2019-06-23, 01:38
Medlem
Hej.

Jag är idag 23 år gammal ganska exakt och har levt sedan studenten ett ganska "äventyrsfullt" liv. Har i stort sett flyttat runt sedan dag 1. Jobbat, jobbat mer. Flyttat utomlands, jobbat. Flyttat till ett nytt land, jobbat. Studerat drygt ett år, hoppat av. Nu tillbaka på ett helt nytt jobb. Har ett ganska "stort" CV med en del prestigefyllda tjänster - sett till min ålder. Tycker jag. Jag flyttade sedan till Malta i ett år och konstant festade, levde livet och sket i allt. Brände drygt 150k på denna vistelse. Något jag inte ångrar direkt, men lite surt då det var mycket pengar (för mig).

Har av dvs av mitt 4 åriga "vuxen" liv bara levt lattjolajban utan att tänka på framtiden egentligen.

Då jag började intresserade mig för privatekonomi i samband med att jag skapade en tråd i 2016 blev det en stor del i min vardag, jag ville en dag bli ekonomiskt fri. Med det menar jag att jag kan leva ett dugligt svensson liv utan att behöva vakna på morgonen och följa någon annans order.

Jag står nu inför ett stort val, idag jobbar jag på ett företag som ger mig ut ca 25-30k i månaden (efterskatt) och jag har ingen färdig utbildning inom området. Det är i mina ögon helt okej. Jag har dessutom i stort sett inga utgifter då jag flyttat hem till föräldrarna och det gör så att jag kan spara (INVESTERA) 20-25k i månaden, då jag även har en lite passiv business vid sidan av. Jag kan säkerligen bo hemma ett X antal år till, det är inga problem.

Har lagt undan ungefär 100k på 3 månader, då jag fått diverse återbäringar och jag började jobba "igen" i februari efter ett par intensiva månader av datorspelande.

Jag kan investera 270k per år, det är lite i överkant men det är inte omöjligt. Jag gör ett par kulor inom olika områden och får in dubbla löner ibland. Då räknar jag inte med någon ränta, då inga pengar inte jobbar egentligen. Har en bred portfölj inom diverse branscher och olika nischar för att sprida risken ännu mer. Jag har ingen renodlad utdelningsportfölj då jag enligt mina analyser bör kunna få bättre avkastning om jag har pengar i omlopp på flera områden.

Nu till den stora frågan då som såklart är omöjlig att svara på, då alla tänker olika och har olika preferenser i livet.

Ska jag hoppa på en vass utbildning i höst för att säkra framtiden den vägen (5,5 år) eller ska jag bo kvar hemma och investera maximalt med pengar tills jag blir utkastad?

Frågan är oerhört självisk, men jag vill höra era inputs. Jag behöver feedback från er som är 30+ eller har tänkt tillbaka eller är i min situation.

Vad är bäst för framtiden? Vad hade ni gjort? Hur tänker ni?

Nu har jag läst igenom tråden typ 5 gånger och frågeställningen är luddig.
- Ska jag börja studera + 5,5 år utan att kunna investera speciellt mycket (ca 5k)
eller ska jag
- Bo "hemma" och investera 20-25k samt hålla på med mina egna business vid sidan av.

OBS: Jag investerar ALLT jag äger, alla pengar är i rullning. Målet är INTE att köpa bostad eller dylikt, inte i Sverige i alla fall.
Senast redigerad av avento 2019-06-23 kl. 01:42.
Citera
2019-06-23, 08:22
Medlem
Studera, lönar sig alltid i längden.
Citera
2019-06-23, 10:01
Medlem
Det beror såklart på om det du avser studera kommer att ge dig tillräckligt stor månadsinkomst för att kompensera för ett femårigt bortfall på sikt.
Citera
2019-06-23, 10:57
Medlem
Vad jobbar du med?
Citera
2019-06-23, 12:00
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Vi behöver mer information för att kunna besvara din frågeställning.

Jobbar du inom ett yrke med ett tydligt lönetak för dig utan utbildning? Eller skulle du kunna tjäna t.ex. en miljon om året på ditt nuvarande jobb? Jag får vibbarna att du jobbar med och är duktig inom sälj, i sådana fall behöver du absolut ingen högre utbildning för att dra in bra pengar. Skit i utbildning och prestige i sådana fall.

Om du jobbar på ett yrke där du istället byter tid för pengar kommer du förmodligen väldigt snart komma till en gräns där du inte kan tjäna mer. I sådana fall tycker jag du ska byta inriktning så att du åtminstone kan komma upp i en lön på 60k+ innan du är 30-35. Inte svårt även om du pluggar i 5,5 år. Varför kan du i sådana fall inte fortsätta ha din business vid sidan om, även om du pluggar? Utbildningarna i Sverige är generellt ganska enkla, du behöver absolut inte lägga 8h per dag under hela utbildningen om du är normalbegåvad.

Sedan tycker jag du borde tänka om ditt upplägg att fortsätta bo hemma hos päronen så länge du kan. Det kommer förstöra ditt sociala liv + dejtande om du inte flyttar hemifrån snart. Behöver inte ens vara dyrt, du kan bo med roomies de första åren utan att det anses konstigt. Hyra+mat+räkningar behöver inte ens överstiga 5k.
Citera
2019-06-23, 12:12
Medlem
Man blir aldrig rik på att arbeta själv.
Du ska ha folk som arbetar åt dig, det är där pengarna ligger.
Citera
2019-06-23, 14:16
Medlem
Studera. Om du går rätt utbildning kan du få högre lön än idag. Och att sakna utbildning är riskabelt i längden, om du blir av med ditt jobb kan det bli svårt att hitta ett annat bra jobb.
Citera
2019-06-23, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo

Gör det verkligen alltid det? Jag är tveksam.

