgsafari säger värmläninngarna.

De får ju gärna vara dumma i huvudet men nu sitter jag i ett jävla tält i skogen med all mod cons förutom tvättmaskin.

Problemet är att jag glömde packa underkläder och det har varigt varmt som fan.

Kan jag koka mina kalsonger och strumpor i vattenkokaren?
Citera
2019-06-28, 21:40
Medlem
Borde funka så länge du kan hålla dem borda från själva värmeelementet. Tänk också på att kläder inte brukar vara gjorda för att tvättas i över 60 grader, så det kanske inte är så bra för tyget om du kokar upp vattnet till hundra grader.
Citera
2019-06-28, 21:40
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken
Hej.

Jag är ute på jobb i värmland och då värmlänningar enligt sed och vana är märkliga har de inkvarterat mig i något jävla tält mitt ute i skogen. Nu skall du få känna på de värmländska skogarna och imorgon ska vi på älgsafari säger värmläninngarna.

De får ju gärna vara dumma i huvudet men nu sitter jag i ett jävla tält i skogen med all mod cons förutom tvättmaskin.

Problemet är att jag glömde packa underkläder och det har varigt varmt som fan.

Kan jag koka mina kalsonger och strumpor i vattenkokaren?
Troligtvis nej. Om du inte har kalsonger från militären.

Smidigast är att koka vattnet och lägga allt i en balja med tvättmedel.
Det blir rent men tar en jävla tid.
Citera
2019-06-28, 21:42
Medlem
franges avatar
Nej - de kommer krympa till babystorlek om du kör dem där i.

Däremot kan du blanda till vatten i en hink eller ett kar, så pass varmt att du kan ha händerna i det, och sedan handtvätta kläderna i det. Du får dock skölja det i rent vatten ett antal gånger för att få ur allt tvättmedel.

Har ett par klädesplagg som inte tål maskintvätt - de brukar jag handtvätta i handfatet i varmvatten och tvättmedel, och sedan byta vatten 3-4ggr för att skölja dem i för att få bort allt tvättmedel.
Citera
2019-06-28, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Tänk också på att kläder inte brukar vara gjorda för att tvättas i över 60 grader, så det kanske inte är så bra för tyget om du kokar upp vattnet till hundra grader.

Ja kokäkta kläder antar jag hör till undantagen. Jag har dock några vita kalsonger och undertröjor som är det d v s tål vattentvätt 95℃.
Citera
2019-06-28, 21:46
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Nej - de kommer krympa till babystorlek om du kör dem där i.

Däremot kan du blanda till vatten i en hink eller ett kar, så pass varmt att du kan ha händerna i det, och sedan handtvätta kläderna i det. Du får dock skölja det i rent vatten ett antal gånger för att få ur allt tvättmedel.

Har ett par klädesplagg som inte tål maskintvätt - de brukar jag handtvätta i handfatet i varmvatten och tvättmedel, och sedan byta vatten 3-4ggr för att skölja dem i för att få bort allt tvättmedel.

Haha tänkte säga det samma!

Ser framför mig en naken man utan strumpor koka dem, torka dem och sedan inse att han inte få på sig vare sig strumpor eller kallingarna... mitt uti skogen!
Citera
2019-06-28, 21:53
Medlem
Heauxms avatar
Koka vatten, häll det i en balja med tvål eller tvättmedel om du har. Knåda i 5 min. Vrid yr klart.
Du ska inte lägg kläder i vattenkokaren. Vidrigt
Citera
2019-06-28, 21:59
Medlem
Ptolemaioss avatar
Leta upp ett vattendrag/sjö/bäck/whatever och tvål (Vilket borde finnas där). Skrubba kläderna med tvål och vatten, häng sedan upp på tork.
Citera
2019-06-28, 22:11
Avstängd
Kyrkbackens avatar
Det finns ingen tvål här, jag kommer lukta pungsvett imorgon och svetten har kristallierat sig så jag kommer få skavsår i ljumsken.

Citera
2019-06-28, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken
Det finns ingen tvål här, jag kommer lukta pungsvett imorgon och svetten har kristallierat sig så jag kommer få skavsår i ljumsken.

tönt! har du aldrig varit ute å krigat i djungeln?
Citera
2019-06-28, 22:24
Avstängd
Kyrkbackens avatar
Jag kokade underkläderna, de blev brända. Jag försökte hålla persedlarna från värmeelementen men misslyckades.

Vad fan gör jag nu? imorgon ska vi på vargsafari och bada bastu. 30 graders värme i kostymen och att näcka på det utan underkläder för en viktig kund kommer fan inte funka.
Citera
2019-06-28, 22:25
Avstängd
Kyrkbackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odenplan69
tönt! har du aldrig varit ute å krigat i djungeln?
Det stämmer, du är jävligt mycket tuffare än mig. Grattis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in