2019-06-24, 17:11
Medlem
zxcvb45s avatar
Finns det något bra med Cancer eller Alzheimer? typ så ser jag Borderline.
Citera
2019-06-24, 17:54
Bannlyst
Som efterfrågades tidigare - Förklaringsmodell till varför BPS'are har nedsatt empatisk förmåga:

https://www.sciencedaily.com/releases/2015/08/150829123819.htm

Studien: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26168407

Detta kan förklara varför diagnosen delar mycket symtom ihop med narcissistisk- och antisocial personlighetsstörning, som även finns i kluster b-facket.
Citera
2019-06-24, 18:13
Medlem
Av egen erfarenhet kan jag säga att borderline personer kan få en att känna sig oerhört behövd , och de är även väldigt bra på att få en att känna sig som själsfränder, vilket beror på att de själva saknar en stabil personlighet (det är liksom själva grejen med en personlighetsstörning). De är bra på att spegla den andre partnern och få honom att känna "det är vi mot världen".
Tyvärr vänder det där ju till att bli att hon förr eller ser honom som en del av den hotfulla världen , vad han än gör.
Tyvärr tror killarna inte på detta. Man tror in i det sista att det finns något man kan göra för att komma in i den härliga du-och-jag-bubblan igen, medan hon gör allt för att hata en med hela sitt hjärta.

De är som emotionella parasiter som liksom ett HIV virus vet hur de ska bekämpa ens emotionella immunförsvar. Det värsta är att de inte ens kan hjälpa det. Hon spelar svag och hjälplös som en fågel med stukad vinge. Svårt motstå.

Sen är de tveklöst mycket spännande med ständig action i sig. Har man ett tråkigt liv så blir det betydligt mer spännande.

Det enda råd man kan ge är att erkänna sig besegrad och lämna henne bakom sig. Men ja, de flesta vill inte inse det förrän långt senare.

Jag håller inte med om att borderline skulle vara en "superkraft" som jag läste i nån tråd här. Är en personlighetsstörning en superkraft ???
Borderlinepersonen saknar en egen personlighet och blir liksom som en del av sin partner. De flesta har nog aldrig träffat på något så intensivt. Men det är ju liksom för att hon inte har en stabil personlighet själv. Det är som att se en alkoholism som en superkraft.

Bara för att illustrera hur sjukt det hela är så har borderline personer ofta en historia av EXAKT SAMMA FÖRHÅLLANDEN. Det är stormigt och härligt, sen visar han sig vara en "skitstövel" och "rövhål" och så måste han bort, bort. Sen kommer näste kille - SAMMA SAK.
Om man då är nummer 3,4,5, eller liknande, och så berättar om om hur synd det är om henne och alla hemska killar hon träffar och hur illa de behandlade henne (hon nämner bara sin egen sida såklart och vinklar den hårt) så KANSKE man ska tänka lite över att det det KAN vara henne det är fel på... ?!?!? Men nej, kille nummer 5 tror att JUST HAN ska rädda henne från alla tidigare skitstövlar.
Det får en att fundera över om killar kanske ändå är lika känslomässiga och irrationella som kvinnor i vissa situationer ???!!
Senast redigerad av grelin1999 2019-06-24 kl. 18:24.
Citera
2019-06-24, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxurious
Länken fungerar inte.

Jag har själv diagnosen och de flesta dagarna märks den inte. Om jag misstänker att min relation är hotad så märks den mycket. Då får jag kraftig ångest och tappar till stor del kontrollen över vad jag säger och gör. Eftersom relationen inte är hotad (som jag upplever det) de allra flesta dagarna så kommer inte de kraftiga associationerna till att bli avvisad fram och försvaren mot avvisning (kontroll, känslokyla, frågor, ångest och ångesthantering, självmordstankar osv.) håller sig också borta. Dessutom har jag gått i behandling och lärt mig bättre strategier för att hantera ångesten än ovan nämnda vilket jag inte kunde alls innan diagnos och behandling (var i samma relation då).

Jag är varken en jättefin eller en jätteful person innerst inne. Jag är en person med psykiska problem och borderline är ett av dem. Det är något negativt med mig som de flesta inte har och det har jag insikt i.

Det är fullt förståeligt för mig om min partner skulle tröttna och lämna mig pga. hur utåtagerande jag kan bli stundtals, och att det påverkar honom till att bli ledsen, arg och rädd. Jag övertalar dock inte honom till att stanna utan det är han som gör det självmant. Skulle han säga att han vill lämna mig så skulle jag släppa taget (trots att det såklart skulle bli en stor kris för mig). Det är dock värre än att hantera ett tydligt uppbrott när jag t.ex. misstänker att han är attraherad av någon annan i sin omgivning, som jag tänker att han kan få känslor för, och han nekar till attraktion eller om jag misstänker att han haft en flörtig konversation med någon. Det är nog det som är svårast för mig bemöta på ett sansat sätt. Mina känslor blir då kraftigt instabila och jag vill få svar och kunna bli lugn vilket inte riktigt går.

Jag jobbar på mina problem ensam och genom att jobba på vår kommunikation tillsammans, istället för att slänga glas i väggen, vara våldsam eller t.ex. skära mig.

Jag tror faktiskt att borderline personer som är medvetna om sitt problem kan fungera som partners. Men de flesta har inte den självinsikten.
Citera
2019-06-24, 18:19
Bannlyst
Nej .. Alla kriterier är negativa.

Sen kan personer med diagnosen ha bra egenskaper utanför sin diagnos eller vara felaktigt diagnostiserade.
Säkert är det många som vill känna tillhörighet/identitet och en förklaring på varför de känner sig så annorlunda, och så sätt binder sig till sin diagnos på ett osunt sätt.
Citera
2019-06-24, 18:19
Medlem
LorenaSanchezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clipowl
Som efterfrågades tidigare - Förklaringsmodell till varför BPS'are har nedsatt empatisk förmåga:

https://www.sciencedaily.com/releases/2015/08/150829123819.htm

Studien: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26168407

Detta kan förklara varför diagnosen delar mycket symtom ihop med narcissistisk- och antisocial personlighetsstörning, som även finns i kluster b-facket.

Det efterfrågades visst inte. Vad som efterfrågades var källa på att personer med EIPS är oförmögna att älska andra.
Citera
2019-06-24, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LorenaSanchez
Det efterfrågades visst inte. Vad som efterfrågades var källa på att personer med EIPS är oförmögna att älska andra.

Att kunna älska och att känna empati korrelerar starkt med varandra. Utan empati, kan en inte älska. Detta är själva definitionen, ur en högre filosofisk ståndpunkt.

Kika gärna in Simon Baron-Cohens skrifter. Boken "The Science of Evil: On Empathy and the Origins of Cruelty" är intressant.
Citera
2019-06-24, 18:41
Medlem
Jofs avatar
Fler går off topic. Borde svarat med ett Nej, enbart, för att vara On topic.
Men lite för emotionella för det?😇
Lekt med elden och inte klarat av det?

Och för att själv återgå till TS fråga!

Klart BP kan älska. Klart BP kan känna empati.
Om dom vill. När dom vill. Om dom känner för det.

Men om du letar efter den där jämna pålitliga kärleken och empatin som du fått av mamma, så har du kommit fel.
Senast redigerad av Jof 2019-06-24 kl. 18:47.
Citera
2019-06-24, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Fler går off topic. Borde svarat med ett Nej, enbart, för att vara On topic.
Men lite för emotionella för det?😇
Lekt med elden och inte klarat av det?

Jag kan bara tala för mig själv. Jag debunkar bara de glorifierade personlighetsdragen personer utan sjukdomsinsikt stoltserar med här som något positivt. Det finns psykologiska försvarsmekanismer bakom som genererar detta beteende. Mitt inlägg kan läsas ett par sidor bak.

Men ska man svara på frågan så nej, det är väl klart som korvspad att det inte finns ett endaste dyft som är positivt med BPS. BPS är en form av parasit, och partnern är värddjuret.

Ja, det finns såklart undantagsfall. Likt en narcissist eller psykopat, ett fåtal kanske kan älska och känna empati. Rent generellt, knappast. Baron-Cohen har mätt empati inom BPS, så det finns vetenskapligt fog för påståendet.
Senast redigerad av clipowl 2019-06-24 kl. 18:54.
Citera
2019-06-24, 19:04
Medlem
LorenaSanchezs avatar
Citat:
Att kunna älska och att känna empati korrelerar starkt med varandra. Utan empati, kan en inte älska. Detta är själva definitionen, ur en högre filosofisk ståndpunkt.

Kika gärna in Simon Baron-Cohens skrifter. Boken "The Science of Evil: On Empathy and the Origins of Cruelty" är intressant.
Simon Baron-Cohen forskar ju främst om autism.
EIPS är en diagnos som visar sig väldigt olika för de drabbade, det finns 256 olika kombinationer av symptom och empatins vara eller icke vara finns inte med som kriterium. Det finns väldigt många överempatiska EIPS-patienter som känner av andra människors känslor före de själva gjort det. Däremot är diagnosen väldigt missförstådd, även av överläkare, professorer o dyl.
Bara för att man läst eller studerat något betyder inte att man har förstått. Jag ser dagligen en stor oförståelse för denna patientgrupp, man drar sina egna slutsatser som ofta är felaktiga.
Ta som exempel Marsha Linehan, EIPS-patient och professor som ägnat hela sin yrkeskarriär åt att hjälpa andra med diagnosen och utveckla en väldigt bra terapi. Marsha skulle inte hålla med om att EIPS-patienter saknar empati och det är väl hon ett bra bevis på. Hon är ändå får man väl säga den ledande forskaren inom just EIPS.
Som flera skrivit om i tråden, vissa personer med EIPS har även förmåga att älska andra väldigt starkt, tom starkare än normalpopulationen. Det kan både patienter och anhöriga vittna om. Som sagt, EIPS kan yttra sig på väldigt många sätt så jag vill inte generalisera, därav skriver jag vissa.
Citera
2019-06-24, 19:07
Medlem
LorenaSanchezs avatar
Citat:
Jag kan bara tala för mig själv. Jag debunkar bara de glorifierade personlighetsdragen personer utan sjukdomsinsikt stoltserar med här som något positivt. Det finns psykologiska försvarsmekanismer bakom som genererar detta beteende. Mitt inlägg kan läsas ett par sidor bak.

Men ska man svara på frågan så nej, det är väl klart som korvspad att det inte finns ett endaste dyft som är positivt med BPS. BPS är en form av parasit, och partnern är värddjuret.

Ja, det finns såklart undantagsfall. Likt en narcissist eller psykopat, ett fåtal kanske kan älska och känna empati. Rent generellt, knappast. Baron-Cohen har mätt empati inom BPS, så det finns vetenskapligt fog för påståendet.

Du kanske missat att tråden handlar om det positiva som kan komma med diagnosen? Bara för att man talar om vad som kan vara positivt behöver det inte ses som avsaknad av sjukdomsinsikt. Det finns positiva och negativa sidor av allt.
Du är väldigt känslodriven i dina argument, kallar folk för parasiter och andra nedvärderande ord. Det är för mig inte att vara objektiv.
Citera
2019-06-24, 19:08
Medlem
Jofs avatar
Om herrarna? här kunde tya sig vore det bra. Frågan lyder nämligen:
Finns det något bra med borderline?

Inte: Berätta om allt fanskap du upplevt med borderline!
Eller: Finns det något dåligt med borderline?

Tänk: Finns det något bra med Volvo?
Då svara man efter förmåga på den frågan.
Om man inte är starkt negativ till Volvo och är en person vars känslor tar överhand över förnuftet förstås.
Men är inte det en definition för borderline? Kanske vi alla är lite borderline? Bara några lite mer än andra?
Och ni här som skriver off topic, är antagligen bra människor ändå, fast lite känslomässigt styrda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in