2019-06-25, 03:17
Medlem
Sadomans avatar
Jag vill bygga en solugn. Den ska kunna kola trä och annat organiskt. Vad vore smartast design? Parabolmodellen eller trågmodellen? Kanske ett stående tråg så man kan ha en cylindrisk kollektor i fokus? Om man har en insamlingsyta på 2 m2 så träffas den momentant av ca 2000 watt solenergi. Man kanske kan samla upp 70% av detta och få 1400 watt momentant. Kan man få temperaturer höga nog för att kola trä på så vis? Det kräver ca 400 grader. Är det lättare att få såna temperaturer med en parabol?
Det vore ganska lätt att bygga endera modellen, tyngdkraften är stor hjälp, men det vore enklast att bygga ett tråg. En parabol i sig är inte svår. Det är att skapa spegelytan so blir komplicerad. Ett tråg kan man få till med en reflekterande plåt som man bara lägger mellan två träbockar. Mitten sviktar ner av tyngden och skapar ett paraboliskt tråg. Lite samma med en parabolskål. Bara att hälla gips i en roterande form. När det stelnar har man en parabolisk yta.
Har kikat på att helt enkelt köpa en parabol men har bara hittat kompletta antennkit och inte bara skålen. Blir lite dyrt.
Senast redigerad av Sadoman 2019-06-25 kl. 03:20.
Citera
2019-06-25, 04:54
Medlem
Diamant-vibbars avatar
Jag gillar detta initiativ ! Tråg verkar i mina ögon bäst.
Citera
2019-06-25, 10:15
Medlem
Fris avatar
Aluminiumfolie reflekterar runt 90% av solljuset och är enkelt att passa in på en krökt yta. Man kanske kan forma en ellips av ett hängande tyg som man sen täcker med gips för att stelna.
Senast redigerad av Fri 2019-06-25 kl. 10:17.
Citera
2019-06-25, 10:26
Medlem
skunkjobbs avatar
I den här gamla tråden berättade jag lite om min soldrivna grill. Den skulle kunna kompletteras med en kammare om man hellre vill ha ett slutet ugsnutrymme, kanske en svartmålad gryta bara: (FB) Hur bygga en dödssol? (Solreflektor som smälter "fientliga" mål)

Där använde jag alltså en fresnellins från en bakprojektions-TV för att få en stor billig projicerande lins. Min kom från en TV fabrikat Thomson och bildar ett streck av ljuset. En del andra fabrikat ger istället en punkt vilket jag hellre hade haft men strecket funkar ju bra till att grilla korv.

Jag har inte använt den på flera år, kanske skulle damma av och ta upp den ur källaren någon dag...

Annars är ju en folieklädd strut helt ok och kan göras med plywoodskivor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in