2019-06-27, 20:03
Medlem
Chipers avatar
Hej! har en Nissan king cab 1999 som bara stod några månader med lite bränsle utan att jag startade eller körde den. Sedan nu när jag skulle starta den så vägrade den starta och det låter knappt som att den får tändning/bränsle.

Trodde därför att det var luft i rören så började lufta men ingen diesel kom fram även fast jag luftade hur mycket som helst, det jag då gjorde var att köpa ett nytt filter eftersom jag trodde det kanske var smutsigt/trasigt. Och nu får jag fram diesel ur öppningsventilen men bilen startar ändå inte, vad är felet??

Det låter som att den startar när man sprutar i startspray men så fort den tar slut dör den.

Hjälp, vad är felet? hur löser jag det?
Citera
2019-06-27, 20:38
Medlem
Kennethkvartings avatar
Fyll upp tanken, pumpa med handpumpen tills matarsystemet är lufttomt, lossa lite på ett, eller helst flera insprutarrör vid insprutaren/arna, handpumpa, dra på startmotorn med gasen i botten, dra åt insprutarrören, dra på startmotorn med gasen i botten.
Citera
2019-06-27, 20:44
Medlem
Chipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Fyll upp tanken, pumpa med handpumpen tills matarsystemet är lufttomt, lossa lite på ett, eller helst flera insprutarrör vid insprutaren/arna, handpumpa, dra på startmotorn med gasen i botten, dra åt insprutarrören, dra på startmotorn med gasen i botten.

Är inte så kunnig men hur vet jag att det är lufttomt och vad innebär det? har pumpat tills det rinner väldigt fint, även pumpat långt efter det.

har även över 15 liter i tanken
Citera
2019-06-27, 21:05
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiper
Är inte så kunnig men hur vet jag att det är lufttomt och vad innebär det? har pumpat tills det rinner väldigt fint, även pumpat långt efter det.

har även över 15 liter i tanken

Jag hade tänkt editera och förklara mer ingående hur det funkar, men en polare ringde så du hann ställa följdfrågan.

Det som händer om en gammdiesel suger i sig luft är att det komner in luft i högtrycksrören.

Kommer det in luft där kommer luften att "fjädra" så att insprutningspumpen inte kan bygga upp det tryck som krävs för att öppna insprutarna, i högtrycksrören går bara soppan åt ett håll, ut genom insprutarna, så så länge luften fjädrar och insprutarna inte öppnar kommer luften aldrig ut, i princip kan du stå och gnugga på startmotorn tills fan avlöser dig.

Man måste lufta manuellt.

Det finns gamla dieselmotorer som man inte behöver lufta manuellt, men det är nog ovanligt.

Det jag tror du har gjort när du har pumpat är att du har luftat matarsystemet, det är jättebra, för det är en förutsättning för att kunna lufta högtryckssystemet, men det räcker inte.
Citera
2019-06-27, 21:20
Medlem
Chipers avatar
Citat:
Jag hade tänkt editera och förklara mer ingående hur det funkar, men en polare ringde så du hann ställa följdfrågan.

Det som händer om en gammdiesel suger i sig luft är att det komner in luft i högtrycksrören.

Kommer det in luft där kommer luften att "fjädra" så att insprutningspumpen inte kan bygga upp det tryck som krävs för att öppna insprutarna, i högtrycksrören går bara soppan åt ett håll, ut genom insprutarna, så så länge luften fjädrar och insprutarna inte öppnar kommer luften aldrig ut, i princip kan du stå och gnugga på startmotorn tills fan avlöser dig.

Man måste lufta manuellt.

Det finns gamla dieselmotorer som man inte behöver lufta manuellt, men det är nog ovanligt.

Det jag tror du har gjort när du har pumpat är att du har luftat matarsystemet, det är jättebra, för det är en förutsättning för att kunna lufta högtryckssystemet, men det räcker inte.

Okej så jag ska lufta ett annat rör nu? eller ska jag göra som du sa i föregående inlägg?
Citera
2019-06-27, 21:31
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Okej så jag ska lufta ett annat rör nu? eller ska jag göra som du sa i föregående inlägg?

