• 1
  • 2
2019-06-28, 08:14
Medlem
NaZdravis avatar
Minns att man kunde se i datorn på kontoret på Willys vilket företag/leverantör som "låg bakom" varor.
Willys egna märke (finns det ens kvar?) var t ex chips från OLW och kaffe från Löfbergs lila.
Eldorado-pålägg kunde vara från Skåne charkuterier osv.
Citera
2019-06-28, 08:18
Medlem
HVIT.s avatar
Har en vän som jobbar på Arla. De fyller först vissa varor i Arlas förpackningar och sedan samma vara för ett billigare märke. Samma produkt! Så är det inte alltid givetvis men det förekommer.
Citera
2019-06-28, 10:42
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HVIT.
Har en vän som jobbar på Arla. De fyller först vissa varor i Arlas förpackningar och sedan samma vara för ett billigare märke. Samma produkt! Så är det inte alltid givetvis men det förekommer.
Jag skulle säga att det är på en betydligt högre nivå än "förekommer".

På fisk, fiskprodukter, kött, charkvaror och mejerivaror är det ju ganska lätt att identifiera produktionsanläggning genom märkningen.

https://www.livsmedelsverket.se/prod...ookieSupport=1
Citera
2019-06-29, 03:15
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag skulle säga att det är på en betydligt högre nivå än "förekommer".

På fisk, fiskprodukter, kött, charkvaror och mejerivaror är det ju ganska lätt att identifiera produktionsanläggning genom märkningen.

https://www.livsmedelsverket.se/prod...ookieSupport=1
Ja som jag antydde ovan, senast jag besökte Sverige var jag på Netto och köpte fil. Hittade ett märke jag aldrig tidigare hört talas om (jag har bott utomlands förfärligt länge). Tittade på etiketten och såg att den tillverkats av Valio. Sedan såg jag runt omkring och noterade att Valio sålde sin egen fil till avsevärt högre pris.

Köper man för sig själv är man dum i huvudet om man i denna situation köper Valio. Jag kan dock förstå om vissa människor som typ ska få besök av kungen eller vill visa att man inte är snål inför fru, flickvän, polare etc, (eller tror att folk i tredje världen dör om man köper de billigaste produkterna) väljer det dyrare alternativet.
Senast redigerad av covfefe... 2019-06-29 kl. 03:18.
Citera
2019-06-29, 04:51
Medlem
Vissa får det låta som att man köper in blandat överskott från flera producenter.

Men det måste väl ändå va så att man skaffar avtal med en enda producent.

Även om Ica Basic gör budgetgrejor så lär ju folk sig känna igen smaken efter ett tag, så de kan inte byta leverantör varje vecka.
Senast redigerad av MarcoBolan 2019-06-29 kl. 04:55.
Citera
2019-06-29, 09:34
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Vissa får det låta som att man köper in blandat överskott från flera producenter.

Men det måste väl ändå va så att man skaffar avtal med en enda producent.

Även om Ica Basic gör budgetgrejor så lär ju folk sig känna igen smaken efter ett tag, så de kan inte byta leverantör varje vecka.
Nej, kanske inte varje vecka, men nog skiftar leverantörerna.

Kan och kan förresten, se bara hur det fungerar på apoteken numera när det gäller utbytesregeln. Där omförhandlas sortimentet var tredje månad, så att den tablett som du har på recept kan bli något helt annat. Ganska förvirrande för bl.a. äldre som lagom hinner vänja sig vid hur tabletterna ser ut tills det är dags att byta.
Citera
2019-06-29, 09:37
Medlem
Loeptiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akcamallis
Som rubriken lyder.
Jag har funderat på var märken som tex eldorado, garant & ICAs egna varor får sina varor ifrån.

Tar man ”normala” märken så tillverkar de BARA sakerna de säljer, medan alla dessa billiga märke har allt.

Tex:
Pågen. De gör endast bröd och kakor i sin fabrik.
Scan har endast kött.
Palmolive har endast hygienartiklar.
Findus har endast färdigmat.
Osv osv

Sen kommer eldorado och garant. De har allt! Hur kan ett och samma märke sälja allt ifrån deodoranter till kyckling? Får dem de sämsta varorna som blir över ifrån alla fabriker? Eller hur fungerar det med märken som säljer precis allt?

Och den största frågan.. Hur kan människor köpa kyckling ifrån ett märke som även säljer tandkräm?

Köper inte Eldorados kyckling, eftersom jag UTGÅR ifrån att det är Halalpiss till det priset.
Dessutom kan man ju som konsument VÄLJA vad man lägger i korgen, billiga grejer är väl bra för de med begränsad ekonomi.
Citera
2020-06-17, 09:32
Medlem
huwies avatar
Om vi snackar ex. Icas lättmargarin osv. så tillverkas dom av Upfield (fd. Unilever) som även tillverkar Lätta, Flora, Becel, Milda mm.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in