Citat:
Ursprungligen postat av Flashskid
Vad jobbar du med?
Jag jobbar som IT-tekniker.

Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
Vi behöver mer information för att kunna besvara din frågeställning.

Jobbar du inom ett yrke med ett tydligt lönetak för dig utan utbildning? Eller skulle du kunna tjäna t.ex. en miljon om året på ditt nuvarande jobb? Jag får vibbarna att du jobbar med och är duktig inom sälj, i sådana fall behöver du absolut ingen högre utbildning för att dra in bra pengar. Skit i utbildning och prestige i sådana fall.

Om du jobbar på ett yrke där du istället byter tid för pengar kommer du förmodligen väldigt snart komma till en gräns där du inte kan tjäna mer. I sådana fall tycker jag du ska byta inriktning så att du åtminstone kan komma upp i en lön på 60k+ innan du är 30-35. Inte svårt även om du pluggar i 5,5 år. Varför kan du i sådana fall inte fortsätta ha din business vid sidan om, även om du pluggar? Utbildningarna i Sverige är generellt ganska enkla, du behöver absolut inte lägga 8h per dag under hela utbildningen om du är normalbegåvad.

Sedan tycker jag du borde tänka om ditt upplägg att fortsätta bo hemma hos päronen så länge du kan. Det kommer förstöra ditt sociala liv + dejtande om du inte flyttar hemifrån snart. Behöver inte ens vara dyrt, du kan bo med roomies de första åren utan att det anses konstigt. Hyra+mat+räkningar behöver inte ens överstiga 5k.

Tack för ett grymt bra svar och bra inputs.
Det stämmer att jag har jobbat mycket inom sälj men just nu jobbar jag som IT-tekniker på ett ganska stort företag. Har stora möjligheter att avancera på jobbet och kan ta oändligt med certifikat. Får ersättning per certifikat, 5000 SEK. Nog inte omöjligt att plocka 4-8 per år.

Men ditt inlägg fick mig att tänka om, jag hoppas jag kommer in nu i höst. Jag ska ta maximalt CSN och investera allt och får hitta ett nytt deltidsjobb. Planen är att läsa Industriell Ekonomi eller Datateknik på Chalmers.

Jag har bott "borta" i 4 år, flyttade "hem" nu i vintras. Mitt sociala liv är okey, jag har inte så många vänner. Jag är nöjd med tillvaron.
Jag vill absolut inte ha en flickvän i dagsläget. Därför tror jag att ur en ekonomisk aspekt är det värt för mig att bo hemma, det överväger nog det sociala. Jag behöver inte betala pengar för att bo hemma, betalar i sysslor istället.

Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Man blir aldrig rik på att arbeta själv.
Du ska ha folk som arbetar åt dig, det är där pengarna ligger.

Vad är egentligen "rik"? Alla har olika uppfattning om vad "rik" innebär. Jag kan lätt, utan ha någon som jobbar för mig bli "rik" i mina ögon.

Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Studera. Om du går rätt utbildning kan du få högre lön än idag. Och att sakna utbildning är riskabelt i längden, om du blir av med ditt jobb kan det bli svårt att hitta ett annat bra jobb.

Tack, jag ska utbilda mig. Det blir så.
Senast redigerad av avento 2019-06-23 kl. 17:09.
Citera
2019-06-23, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxurious
Det beror såklart på om det du avser studera kommer att ge dig tillräckligt stor månadsinkomst för att kompensera för ett femårigt bortfall på sikt.

Precis, jag vet inte. Känns som att det flesta bara utbildar sig för att utbilda sig.
Jag tycker inte det låter så reko. Jag vill ju studera för att jag är seriöst intresserad av det jag läser samt kunna få bättre betalt i framtiden eller få mer "respekt" och det är väldigt få områden som intresserar mig.

Jag tycker det är spännande med typ övervakning och polis. Om jag ska utbilda mig blir det fort civilingenjör inom ett stabilt område som jag vet kommer vara attraktivt. Då utbildar jag mig egentligen bara för att jag vet att jag kan tjäna bra med pesetas.
Senast redigerad av avento 2019-06-23 kl. 17:15.
Citera
2019-06-23, 19:10
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:

Nej, absolut inte. Beror helt och hållet på vad man i övrigt har för möjligheter till inkomst och vad man studerar. De flesta utbildningar är värdelösa.
Citera
2019-06-23, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
Nej, absolut inte. Beror helt och hållet på vad man i övrigt har för möjligheter till inkomst och vad man studerar. De flesta utbildningar är värdelösa.
Nja, beror ju på vad DU menar med utbildning.. jag räknar inte en utbildning till svetsare eller undersköterska som utbildning utan man utbildar sig till något som hjälper en att jobba med det man vill och tycker är roligt och som man kan tjäna pengar på.. tex utbilda dig till mäklare, starta eget bli rik, utbilda dig till revisor starta Redovisningsbyrå och bli rik osv..
Citera
2019-06-23, 20:59
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Nja, beror ju på vad DU menar med utbildning.. jag räknar inte en utbildning till svetsare eller undersköterska som utbildning utan man utbildar sig till något som hjälper en att jobba med det man vill och tycker är roligt och som man kan tjäna pengar på.. tex utbilda dig till mäklare, starta eget bli rik, utbilda dig till revisor starta Redovisningsbyrå och bli rik osv..

Det var den snurrigaste definitionen jag hört, måste det vara roligt och generera bra pengar för att räknas som en utbildning enligt dig? Hade varit rimligare att bara lista de exemplen på "bra" utbildningar (finns inte så många) istället för att röra ihop det för dig själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in