Har du luftat framme vid insprutarna? Alltså de rören som går från insprutningspumpen till toppen på motorn?
Citera
2019-06-27, 21:44
Medlem
Chipers avatar
Citat:
Har du luftat framme vid insprutarna? Alltså de rören som går från insprutningspumpen till toppen på motorn?

Okej som jag förstått är dieselfiltret och insprutnings pumpen olika? hur luftar jag vid insprutaren?

Ber så hemskt mycket om ursäkt för min otroligt dåliga kunskap men om du har en video eller något skulle det göra det mycket lättare också!
Citera
2019-06-27, 21:57
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Okej som jag förstått är dieselfiltret och insprutnings pumpen olika? hur luftar jag vid insprutaren?

Ja, det är olika komponenter, men de sitter ju så att säga ihop.

Det går stålrör från insprutningspumpen till en insprutare, populärt kallad spridare, på varje cylinder på motorn, i ditt fall fyra stålrör till fyra insprutare eftersom du har en fyrcylindrig motor.

Dessa stålrör brukar vara anslutna på insprutarna medelst en så kallad överfallsmutter, flaremutter eller om det kallas nåt annat. För att lufta lossar du muttern på vardera insprutare, borsta bort smuts och skit från röret och spraya på lite rostlösare eller liknande så att den snurrar lätt på röret.

Du använder två U-nycklar eller skiftnycklar, eller allra helst öppna ringnycklar, det viktiga är att du inte slinter och drar nån mutter rund, för de kan sitta som fan.

Du håller emot på insprutaren med den ena och drar loss muttern med den andra, använd saxgreppet så att du bara nyper med en hand när du lossar muttern. Muttern behöver bara lossas kanske ett kvarts varv eller kanske ett halvt.

När muttrarna är loss kör du startmotorn en stund med gasen i botten, sedan skyndar du att dra åt muttrarna så att det inte på nåt vis kommer in ny luft, har du en vän som kan hjälpa dig att köra startmotorn kan du med fördel låta han göra det och dra åt muttrarna när det börjar spruta diesel där.

Edit: Har man tur kan det räcka att lossa på muttrarna och pumpa med handpumpen tills det kommer ren, luftfri diesel ur insprutarrören, ibland kanske bara en cylinders rör blir helt luftat, men det kan räcka för att få motorn att starta och sedan kan den hoppa igång på fler cylindrar om man har tur.

Sök på youtube på "lufta dieselmotor" eller motsvarande.
Senast redigerad av Kennethkvarting 2019-06-27 kl. 22:02. Anledning: Tillägg
Citera
2019-06-27, 22:49
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Hej! har en Nissan king cab 1999 som bara stod några månader med lite bränsle utan att jag startade eller körde den. Sedan nu när jag skulle starta den så vägrade den starta och det låter knappt som att den får tändning/bränsle.

Trodde därför att det var luft i rören så började lufta men ingen diesel kom fram även fast jag luftade hur mycket som helst, det jag då gjorde var att köpa ett nytt filter eftersom jag trodde det kanske var smutsigt/trasigt. Och nu får jag fram diesel ur öppningsventilen men bilen startar ändå inte, vad är felet??

Det låter som att den startar när man sprutar i startspray men så fort den tar slut dör den.

Hjälp, vad är felet? hur löser jag det?

Kan soppan vara gammal? Prova att tömma tanken och hälla i ny.
Citera
2019-06-28, 09:21
Medlem
Kennethkvartings avatar
https://youtu.be/44o7Jxaiu7M
Citera
2019-06-28, 18:43
Medlem
Chipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Kan soppan vara gammal? Prova att tömma tanken och hälla i ny.

Citat:

Tack för din hjälp ska testa imorgon om det funkar, om inte får jag väl testa att tömma tanken. Återkommer imorgon så får vi hoppas det löst sig
Citera
2019-07-09, 17:35
Medlem
Chipers avatar
Citat:

Hej! har haft fullt upp så har inte hunnit titta på det, men är igång nu men kommer inte åt insprutar rören eftersom det är någon fläckt, filter eller något uppe på motorn, har försökt att ta lös den genom att lossa 4 bultar/skruvar på varje hörna av den men den lossnar inte, hur gör jag??
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in