Ponera att du har en tomt med ett stort hus på landet synligt från vägen. En stor grind i trä skiljer grusvägen in från vägen utanför. Grinden kan låsas med ett hänglås men kan med lätthet forceras eller kringgås om man så vill. Om ni lämnar huset några dar eller över en säsong väljer ni då att låsa grinden?
Jag argumenterar för att låsa grinden. Även om det är lätt att bryta låset eller gå runt så bildar det en symbolisk barriär som signalerar att oinbjudna är ej välkomna. Motargumentet jag fått höra är att det är bättre att ge intrycket av att man inte är borta och lämnar det öppet.
En stängd grind signalerar ju ändå ett visst avståndstagande och att man ser över sina gränser. Dessutom kan det ju också vara en första säkerhetsåtgärd av flera. En öppen grind signalerar att det är fritt fram för alla att ta sig till huset och checka läget.
Där vi hade vårat sommarställe så fanns det utmed skogsvägarna nedfarter som ledde in till enskilda hus inne i skogarna. Minst 3 av dom hade satt upp saker som visade att främlingar inte var välkomna.
En hade en skylt där det varnades för lösspringande hundar, en hade en målfigur från en skyttebana uppsatt med skotthål - en tydlig signal, och en hade en stor kätting spänd över vägen.
Det spelar väl ingen större roll egentligen. Det varken ökar eller minskar inbrottsrisken. Symboliska barriärer är det ingen som bryr sig om när det kommer till såna saker.
Låst.
Symbolisk barriär - visst, om det är en rumänsk stöldliga, men ändå. Random knarkare kanske väljer ett annat mål, eller åtminstone fördröjs nån minut.
Argumentet att man bekräftar att man inte är hemma ger jag inte mycket för. Det verkar ju inte hindra någon numera.
Är det öppet kan eventuellt tjuvarna tro att det är någon hemma. Men skulle inte tro det.
Är den stängd så lär folk inte komma in med bil och inbrott blir desto svårare om man ska ta med sig grejer.
Lika bra att stänga o låsa, annars kan du likaväl ta bort grinden helt.
Skulle hålla grinden stängd eftersom man då måste parkera utanför om man vill komma in till huset och ljusskygga individer skyr uppmärksamhet. Att forcera grinden må hända vara lätt att göra men det är ändå ett extra moment.
Jobbar en hel del med sånt här och grindar gör att lata (vilket de flesta verkar vara) söker sig till nästa väg. De kör runt och in på småvägar och hittar de något så tar de prylarna eller kommer tillbaka senare.
Det minskar risken för intrång, stöld och nedskräpning rejält.
Stängd känns som en no-brainer men varför inte olåst? Det handlar ju som sagt om en symbolisk barriär och ett lås skulle för mig (som gillar att fundera på "skulle jag kunna göra det här och komma undan med det?") antyda mer att stugan inte är bebodd f.n, mindre troligt att man orkar låsa grinden varje gång man ska in/ut om någon bor där.
Hur gör ni med grinden när ni är hemma?
Varför inte alltid stänga den efter passage, då kommer den både vara en barriär samtidigt som den inte ger någon ledtråd om ni är hemma eller ej...