2019-06-26, 14:08
Medlem
Hej, söker lägenhet och dom ber om min årsinkomst. Jag ska börja studera till hösten och har tänkt ta fullt lån + bidrag. Hur mycket blir min årsinkomst efter skatt? Mkt tacksam för er hjälp!
Citera
2019-06-26, 14:15
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trudj
Hej, söker lägenhet och dom ber om min årsinkomst. Jag ska börja studera till hösten och har tänkt ta fullt lån + bidrag. Hur mycket blir min årsinkomst efter skatt? Mkt tacksam för er hjälp!

Lånedelen är ett lån och ingen inkomst.

Bidragsdelen kan eventuellt räknas som inkomst. Exempelvis försäkringskassan räknar 80 % av bidragsdelen som inkomst, vid beräknande av vissa bidrag.

MEN, vissa hyresvärdar kan se CSN som inkomst, inklusive lånedelen, särskilt om det är i en studentstad. Det lättaste är nog att kolla på värdens hemsida eller ringa och fråga.
Citera
2019-06-26, 14:21
Medlem
Herblaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trudj

Tror dom går efter din förra årsinkomst, alltså förra året.
Annars lite grov uträkning så bör de väll se ut såhär:

Inkomst Jan-Aug + (Lån + bidrag * 4) * 0.30 = årsinkomst
Citera
2019-06-26, 14:23
Medlem
Skriv bara vad du får ut i handen totalt av CSN (lån + bidrag) per månad? Därefter gånger du med 12 och vips har du din årsinkomst. Du lär nog få tillägga att det är CSN.
Citera
2019-06-26, 15:21
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavan
Skriv bara vad du får ut i handen totalt av CSN (lån + bidrag) per månad? Därefter gånger du med 12 och vips har du din årsinkomst. Du lär nog få tillägga att det är CSN.

Du får ingen lägenhet med Csn-bidrag jo möjligen om någon hyr ut i andrahand
Citera
2019-06-26, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia

Jo, studentlägenheter. Av vilken annan anledning skulle man säga en "vanlig" lägenhet med bara CSN? Det är ju idiotiskt.
Citera
2019-06-26, 19:54
Medlem
Din årsinkomst är på sin höjd 15 000 kr. Det blir inte mycket till lägenhet för den pengen. Du får ta en studentlya eller bo i tält. Eller betala i natura.
Citera
2019-06-28, 09:19
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Det man kan göra när man bara har CSN är att t. Ex be en av sina föräldrar att gå i borgen om inte hyran är för hög.
Fick själv min första riktiga lägenhet på det sättet när jag studerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in