2019-06-25, 16:59
Medlem
En familj med 2 vuxna. Vuxen 1 är tillsvidareanställd med lön, Vuxen 2 kommer studera heltid med studiemedel. Finns det någon av de vanliga "snälla" bankerna som räknar med studiemedlet som inkomst i sina kalkyler i ett sådant fall? Någon som fått till ett lånelöfte under liknande villkor?
Citera
2019-06-25, 17:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gronis
En familj med 2 vuxna. Vuxen 1 är tillsvidareanställd med lön, Vuxen 2 kommer studera heltid med studiemedel. Finns det någon av de vanliga "snälla" bankerna som räknar med studiemedlet som inkomst i sina kalkyler i ett sådant fall? Någon som fått till ett lånelöfte under liknande villkor?

Bidragsdelen kanske, men inte lånedelen. Bidraget är en inkomst. Hör med din bank.
Citera
2019-06-25, 17:08
Medlem
Enzymes avatar
Beror nog på vad den som arbetar har för inkomst. Om den personen ensam skulle kunna lösa ekonomiska så är det lungt. Kan dock vara så att de insisterar på att man ska lägga mer cash.
Citera
2019-06-25, 20:45
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Lån är aldrig inkomst. Ta det från där.
Citera
2019-06-25, 20:46
Medlem
kungsols avatar
Jag ville låna själv till en lägenhet. Hade pengar att betala hela lägenheten kontant men då skulle min buffert vara nästintill obefintlig. Ville låna 10% av vad lähenheten kostade men fick nej. Haft ordnad ekonomi hela livet +30 år och får ändå nej... Nordea var det.
Hade just börjat plugga och de tyckte inte det var tillräcklig inkomst.
Citera
2019-06-25, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Lån är aldrig inkomst. Ta det från där.

Två banker har tyckt annorlunda vid en allmän förfrågan. Inga banker med sjysst ränta dock.
Citera
2019-06-25, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Beror nog på vad den som arbetar har för inkomst. Om den personen ensam skulle kunna lösa ekonomiska så är det lungt. Kan dock vara så att de insisterar på att man ska lägga mer cash.

Inkomsten blir bra nog för lånets storlek räknat på enbart den arbetande. Kommer en studerande vars studiemedel ej räknas in i bilden så blir det en extra utgift för den arbetande. Det blir då nej enligt onlinekalkylerna.
Citera
2019-06-26, 10:31
Medlem
Det hade ju fungerat då om banken baserade lånet på den arbetandes inkomst, men utan att räkna den studerande som en kostnad för hushållet. Den arbetande får som sagt låna tillräckligt ensam, men inte tillsammans med den studerande. Då vi är gifta kan vi inte köra en fuling och "göra slut" heller.
Citera
2019-06-26, 21:47
Medlem
DamnSons avatar
Det är inte omöjligt men finns en del faktorer som är avgörande skulle jag säga. Lånets storlek och din inkomst är väldigt avgörande i detta fall. Jag köpte precis en lägenhet med min sambo för 1,8 miljoner, hon pluggar och jag är tillsvidareanställd. Jag fick ett nej från min nuvarande bank men Nordea hade inga problem med att bevilja lånet. Det gjordes en kalkyl där vi fick skriva ner utgifterna som vi har, banken såg att vi klarade oss med god marginal så det var inga problem att få lån.
Senast redigerad av DamnSon 2019-06-26 kl. 21:51.
Citera
2019-07-06, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DamnSon
Det är inte omöjligt men finns en del faktorer som är avgörande skulle jag säga. Lånets storlek och din inkomst är väldigt avgörande i detta fall. Jag köpte precis en lägenhet med min sambo för 1,8 miljoner, hon pluggar och jag är tillsvidareanställd. Jag fick ett nej från min nuvarande bank men Nordea hade inga problem med att bevilja lånet. Det gjordes en kalkyl där vi fick skriva ner utgifterna som vi har, banken såg att vi klarade oss med god marginal så det var inga problem att få lån.

Vad har du för lön på ett ungefär?
Citera
2019-07-15, 16:14
Medlem
DamnSons avatar
Citat:
Vad har du för lön på ett ungefär?

Har 25 i grundlön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera