2019-06-26, 09:11
Medlem
Hej,

Ska nu byta från brintellix 15mg till Duloxetin 30mg.
Har tidigare gått på både 60mg och 30mg Duloxetin men bytte till brintellix för ca 1års sedan.
Funkade riktigt bra sist men fick lite för stora sexuella biverkningar på 60mg därför valde jag att testa brintellix.

Men biverkningarna på 30mg Duloxetin och brintellix 15mg är likvärdiga men duloxetinen hjälper bättre mot ångest.

Ska byta för ihop med ditropan blir jag extremt orkeslös och trött med brintellix, en biverkan jag inte kommer ihåg jag hade med duloxetin ihop med ditropan.

Iallafall vad tror ni, kommer det gå smidigt att byta eller har jag en hel del biverkningar att vänta?
Sist jag gick på SNRI hade jag inga direkt insättningssymptom förutom lite "orolig" typ, dock var det venlafaxin jag började med för att sedan direkt gå över till Duloxetin.

Tacksam för svar
Citera
2019-06-26, 18:23
Medlem
Stalinfuhrers avatar
Det går att byta i princip nästan direkt. Att gå på duloxetin eller någon annan SSRI direkt samtidigt som du slutar med den andra kommer minska utsättningssymptomen av Brintellix. Finns andra sätt att tackla de sexuella biverkningarna. Bra mediciner att kombinera med en SSRI för (eventuell) effekt mot sexuella biverkningar är Voxra, nortriptylin, mirtazapin eller buspiron. Alla förutom buspiron är dessutom mer eller mindre potenta som antidepressiva vilket kan ha ytterligare bra effekter mot depression och/eller ångest och en del av de annars kvarstående symptomen som inte har tacklats fullt ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in