• 2
  • 3
2019-06-28, 15:19
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Det är mycket jag inte förstår.
Med om vi ska hålla oss till detta ämnet så är det nog framförallt när du hänvisar till lagar och regler.
Vilken lag säger att du måste svara på dessa frågor? Kan du peka ut den lagen?
Kan du även peka ut den lag som säger att banken har rätt att stänga kontot ifall du inte svarar?

Nej det kan du ju inte för det finns inga sådana lagar.
Däremot så finns det lagar som säger att alla ska ha rätt att öppna ett konto med bankens basutbud.
Det finns även lagar som säger att banken inte bara kan stänga ett konto utan måste ha något på fötterna.
Att inte svara på frågeformuläret är inte skäl nog för att stänga ett konto.

"Har din internetbank och mobilbank blivit blockerad?
För kunder som fått frågor vid upprepade tillfällen utan att svara måste vi tillfälligt blockera Internetbanken eller Mobilbanken, eftersom vi enligt lag inte får tillhandahålla banktjänster till kunder vi inte känner. Blockeringen hävs när kunden har svarat på våra frågor. "

https://www.nordea.se/privat/kundser...en-fragor.html

Vill du verkligen vara petig så kan man ju argumentera att "ja, spärrat men inte nersläckt" men du är ju de fakto nersläckt om du inte kan använda kontot till någonting eller hur?
Citera
2019-06-28, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
"Har din internetbank och mobilbank blivit blockerad?
För kunder som fått frågor vid upprepade tillfällen utan att svara måste vi tillfälligt blockera Internetbanken eller Mobilbanken, eftersom vi enligt lag inte får tillhandahålla banktjänster till kunder vi inte känner. Blockeringen hävs när kunden har svarat på våra frågor. "

https://www.nordea.se/privat/kundser...en-fragor.html

Vill du verkligen vara petig så kan man ju argumentera att "ja, spärrat men inte nersläckt" men du är ju de fakto nersläckt om du inte kan använda kontot till någonting eller hur?

Jag kan också skriva en hemsida där jag påstår saker.
Nordea och övriga banker har inte rätt att spärra/släcka ner/ avsluta/blockera ditt konto om de inte har belägg för det hela. Misstänker de pengatvätt och kan visa det så får de naturligtvis vidta åtgärder. Men att bara strunta i att svara är inte skäl nog (fortfarande).
Om du anmäler banken så kommer de få pisk för sitt agerande.

Jag har sedan flera år tillbaka struntat i att svara på bankernas frågor.
En gång kryssade jag i att jag var statsöverhuvud. Då ringde de upp mig och frågade om detta varvid jag svarade "vad tror du själv?".
Samtalet avslutades och mina konton finns fortfarande kvar.

Bankerna delar för övrigt ut konton till människor de inte ens vet vilka de är. En del har till och med tillgång till anonyma konton. Så kallade migranter eller kulturberikare på ren svenska, har denna möjlighet.
Hur kan det komma sig tror du?

Har du själv testat att strunta i att svara? Om inte så vet du ju faktiskt inte vad du pratar om.
Var en rebell o skit i att svara.
Eller är du en sådan som böjer dig för överhögheten och drar ner brallorna?

Edit: På vilket sätt kommer banken känna dig bättre för att de en gång om året skickar ut ett formulär?
Känner de dig mindre om du inte svarar?
Citera
2019-06-28, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Sluta svamla nu.

https://www.fi.se/sv/bank/penningtva.../kundkannedom/

Läste du ens sidan du själv länkade till?

Vad bankens åtagande är känner jag mycket väl till.
Vad har det med din skyldighet att göra?
Du är fortfarande inte skyldig att medverka till detta även om banken har som lagkrav att ha kundkännedom.
Förstår du skillnaden?
Citera
2019-06-28, 18:36
Medlem
Jag fick något liknande för ett par år sen, fast i från nordea.

Pga, att jag medvetet under typ två års tid vägrat svara på deras närgångna frågor. Träffade en bankman i ett annat ärende och hon ”tvingade” mig att svara på frågorna i samband med mötet, annars skulle de klippa mina konton.

Det är inte bankerna själva som gör detta för att jävlas utan det är den sjuka regimen som tvingar dem. Lagen om penningtvätt osv...
Citera
2019-06-28, 18:54
Medlem
SanGenarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostplump
Varför gäller inte GDPR banker å mäklare??
Det gör den. Men de är enligt penningtvättdirektivet samtidigt skyldiga att ställa frågor för att uppfylla kravet på kundkännedom. Vad GDPR kräver är enkelt förklarat att de ska behandla dina uppgifter i enlighet med GDPR.
Det är ett vanligt missförstånd att GDPR betyder att man inte får samla in personuppgifter. Det får man om man kan åberopa rätt skäl, i det här fallet penningtvättsdirektivet.
Citera
2019-06-28, 19:02
Medlem
SanGenarros avatar
Citat:
Bankerna delar för övrigt ut konton till människor de inte ens vet vilka de är. En del har till och med tillgång till anonyma konton. Så kallade migranter eller kulturberikare på ren svenska, har denna möjlighet.
Hur kan det komma sig tror du?
Att en svensk bank öppnar ett konto utan att identifierat kontoinnehavaren förekommer som en variant. Bl.a hos ICA-banken Oftast får personen ett konto med kraftiga restriktioner, saldo, transaktionsstorlek etc. Du kan läsa mer om problematiken här: https://www.finansliv.se/artikel/kon...bank-och-kund/
Så det är inte så att nyanlända får fullgoda banktjänster utan att ha identifierat sig. VIlket kommer som en överraskning för de flesta,
Citera
2019-06-28, 19:33
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Läste du ens sidan du själv länkade till?

Vad bankens åtagande är känner jag mycket väl till.
Vad har det med din skyldighet att göra?
Du är fortfarande inte skyldig att medverka till detta även om banken har som lagkrav att ha kundkännedom.
Förstår du skillnaden?

Spelar du dum eller är du dum?

Kan du inte läsa innantill så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Och förstår du inte de olika delarna som är involverad i denna process så blir det väldigt trögt att få någon som dig att förstå hur det hela fungerar och hänger ihop.

Men skit i att svara så får du själva se vad som händer du som är en sådan rebell........
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in