2019-06-26, 13:21
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Hyres*gäst*föreningen
Ja så var det ja, tack.
Citera
2019-06-26, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fladerlappen
Bostadsrätter kan du i nuläget hyra ut till en hyra som överstiger kostnaderna.
Men hyresrätt är bara att glömma att du får ta mer än 10-15%.
Hyr du it din lägenhet till överpris till någon kan dessa sedan vända sig till HGF och du kommer behöva pröjsa tillbaka allt ocker + ränta!

Riktigt dum fråga på ingång här.. Hur vet jag om lägenheten jag hyr är en bostadsrätt eller en hyresrätt? Är relativt nyinflyttad till staden där jag bor och har ärligt talat 0 koll på var jag vänder mig med dessa frågor.
Citera
2019-06-26, 14:49
Medlem
Brahmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvklar
Riktigt dum fråga på ingång här.. Hur vet jag om lägenheten jag hyr är en bostadsrätt eller en hyresrätt? Är relativt nyinflyttad till staden där jag bor och har ärligt talat 0 koll på var jag vänder mig med dessa frågor.

Kolla anslag i trapphuset.
Citera
2019-06-26, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvklar
Om du får en *hyresavi* med just den benämningen är det hyres.
Om du får en faktura om månadsavgift är det borätt.
Om du betalade en massa (vita) pengar när du flyttade in är det borätt.
Om det står "Brf Klåparen" eller liknande i porten jämte namn på styrelsemedlemmar är det borätt.

I en brf äger, sköter och utvecklar ni huset tillsammans. Det finns rättigheter och skyldigheter. I en hyres behöver du inte lyfta ett finger. Du ringer hyresvärden när kylen pajar. I en borätt tar du en Ubertaxi till Mediamarkt och köper en ny kyl själv.

Det var kortversionen
Citera
2019-06-26, 16:27
Medlem
Brahmss avatar
Citat:
Om det står "Brf Klåparen"

Vad jag förstår hyr TS i andrahand, och är osäker på hyran. Det pekar på att han betalar direkt till förstahandsgästen, och således inte ser till någon avi.
Citera
2019-06-26, 17:01
Medlem
Champinjonens avatar
En 22:a i en by i Norrland hade jag inte betalat mer än 3000 för.
Citera
2019-06-26, 17:58
Medlem
Bor i en av sveriges storstäder i en etta på 29kvm och betalar totalt sett 5000kr för hyra amortering el och internet.

5000 för andrahand i en etta på 22 känns rätt så dyrt kan jag tycka, jämförelsevis hyrde jag en 3:a på 89 kvm för totalt 7500kr i månaden.
Citera
2019-06-26, 18:04
Medlem
Citat:
Om du får en faktura om månadsavgift är det borätt.
Om du betalade en massa (vita) pengar när du flyttade in är det borätt.
Om det står "Brf Klåparen" eller liknande i porten jämte namn på styrelsemedlemmar är det borätt.

I en brf äger, sköter och utvecklar ni huset tillsammans. Det finns rättigheter och skyldigheter. I en hyres behöver du inte lyfta ett finger. Du ringer hyresvärden när kylen pajar. I en borätt tar du en Ubertaxi till Mediamarkt och köper en ny kyl själv.

Det var kortversionen
Du har uppenbarligen aldrig hamnat på svarta kontrakt? TS hyr bostaden i andra hand och det betyder att det kan vara bostadsrätt likaväl som hyresrätt, även om människor med bostadsrätter brukar vay mer försiktiga. Oavsett vad skulle TS veta om vad det var för bostad om uthyrningen var godkänd.
Citera
2019-06-26, 18:10
Medlem
Kontakta hyresföreningen. Det är dom som måste lägga upp andrahandskontrakt tillsammans med uthyraren. Man får inte hyra ut utan tillstånd, och med tillstånd finns det regler hur mycket man får ta i hyra.
Citera
2019-06-26, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Kontakta hyresföreningen. Det är dom som måste lägga upp andrahandskontrakt tillsammans med uthyraren. Man får inte hyra ut utan tillstånd, och med tillstånd finns det regler hur mycket man får ta i hyra.

Vad är hyresföreningen?
Citera
2019-06-26, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vad är hyresföreningen?

Kanske tomtens verkstad
Citera
2019-06-27, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brahms

Vad jag förstår hyr TS i andrahand, och är osäker på hyran. Det pekar på att han betalar direkt till förstahandsgästen, och således inte ser till någon avi.

Korrekt. Jag betalar hyran via swish.

Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus

Är det säkert att det är dom som ska lägga upp kontraktet? Jag skrev ett kontrakt med han dagen före jag flyttade in och allt i det är inga konstigheter, vanliga saker bara. Men det är just nivån på hyran som göra mig lite brydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in