2019-06-22, 15:06
Medlem
Pratbubblans avatar
Innan jag förklara symtomen vill jag berätta lite fakta:

- Jag har haft det här större delen av mitt vuxna liv.
- Ibland är det några gånger per år. Ibland oftare. Just nu oftare.
- Jag har aldrig varit till läkare för det här, eftersom det går över på en dag.
- Jag är ingen som hinkar i mig vatten.
- Brukar dricka 1 kopp te på morgonen, 1-2 vanliga glas vid mat och 1 st 50 cl flaska mineralvatten, då jag inte jobbar med kroppen eller det är varmt.

Så till symtomen. Det handlar om 1 dygn av detta:

- Är inte törstig och känner inget behov av dricka.
- Dricker därför inte mer än vanligt.
- Kan kissa stora mängder med högt tryck. Uppleva mig tom och utan trängningar. 15 min senare kissar jag trots detta återigen stora mängder med högt tryck.
- Kissar flera gånger i timmen.
- Fryser.
- Är förlamande trött. Svårt att vara vaken. Måste sova dagtid.
- Nästa dygn är jag som vanligt igen.

Ser inga samband mellan dessa dagar. Inte heller mellan vad jag ätit och druckit. Det kommer både vinter som sommar. Både under semestertider och under jobbperioder.

Har inget hjärtfel. Har inte heller diabetes utan väldigt bra sockervärden. I övrigt känner jag mig frisk. Ingen känsla av sjukdom.

Jag tror inte alls att det här beror på att jag har en farlig sjukdom, eftersom jag haft det så här hela mitt vuxna liv. Är helt enkelt bara nyfiken på varför det uppstår och om jag kan göra något för att slippa det.

Idag är en sån där dag då jag kissar. Vaknade kl 8 extremt kissnödig (värkande urinblåsa) och sedan har det fortsatt. Har druckit en kopp te. Ett glas vatten vid mat. Har tagit några klunkar ur en mineralvattensflaska. Ändå strömmar det ut mig. Sovit 2 timmar mitt på dagen. Är väldigt frusen in i benmärgen.

Igår drack jag ingen alkohol. Åt grillat, godis och ostbågar, glass med några jordgubbar och drack Cola Zero. Dvs sånt som jag i vanliga fall kan äta och dricka utan att bli extremt kissnödig.

Någon som känner igen sig?
Citera
2019-06-22, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pratbubblan

- Kan kissa stora mängder med högt tryck. Uppleva mig tom och utan trängningar. 15 min senare kissar jag trots detta återigen stora mängder med högt tryck.
- Fryser.

UVI

https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/njurar-och-urinvagar/urinvagsinfektion/
Citera
2019-06-22, 15:29
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
UVI

https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/njurar-och-urinvagar/urinvagsinfektion/

Jag har svårt att tro att en urinvägsinfektion bara varar en dag. Så bra immunförsvar har jag inte. Önskar det vore så.

Det står dessutom inte upptaget ett av de viktiga symtomen:

- Kissar mycket.

Jag har haft urinvägsinfektion några gånger:

- Feber
- Kissat ofta, men bara några droppar i taget.
- Det gör ont när jag kissar eller känns obehagligt.

Inga av de symtomen stämmer in på de här problem förutom kissa ofta, men jag kissar mycket. Har ingen feber. Har inte ont i urinröret.
Citera
2019-06-22, 16:12
Medlem
Kefalonias avatar
Det enda jag känner igen är stora urinmängder efter att ha druckit lightdricka ihop med något sött på kvällen. Pinkar enorma mängder på morgonen, helt i oproportion till det jag druckit.
Citat:
Innan jag förklara symtomen vill jag berätta lite fakta:

- Jag har haft det här större delen av mitt vuxna liv.
- Ibland är det några gånger per år. Ibland oftare. Just nu oftare.
- Jag har aldrig varit till läkare för det här, eftersom det går över på en dag.
- Jag är ingen som hinkar i mig vatten.
- Brukar dricka 1 kopp te på morgonen, 1-2 vanliga glas vid mat och 1 st 50 cl flaska mineralvatten, då jag inte jobbar med kroppen eller det är varmt.

