2019-06-20, 23:44
Medlem
Varje dag året om så kommer cyklister och kör på övergångsställe även om det finns en cykelbana i samband med övergångsställe så finns det inte någon skylt som visar att man måste släppa cyklar, däremot så finns det en skylt med en gående, det kan jag köpa, däremot inte cykeln, då får dom gå av och gå med cykeln, men det tycker inte cykelgalningarna. Jag tror att jag har rätt.
Citera
2019-06-20, 23:48
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtsa11
Varje dag året om så kommer cyklister och kör på övergångsställe även om det finns en cykelbana i samband med övergångsställe så finns det inte någon skylt som visar att man måste släppa cyklar, däremot så finns det en skylt med en gående, det kan jag köpa, däremot inte cykeln, då får dom gå av och gå med cykeln, men det tycker inte cykelgalningarna. Jag tror att jag har rätt.

Du har rätt.
Endast om dom hoppar av och leder cykeln har dom företräde.
Föreslår starkhorn och pepparspray!
Citera
2019-06-21, 00:48
Medlem
burialhexs avatar
Cyklister behöver inte följa några regler enligt dom själva, desto sportigare de ser ut så får dom göra vad dom vill i trafike . Går ju inte bara sakta ner eller stanna när de fått bra rull..

I Stockholm visar dessa sportcyklister 0 respekt mot både gående, andra cyklister eller bilar
Citera
2019-06-21, 00:55
Medlem
jattelokas avatar
Du har rätt. Men ibland är det vägmarkeringarna som avgör och inte skyltarna. Är det långa sträck på marken är det ett övergångsställe och då måste cyklisterna gå av cykeln. Är det långa sträck och sedan kortare sträck "under" eller "över" sträcken är det ett övergångsställe OCH en cykelpassage i ett, vilket ger cyklister och gångängare företräde. Är det bara korta markeringar är det enbart en cykelpassage. Då har cyklisterna företräde på det stället.

Se bilder
https://korkortonline.se/teori/passager/
Citera
2019-06-21, 01:06
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jatteloka
Du har rätt. Men ibland är det vägmarkeringarna som avgör och inte skyltarna. Är det långa sträck på marken är det ett övergångsställe och då måste cyklisterna gå av cykeln. Är det långa sträck och sedan kortare sträck "under" eller "över" sträcken är det ett övergångsställe OCH en cykelpassage i ett, vilket ger cyklister och gångängare företräde. Är det bara korta markeringar är det enbart en cykelpassage. Då har cyklisterna företräde på det stället.

Se bilder
Vid en cykelpassage har cyklister och mopedister väjningsplikt gentemot biltrafikant. Vid en cykelöverfart har biltrafikikant väjningsplikt gentemot cyklister och mopedister. En cykelöverfart ska vara markerad med vägmarkering liknande den som ska finnas vid företrädesskylt.

Biltrafikant har, som redan nämnts, ej väjningsplikt gentemot cyklister och mopedister vid övergångsställe.
Senast redigerad av Fettsugning 2019-06-21 kl. 01:08.
Citera
2019-06-21, 01:09
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jatteloka

Se bilder

Cykelöverfarter kräver såna där väjningspliktmarkeringar i vägen. Har faktiskt inte sett någon sån alls ännu men finns i vissa städer.

Cykelpassager har cyklister väjningsplikt på, förutom när de går parallellt med en väg och bilisten ska svänga över då...

Är det bara ett övergångsställe har cyklister väjningsplikt om de cyklar och inte går. Dock så tror jag det finns någon regel som säger att man ska "köra så det inte är någon fara för någon på övergångstället" eller liknande så man får inte köra ihjäl cyklister bara för att de har väjningsplikt där.
Citera
2019-06-21, 01:13
Medlem
boll-svantes avatar
Nej de har inte företräde, men jag brukar släppa fram dem ändå, eftersom man ska vara snäll mot efterblivna. Vilket de flesta cyklister verkar vara.
Citera
2019-06-21, 01:16
Medlem
jattelokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Vid en cykelpassage har cyklister och mopedister väjningsplikt gentemot biltrafikant. Vid en cykelöverfart har biltrafikikant väjningsplikt gentemot cyklister och mopedister. En cykelöverfart ska vara markerad med vägmarkering liknande den som ska finnas vid företrädesskylt.

Biltrafikant har, som redan nämnts, ej väjningsplikt gentemot cyklister och mopedister vid övergångsställe.

Jo det har du faktiskt rätt i. Snurrigt med benämningar.

Cykelpassage som tidigare hette cykelöverfart: Cyklisterna har väjningsplikt mot bilförarna
Cykelöverfart (nya typen): Cyklister har företräde

Värt att nämna kanske att cykelöverfarter av den nya typen ska vara upphöjda. På så sätt kan man urskilja dem emellan.
Citat:
Viktigt förtydligande om cykelöverfart och cykelpassage

Sedan 1 september 2014 har alla befintliga cykelöverfarter bytt namn till cykelpassager. Begreppet cykelöverfart försvinner dock inte, utan får i stället en ny betydelse. Den nya typen av cykelöverfart är ett slags övergångsställe för cyklister där bilförarna har väjningsplikt mot cyklister.
Citera
2019-06-21, 01:20
Medlem
jattelokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Cykelöverfarter kräver såna där väjningspliktmarkeringar i vägen. Har faktiskt inte sett någon sån alls ännu men finns i vissa städer.

Cykelpassager har cyklister väjningsplikt på, förutom när de går parallellt med en väg och bilisten ska svänga över då...

Är det bara ett övergångsställe har cyklister väjningsplikt om de cyklar och inte går. Dock så tror jag det finns någon regel som säger att man ska "köra så det inte är någon fara för någon på övergångstället" eller liknande så man får inte köra ihjäl cyklister bara för att de har väjningsplikt där.

Det beror på. En cykel på en vanlig väg är ett fordon som alla andra och skall följa trafikreglerna. Stanna för rött, utfartsregeln, högerregeln osv. Och då ska de givetvis väja för andra medtrafikanter. Rent juridiskt vet jag faktiskt inte hur det fungerar, men kör du på en cyklist på ett övergångsställe blir det motpartens fel och inte din. Men jag har för mig att man kan dömmas för brott även om man kör över en gånggängare på väg där det inte finns ett övergångsställe. Samma gäller nog om man kör på cyklister på vägen då man ska visa respekt för de som är mindre skyddade.
Citera
2019-06-21, 01:27
Medlem
Det beror på. Normalt inte men det finns några undantag. Om du svänger och passerar en cykelbana så har du väjningsplikt. Om du kör ur en rondell och passerar en cykelbana så har du väjningsplikt.

Glöm inte dessa undantag för om ni kör på en cyklist då så ligger ni illa till!
Citera
2019-06-21, 01:32
Medlem
Ockles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det beror på. Normalt inte men det finns några undantag. Om du svänger och passerar en cykelbana så har du väjningsplikt. Om du kör ur en rondell och passerar en cykelbana så har du väjningsplikt.

Skulle precis kommentera detta.
Citera
2019-06-21, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Det är inte exakt väjningsplikt men nästan. Om det däremot är en "obruten cykelbana" så måste väl korsande trafik lämna företräde. Men det är ganska oklart vad "obruten cykelbana" är för något och var de finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in