Citat:

Ursprungligen postat av 
Novus4212

"Har din internetbank och mobilbank blivit blockerad?
För kunder som fått frågor vid upprepade tillfällen utan att svara måste vi tillfälligt blockera Internetbanken eller Mobilbanken, 
eftersom vi enligt lag inte får tillhandahålla banktjänster till kunder vi inte känner. Blockeringen hävs när kunden har svarat på våra frågor. "
https://www.nordea.se/privat/kundser...en-fragor.html
Vill du verkligen vara petig så kan man ju argumentera att "ja, spärrat men inte nersläckt" men du är ju de fakto nersläckt om du inte kan använda kontot till någonting eller hur?

Jag kan också skriva en hemsida där jag påstår saker.
Nordea och övriga banker har inte rätt att spärra/släcka ner/ avsluta/blockera ditt konto om de inte har belägg för det hela. Misstänker de pengatvätt och kan visa det så får de naturligtvis vidta åtgärder. Men att bara strunta i att svara är inte skäl nog (fortfarande).
Om du anmäler banken så kommer de få pisk för sitt agerande.
Jag har sedan flera år tillbaka struntat i att svara på bankernas frågor.
En gång kryssade jag i att jag var statsöverhuvud. Då ringde de upp mig och frågade om detta varvid jag svarade "vad tror du själv?".
Samtalet avslutades och mina konton finns fortfarande kvar.
Bankerna delar för övrigt ut konton till människor de inte ens vet vilka de är. En del har till och med tillgång till anonyma konton. Så kallade migranter eller kulturberikare på ren svenska, har denna möjlighet.
Hur kan det komma sig tror du?
Har du själv testat att strunta i att svara? Om inte så vet du ju faktiskt inte vad du pratar om.
Var en rebell o skit i att svara.
Eller är du en sådan som böjer dig för överhögheten och drar ner brallorna?
Edit: På vilket sätt kommer banken känna dig bättre för att de en gång om året skickar ut ett formulär?
Känner de dig mindre om du inte svarar?