Så till symtomen. Det handlar om 1 dygn av detta:

- Fryser.

Ser inga samband mellan dessa dagar. Inte heller mellan vad jag ätit och druckit. Det kommer både vinter som sommar. Både under semestertider och under jobbperioder.

Har inget hjärtfel. Har inte heller diabetes utan väldigt bra sockervärden. I övrigt känner jag mig frisk. Ingen känsla av sjukdom.

Jag tror inte alls att det här beror på att jag har en farlig sjukdom, eftersom jag haft det så här hela mitt vuxna liv. Är helt enkelt bara nyfiken på varför det uppstår och om jag kan göra något för att slippa det.

Idag är en sån där dag då jag kissar. Vaknade kl 8 extremt kissnödig (värkande urinblåsa) och sedan har det fortsatt. Har druckit en kopp te. Ett glas vatten vid mat. Har tagit några klunkar ur en mineralvattensflaska. Ändå strömmar det ut mig. Sovit 2 timmar mitt på dagen. Är väldigt frusen in i benmärgen.

Igår drack jag ingen alkohol. Åt grillat, godis och ostbågar, glass med några jordgubbar och drack Cola Zero. Dvs sånt som jag i vanliga fall kan äta och dricka utan att bli extremt kissnödig.

Någon som känner igen sig?
Citera
2019-06-22, 16:29
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kefalonia
Det enda jag känner igen är stora urinmängder efter att ha druckit lightdricka ihop med något sött på kvällen. Pinkar enorma mängder på morgonen, helt i oproportion till det jag druckit.

Usch, det låter jobbigt.

Jag har såna här attacker oavsett om jag druckit eller inte druckit lightdrycker och ätit sött. Det finns liksom inget samband mellan det jag ätit och druckit dagen innan. Jag dricker vanligtvis kranvatten, mineralvatten och en kopp te på morgonen. Och kan nästa dag få en kissattack.

Lightdrycker dök upp för övrigt upp först när jag var drygt 20. Jag drack inte min första förrän jag var runt 30 (gillade inte riktigt smaken). Men jag hade ändå haft många kissattacker före det.
Citera
2019-06-22, 16:39
Medlem
Citat:
Jag har svårt att tro att en urinvägsinfektion bara varar en dag. Så bra immunförsvar har jag inte. Önskar det vore så.

Det står dessutom inte upptaget ett av de viktiga symtomen:

- Kissar mycket.

Jag har haft urinvägsinfektion några gånger:

- Feber
- Kissat ofta, men bara några droppar i taget.
- Det gör ont när jag kissar eller känns obehagligt.

Inga av de symtomen stämmer in på de här problem förutom kissa ofta, men jag kissar mycket. Har ingen feber. Har inte ont i urinröret.

Problemet kan ju sitta längre upp i systemet också. Mindre njurstenar kan ge skumma symtom ibland t ex. Någon form av "mild" infektion/inflammation låter det ju som.
Citera
2019-06-22, 16:47
Medlem
Kefalonias avatar
Citat:
Usch, det låter jobbigt.

Jag har såna här attacker oavsett om jag druckit eller inte druckit lightdrycker och ätit sött. Det finns liksom inget samband mellan det jag ätit och druckit dagen innan. Jag dricker vanligtvis kranvatten, mineralvatten och en kopp te på morgonen. Och kan nästa dag få en kissattack.

Lightdrycker dök upp för övrigt upp först när jag var drygt 20. Jag drack inte min första förrän jag var runt 30 (gillade inte riktigt smaken). Men jag hade ändå haft många kissattacker före det.
Kanske behöver du kolla njurarna? Skumt att det kommer så random.
Citera
2019-06-22, 17:07
Medlem
Du kanske bundit mycket vätska dagen innan genom att äta mycket kolhydrater och salt?

