2019-06-25, 18:44
Medlem
Nån som vet hur finansbolagen/bankerna ser på om man har stora skulder(ej blanco) kopplade till hus tex, och behöver ta ett billån vid byte av bil (ej blanco)?

Dvs. om man har stora skulder med säkerhet och vill ta andra lån med säkerhet, alltså inga blancolån och har bra inkomst och har inga betalningsanmärkningar.
Citera
2019-06-25, 18:49
Medlem
Det är nog inga problem. Vid billån ska du ha 20% i kontantinsats dock.

Vid låg belåningsgrad i ditt boende kan du välja att låna på huset för förmånligare ränta.
Citera
2019-06-25, 20:05
Medlem
Kommer ev ta över ett hus+lån på egen hand och det är rätt stora summor på en person, så jag funderar på hur det kommer påverka den dagen jag behöver byta bil eller nått.

Men utan anmärkningar och inga större blanco skulder, och där jag har kontantinsatsen klar så borde det inte vara nått problem.
Citera
2019-06-25, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jools.
Kommer ev ta över ett hus+lån på egen hand och det är rätt stora summor på en person, så jag funderar på hur det kommer påverka den dagen jag behöver byta bil eller nått.

Men utan anmärkningar och inga större blanco skulder, och där jag har kontantinsatsen klar så borde det inte vara nått problem.
Samtidigt skall städse långivare undersöka om den som vill låna har ekonomi att betala åter, även om räntan skulle stiga flera procentenheter. Att du klarar månadskostnaden totalt alltså.
Citera
2019-06-25, 21:00
Medlem
Ja, vet ju att bankerna gör det när det gäller bolån, men vet inte hur dom räknar när det gäller billån o dyl.

Då gör man ju bara en kreditansökan, medans vid bolån så är det ju massa mer man uppger som barn, levnadskostnader mm
Citera
2019-06-25, 21:16
Medlem
Försök undvika konsumtionslån. När din nuvarande bil är slut kan du ha sparat ihop till nästa så behöver du inte oroa dig för vad banken ska säga. Med dagens räntor betalar du totalt 10-20% mer för bilen om du tar lån i tre år än om du betalar den kontant. De pengarna kan man ha roligare för. Att ta lån för att köpa bil är verkligen en nödlösning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in