2019-06-24, 23:13
Medlem
Körde nyss på en ganska hög trottoarkant med vänster framhjul medans jag körde i ca 30-40km/h.

I bilen kändes det som en enorm smäll och bilen åkte upp på den höga trottoaren.

När jag gick ut för o inspektera skadan som jag trodde skulle vara mycket värre med tanke på högheten av trottoaren samt enorma smällen så var där bara en nötning på fälgen ca 1 cm bred.

Men nu till frågan vad har hänt med bilen?
Den känns lite annorlunda nu i ratten och jag är enormt nojig över att spindelled eller liknande tagit nån skada.

Bilen drar inte åt något håll än vad jag har märkt men får ändå någon konstig känsla i ratten som inte fanns tidigare.

Är riktigt nojig då det är en relativt ny bil som är endast 2 år gammal.

Vad göra?
Citera
2019-06-24, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Körde nyss på en ganska hög trottoarkant med vänster framhjul medans jag körde i ca 30-40km/h.

I bilen kändes det som en enorm smäll och bilen åkte upp på den höga trottoaren.

När jag gick ut för o inspektera skadan som jag trodde skulle vara mycket värre med tanke på högheten av trottoaren samt enorma smällen så var där bara en nötning på fälgen ca 1 cm bred.

Men nu till frågan vad har hänt med bilen?
Den känns lite annorlunda nu i ratten och jag är enormt nojig över att spindelled eller liknande tagit nån skada.

Bilen drar inte åt något håll än vad jag har märkt men får ändå någon konstig känsla i ratten som inte fanns tidigare.

Är riktigt nojig då det är en relativt ny bil som är endast 2 år gammal.

Vad göra?
Lämna in bilen för hjulinställning!
Citera
2019-06-24, 23:31
Medlem
[Assman]s avatar
Spontant hade jag gjort en hjulinställning. I samma veva be gubbarna där kolla lite efter synliga skador när bilen ändå är uppe på lyft.

Är fälgarna kassa märker dom det.
Citera
2019-06-24, 23:33
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Lämna in bilen för hjulinställning!

Absolut!
Har TS väldig otur, kan även styrservot tagit skada. (Går att styra även med kass styrservo, men mycket trögare).

Men ditt förslag är absolut "första hjälpen".
Citera
2019-06-24, 23:52
Medlem
Knucklehugss avatar
Kolla din fälg först och främst, blev den obalanserad så märks det vid högre hastigheter.
Citera
2019-06-25, 00:47
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehugs
Kolla din fälg först och främst, blev den obalanserad så märks det vid högre hastigheter.

Detta. Det märks av som att bilen skakar och att det rycker i ratten.

För övrigt - hur lyckades du ta trottoarkanten med vänster framhjul? Var du ute och fyllekörde eller var det telefonen som drog uppmärksamheten varpå du var över i fel körfält och vinglade?
Citera
2019-06-25, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Detta. Det märks av som att bilen skakar och att det rycker i ratten.

För övrigt - hur lyckades du ta trottoarkanten med vänster framhjul? Var du ute och fyllekörde eller var det telefonen som drog uppmärksamheten varpå du var över i fel körfält och vinglade?
Hur tydligt ska det märkas av och är det vid högre hastigheter eller konstant det i så fall märks av? Tänkte dra till en däckfirma imorgon för en hjulinställning samt be dem titta efter om fälgen är skav eller liknande. Lär bli dyrt detta.

Nej ingen telefon, missade helt enkelt nån konstig trottoar i en kurva på nåt sätt i mörkret när jag skulle svänga höger. Blev själv överraskad av smällen.
Citera
2019-06-25, 14:26
Medlem
Det kan vara något stag eller led som tagit skada eller böjt sig.
Kanske hela hjulet flyttat sig längre bak.
Bromsade du samtidigt som du körde upp på trottoarkanten?
Utan att inspektera bilen så är det svårt att säga något om eventuella skador.
Det kanske bara är fälgen som blivit skev.
Citera
2019-06-25, 14:49
Medlem
Enydrions avatar
Jag körde upp för en trottoarkant en gång, lite väl fort, träffade den med båda framhjulen samtidigt, skulle vända lite snabbt, ganska snart efteråt så fick jag byta hjullagren på båda framhjulen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in