• 1
  • 2
2019-06-28, 08:48
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egenvilja
Så som företag kan man inte kräva momsfritt utan allt ska se med kvitton och ett massa pappersarbete?
Allt ska registreras hit och dit, om det är det du menar. Exakt hur får nog någon företagsekonom svara på.
Och det är som företagare inte momsfritt att handla.

Däremot har man jo allt som oftast mer moms man själv tagit betalt av sina kunder och den får du ju kvitta mot vad skatteverket ska ha.
Citera
2019-06-28, 08:59
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saziie
Tjena alla, jag har bara en snabb fråga.

Jag är 19 år gammal och återförsäljer kläder i syfte att tjäna extra pengar vid sidan om.

Jag har nyligen kommit i kontakt med en väldigt bra kille som får köpa saker från high-end märken som varit på modeller/skyltdockor till billiga priser, han säljer det sedan till mig och jag säljer det för och gå plus efteråt.

Hur mycket får jag tjäna innan jag behöver skatta?

Låter som du med sådan försäljning skulle hamna någonstans mellan näringsidkare och hobbyverksamhet
där även det senare ska tas upp till skatteverket
https://www4.skatteverket.se/rattsli...omst-av-tjanst
Citera
2019-06-28, 09:47
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Nej.

Set var det gamla OMS-systemet.

Med moms-systemet betalar alla led i kedjan moms, men man får sedan kvitta betald mot obetald.
Jo, men den vars kommentar du besvarade menade på att moms och inkomstskatt är två helt skilda saker, vilket TS inte riktigt verkar ha greppat.
Och, ja den som får betala momsen - sett som skatt som belastar - är privatpersonen.
Citera
2019-06-28, 12:02
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saziie
Tjena alla, jag har bara en snabb fråga.

Jag är 19 år gammal och återförsäljer kläder i syfte att tjäna extra pengar vid sidan om.

Jag har nyligen kommit i kontakt med en väldigt bra kille som får köpa saker från high-end märken som varit på modeller/skyltdockor till billiga priser, han säljer det sedan till mig och jag säljer det för och gå plus efteråt.

Hur mycket får jag tjäna innan jag behöver skatta?
Du skattar direkt, momsen är avdragsgill. Sätt upp ett EF och börja förlora pengar till kamrat löv. Gällande innevarande deklaration kan SkV dra upp 5 år tbx i tiden, dvs om 5 år kan de tvinga dig betala skatt på din försäljning i år + saftigt skattetillägg för att du inte rättat själv. Skatterätten är väldigt svensk på det sättet att du kan rätta själv och slippa undan straffskatt.

Edit: TS verksamhet uppfyller verksamhetskriterierna (uppenbart utifrån TS inlägg) och kan således inte klassas som hobby.
Senast redigerad av Sandtag 2019-06-28 kl. 12:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in