2019-06-22, 13:53
Medlem
Går det att räkna ut hur mycket kilo joule 1 liter bensin innehåller i energi?

Låt säga att jag cyklar 1 mil. Det går åt ca 500kcal eller ca 2 kJ. Alltså jag behöver äta 250g animaliskt kött för att få i mig 500kcal för att kompensera förbränningen som jag brände på cykelturen i energi.

Hur mycket kJ eller kalorier har bilen som druckit 0,35l bensin på 1 mil gjort av med?
Senast redigerad av broder112 2019-06-22 kl. 14:00.
Citera
2019-06-22, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av broder112

Låt säga att jag cyklar 1 mil. Det går åt ca 500kcal eller ca 2 kJ. Alltså jag behöver äta 250g animaliskt kött för att få i mig 500kcal för att kompensera förbränningen som jag brände på cykelturen i energi.

Hur mycket kJ eller kalorier har bilen som druckit 0,35l bensin på 1 mil gjort av med?

En liter E95 innehåller 8,94 kWh. Vilket motsvarar 32184000 Joule.
Citera
2019-06-22, 14:10
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Energi
Bensin har ett nettoenergiinnehåll på cirka 43 MJ/kg (megajoule/kilogram), med vissa variationer – 1 liter bensin anses motsvara ca 9,1 kWh.

Du hade sparat tid på att bara skriva ordet bensin i google.
Citera
2019-06-22, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Du hade sparat tid på att bara skriva ordet bensin i google.

E95 har en något lägre energiinnehåll än ren bensin.
Citera
2019-06-22, 16:39
Medlem
Jag är inte säker, men jag skulle tro att de energivärden som anges för såväl bensin som livsmedel är uppmätta i bombkalorimeter. I "verkligheten" ligger verkningsgraden för en bensinmotor på runt 25-30 %, och för en mänsklig muskel något lägre (15-25 %).
Citera
2019-06-22, 16:57
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Låt säga att jag cyklar 1 mil. Det går åt ca 500kcal eller ca 2 kJ.
Va, så mycket, är det sant?
Citera
2019-06-22, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avrogado
Va, så mycket, är det sant?

Det beror på vilken cykel. , 25 min bra cykel kanske 300kcal skulle jag gissa på. Motvind rostig cykel med halvpunka kanske 500kcal ;-)
Citera
2019-06-22, 23:42
Medlem
E=mc^2=en liter * densitet bensin * 3*10^8 J

Varför inte liksom?
Citera
2019-06-22, 23:53
Medlem
Citat: Ursprungligen postat av Wikipedia
Energi
Bensin har ett nettoenergiinnehåll på cirka 43 MJ/kg (megajoule/kilogram), med vissa variationer – 1 liter bensin anses motsvara ca 9,1 kWh.

Priset för en kWh el är ca 1:- och en liter bensin ca 15:- . Alltså är energikostnaden ungefär samma för bensin som för el. Det fick jag lära mig av Proffessor Grimwall i Ny Teknik.
Citera
2019-06-23, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nizoza
E=mc^2=en liter * densitet bensin * 3*10^8 J

Varför inte liksom?

För att vi inte känner till någon reaktion vi kan använda där hela bensinens massa övergår till energi. I dagsläget låter vi bensin (som består av flytande kolväten) reagera med syrgas, vilket ger koldioxid och vatten. Restprodukternas massa är något lägre än det vi började med, och minskningen av massa motsvarar den energi vi fick ut, enligt E=mc^2.

Du har dock glömt att ta ljushastigheten i kvadrat i din "uträkning". Detta innebär alltså att restprodukternas massa inte minskat särskilt mycket jämfört med det vi började med. Kanske inte så konstigt med tanke på att alla atomer är kvar, eftersom det bara är molekylerna som ändras i reaktionen. I kärnkraftverk utnyttjar man kärnreaktioner för att göra andra atomer, och då minskar massan mer, så man får ut mer energi per massenhet bränsle. Det är dock fortfarande rätt långt ifrån att all massa skulle omvandlas till energi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in