Kanske kroppen behöver bli av med all skit du tryckt i dig dagen innan? Det du upplever är vad man kanske brukar kalla "detox"?
Citera
2019-06-22, 17:22
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Problemet kan ju sitta längre upp i systemet också. Mindre njurstenar kan ge skumma symtom ibland t ex. Någon form av "mild" infektion/inflammation låter det ju som.

Citat:
Ursprungligen postat av Kefalonia
Kanske behöver du kolla njurarna? Skumt att det kommer så random.

Jag har ju haft det här problemet från och till i runt 40 år. Så det kan ju inte vara något stort och allvarligt. Inget som påverkat min allmänna hälsa.

Om det är njurfel/njurinflammation - varför alltid bara ett dygn? Varför inte flera dagar i rad? Det är samma rytm varje gång. Det börjar på natten. Ibland måste jag upp bara en timme eller halvtimme innan jag ska vakna eller så flera gånger på natten. Det rinner ur mig. Andra gånger sover jag hela natten, men urinblåsan spränger rejält när jag vaknar. Sen kissar jag mycket och ofta, fryser utan feber, är förlamande trött genom hela dagen. Mot kvällen har det börjat lugna ner sig. Nästa morgon är allt som vanligt igen.

Har aldrig haft besvär 2 dagar i rad. Alltid samma cykel.

Känns lite löjligt att kolla upp det.
Citera
2019-06-22, 18:22
Medlem
Sellingyourselfs avatar
Eftersom du kissar oerhörda mängder (har du mätt mängden?) så är det något som är knas med njuren. Jag skulle gissa på annorlunda form på njuren som gör att du får dessa besvär, för dig blir det aktuellt med en njurplastik för att rätta till det. Många kan leva hela sina liv med en annorlunda njure utan några besvär.
Citera
2019-06-22, 18:31
Medlem
Citat:

Kan ju ändå vara så att det blev lite för mycket av urindrivande födoämnen (salt, socker, cola, jordgubbar) långt fram på kvällen i kombination med andra aktuella stressfaktorer. Är man kissnödig på natten så påverkas förstås sömnen negativt, man blir trött och kan må dåligt även dagen efter.
Citera
2019-06-22, 20:41
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Kan ju ändå vara så att det blev lite för mycket av urindrivande födoämnen (salt, socker, cola, jordgubbar) långt fram på kvällen i kombination med andra aktuella stressfaktorer. Är man kissnödig på natten så påverkas förstås sömnen negativt, man blir trött och kan må dåligt även dagen efter.

Men alla andra gånger jag inte ätit för mycket salt, socker, cola och jordgubbar (dvs de flesta gångerna ag haft attacker)? Som jag sagt tidigare, så finns det verkligen inget samband mellan det jag ätit och druckit. Jag kan ha ätit och druckit sånt som jag äter och dricker vilken dag som helst, men ändå drabbas jag nästa dag av enorma urinmängder, att jag fryser in till benmärgen även om det är väldigt varmt ute samt känner en förlamande trötthet som får mig att tuppa av. Det är ju det som är så märkligt. Om det var viss mat och dryck, var det ju bara att låta bli dem.

Som jag skrev i trådstarten sov jag under natten och vaknade kl 8 extremt kissnödig. Brukar tack och lov inte alls påverkas av om jag är uppe och kissar nån natt. Eller blir väckt. Jag bara somnar om och är alltid morgonpigg. Och jag brukar vara pigg som vanligt vid såna här attacker. Det är några timmar senare som tröttheten förlamar mig. Får mig att smälla av om jag inte är på jobb och måste vara vaken. Men då nickar jag ständigt till istället. Är jag hemma sommar jag där jag sitter. Faller bara bakåt. Sover stenhårt i några timmar och vaknar med en ömmande blåsa alternativt kravlar mig till toan och sen tillbaka ner i sängen och vips så sover jag ingen.

Nu har anfallet lagt sig. Jag är pigg igen, inte kissnödig och håller värmen. Känner mig på topp och är som vanligt förunderligt nog.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in